Tidak Rugi Dengar Nasihat Orang

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

TIDAK RUGI DENGAR NASIHAT ORANG | Ego itu adakala meranapkan diri sendiri.Dan jangan silap juga..ego membolehkan seseorang itu berjaya juga.Berjaya itu pun subjektif ya.Letak ego pada tempatnya inshaAllah selamat dan baik-baik sahaja.

Sahaja aku dengar dan ikut nasihat yang baik kerana Allah Taala.Itu lebih baik daripada terus menolak dan menjadikan orang yang beri nasihat sebagai musuh.Niatkan kerana Allah.Bukankah manusia itu perantara.Namun begitu kepada orang yang beri nasihat itu pun perlu juga beretika..jaga kata-kata dan adab.

Nak nasihat orang jangan sampai kecilkan hati orang.Jangan sampai mengaibkan orang.Dosa pulak jadinya kan..kan..kan.Orang pun menyampah nak dengar.Jangan nasihat orang sebab nak up diri sendiri..sebab nak membeza-bezakan dan memuji-muji yang lain.

Tidak rugi dengar nasihat orang.Tapi sebelum dengar..sebelum ikut..kena tapis dulu jenis nasihat yang macam mana kita terima.Jangan melulu ikut..jangan melulu membantah juga.Ada akalkan..ada ilmukan..dan boleh rujuk atau minta pendapat orang lain jugakan..tak gitu.Maka pertimbangkanlah sebaik-baiknya.Sebab nasihat ni ada macam-macam jenis..macam-macam maksud juga.

Macam mana sekalipun..kalau nasihat itu baik..ikutlah..tidak dapat turutkan semua..perlahan-lahan lakukan sedikit demi sedikit pun tidak mengapa.Namun setarakan juga dengan mampu atau tidak diri sendiri..selagi orang masih mahu beri nasihat yang baik..sentiasa mahu ingatkan..itu tandanya orang prihatin..

related image
Tidak Rugi Dengar Nasihat Orang | Google Image

#sama-sama mencari redha Allah SWT
#senyumlah sikit  

16 comments:

  1. Kdg² kita rasa apa yg kita buat tu betul..
    tapi sebenarnya kita masih lagi perlukan seseorang utk menasihat kan supaya kita tidak terlalu hanyut dgn keegoan dan keanguhan diri sndr..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..sebab tulah bila ada yang cuba nasihat kalau ke arah yang lebih baik..cuba hadam dan dengar..jangan tolak terus..selagi orang itu beri nasihat dengan cara yang paling baik.

      Delete
  2. Betul tu setuju kak PC. Kita ni kekadang suka nasihat orang tapi bila orang nasihat kita rasa sentap pula. Nauzubillahi min zalik.

    Sahaja aku dengar dan ikut nasihat yang baik kerana Allah Taala. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam memberi dan menerima nasihat pun perlu penerimaan dua hala..kalau tak nanti tak menjadi.Betul..kalau kita asyik nasihat orang dan orang boleh terima..maka diri kita sendiri pun kena terima kalau orang tegur elok-elok dengan baik.

      Delete
  3. Alhamdulillah. Betul tu tak rugi dengar nasihat yang baik. Jangan jadi bodoh sombong kan.

    Sahaja aku dengan dan ikut nasihat yang baik kerana Allah Taala. Apa-apa berbalik pada Allah, hati pun jadi tenang. InshaAllah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodoh sombong itu bahaya dan merosakkan diri sendiri hujungnya.Betul Kak Feni..kerana Allah.

      Delete
  4. AMBIL NASHAT YG BAIK N BERGUNA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Kak PI..mana yang baik..dn berguna ambil..cuma yang beri nasihat mesti pandai tarik minat orang bukan buat orang malas nak dengar nasihat.

      Delete
  5. terima kasih kak PC kerana selalu memberi nasihat yang baik =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama.Mana yang boleh guna..ambillah.Manfaatkan.

      Delete
  6. Nasihat dan tunjuk ajar jadikan panduan hidup kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selagi ianya tidak menyekutukan Allah..dan tidak mengaibkan sesiapa..dengar dan ambillah nasihat itu dengan baik.

      Delete
  7. selalu dengar nasihat drp org2 tua yg ada pengalaman...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu memang terbaiklah..dengar..dan amalkan mana yang terdaya.

      Delete
  8. terima kasih untuk nasihat sis PC :D

    https://mylittlestoryi.blogspot.com/2019/05/leaving-without-saying-goodbye.html

    ReplyDelete
  9. Banyak nasihat dari guru2 yg saya ingat agar sentiasa mendengar nasihat terutamanya mereka yg arif dlm bidangnya. Bukan sahaja nasihat itu berguna, tp ada keberkatan yg besar atasnya, in shaa Allah. Terima kasih atas nasihat ini PC... semoga Allah sentiasa memberkati.. aamiin.

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..