02 April 2018

Meraba-raba

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum WBT 

MERABA-RABA

Benarkah.
Salahkah.
Malu.Ya rasa malu yang tebal.
Rasa malu yang khilaf kedudukkannya.
Bezakan.
Ada ketika harus dicampak rasa malu.
Ada detiknya tebalkan rasa malu itu.
Malu merugikan.
Malu menguntungkan.
Analisis keperluannya bagaimana.

Ego.
Kecil atau besar.
Sedikit mahupun membukit.
Ada.
Andai ya segera sisihkan.
Sekiranya tidak jangan sampai dipijak.
Seimbangkan untuk detik-detik tertentu.

Sejengkal.
Sedepa.
Bermeter-meter.
Cetek.
Dalam.
Ilmu.
Pengetahuan yang ada.
Sesiapa pun tidak bebas dari situasi meraba-raba.
Mencari-cari.Tercari-cari.
Teruskan selagi ianya dipaksi kebaikkan.
Di landasan kebenaran.
Dari terus diam membeku kaku.
Tiada salahnya meraba-raba menambah ilmu.

Ingat.
Waktu akan terus berlalu.
Siapa pun diri hari ini akui diri sekadar hamba ILAHI.
Segera sedar.
Jangan gusar kembali mencari.

Meraba-raba

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 




14 comments:

  1. Kita manusia nie macam tu la kan PC tak sempurna dan akan ada khilaf..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kak Sue...mudah terdedah untuk lakukan khilaf...bila sedar cepat-cepat istighfar taubat..😊moga Allah terima....amin.

      Delete
  2. Nice Pd... terbaik. Itu lah kita.

    https://byshaz.blogspot.my/2018/04/earning-pertama-dari-google-adsense.html

    ReplyDelete
  3. manusia yang tak pernah lepas daripada buat silap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan pintu-pintu taubat sentiasa terbuka untuk kita...😊

      Delete
  4. Kadang2 kesilapan itulah pelajaran yang paling penting.

    ReplyDelete
  5. Nak cari ilmu ni tak boleh malu. Walau dah hebat mana kita, masih ada lagi ilmu yang kita perlu cari. Jangan malu nanti rugi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kak Ana...sama jangan malu cari ilmu dan yang ada ilmu pula jangan kedekut😊

      Delete
  6. malu biar bertempat, ada kalanya harus ada rasa malu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malu itu ada kaitannya dengan iman juga😊..betul bertempat.

      Delete
  7. Malu merupakan mahkota buat wanita.. Sekarang dah kurang wanita yang pemalu.. Ada baiknya, ada juga keperluan dimana perlu membuang rasa itu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju.Malu itu ada nilainya yang tersendiri...letakkan pada tempat dan situasi yang sewajarnya 😊.

      Delete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..