Header Ads

Ala Kadar

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

ALA KADAR

Ada orang maksudkan ala kadar itu dengan sederhana sahaja.Atau pun ala kadar itu membawa pengertiannya biasa-biasa.Ikutlah yang mana pun mahu ditafsirkan sesuai dengan diri dan situasi. Orang tengok InshaAllah orang faham,dan cuba untuk faham. 

Ala kadar. Santai sebutannya. Ringan dipendengaran juga. Namun belum tentu lagi mudah ditanggungan.Kenapa.Kerana ada akadnya kadar yang selaraskan dengan apa digalakkan untuk dilakukan. Ada juga bertindak atau lakukan ala kadar tidak pada tempatnya mambawa binasa dan bencana,lebih-lebih lagi bila hal penting dan serius diberi pendekatan ala kadar. 

Jangan campur aduk. Bererti asingkan. Mana satu yang boleh dilakukan ala kadar. Mana pula yang langsung tidak boleh dilakukan secara ala kadar.Elakkan pukul rata. 

Sekian 

Semua menjadi indah pada waktunya

4 comments:

  1. Ikut tempat dan situasi. Yang mana satu perlu ala kadar je..

    ReplyDelete
  2. Betul tu, kalau assignment pelajar buat ala kadar, kadar markah yang diberi pun berkadaran lah dengan hasil mereka tu huhu

    ReplyDelete
  3. Ala kadar kerjanya
    ala kadar hasilnya

    ReplyDelete
  4. kdg manusia ni bersifat tak puashati.. sedangkan kemampuan tu setakat tu saja.. sebab tu kita kena ala kadar dlm membuat sesuatu.. meletak harapan terlalu tinggi pun akan mengecewakan.. begitu juga klu syg seseorg, sygla ala kadar sahaja.. jgn beriya sgt nanti kecewa taklah rasa sakit sangat .. tak gitu? BTW salam perkenalan dr blogger sabah :)

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Powered by Blogger.