14 January 2018

Tiada Salahnya ..

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 

TIADA SALAHNYA ..

Membantu.
Dipersilakan.
Sesiapa sahaja.
Boleh membantu.
Tetapi lihat dulu siapa yang ingin kita bantu.
Pentingkah?
Sangat.
Agar pahala untuk kita dan dia berganda.
Bukan dosa yang bertimpa.
Yang baik jadi ibadah.
Yang buruk menjadi bersubahat.
Penting bukan.


Bersangka baik.
Tiada salahnya.
Perlu.
Bukti keputihan hati.
Curiga.
Sesekali.Mungkin sedikit dan tipis.
Juga perlu.
Bukan bererti hitamnya hati.
Langkah siaga.
Semua.
Berpotensi menjadi mangsa.


Tiada salahnya.
Menasihati.
Hal yang baik-baik. 
Urusan yang molek-molek. 
Bukan kerana diri sudah terlalu baik.
Jangan menjadi punca.
Yang tegak menjadi bengkok.
Yang lurus menjadi serong.
Lepas.Di dunia.
Tidak.Di sana.

tiada salahnya


*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

15 comments:

  1. org kata kalau dah membantu, jangan dihumbar2kan.
    diam2 je.. ALLAH yang tahu.

    ReplyDelete
  2. Yang baik datang dari ALLLAH, yang kurang baik atas kelemahan diri kita sendiri. Kann.

    ReplyDelete
  3. tak silap Ustaz Azhar Idrus ada cakap dulu, kalau kita derma dan lepas tu dapat tahu kita kena tipu,kita dapat dua pahala..pahala derma dan pahala kena tipu.. =)

    ReplyDelete
  4. Kak Sue sekarang lebih berjaga-jaga kalau nak buat apa-apa, banyak kali dah terkena. Balik-balik orang nampak salah kit juga.. tak apa lah Allah lebih tahu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Begitu juga PC dan En Suami kak Sue.Pada keluarga pun PC selalu ingatkan berpada-pada 😊

      Delete
  5. Ha ah, kena tengok jugak, siapa yang kita nak bantu, dan bantuan apa nak diberikan...huhu...
    Kalau mampu, kita bantu..kalau menambah pahala, kita tolong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan..kalau dah tahu khilaf,kita tetap bantu itu lebih memburukkan keadaan😊

      Delete
  6. Nasihat menasihati tu memang perlu PC. Boleh di anggap sebagai salah satu cara kita berdakwah. Tapi biar kena dengan caranya. Tak semua boleh teriam teguran atau nasihat walau niag kita baik kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Kak Ana..silap2 kita kena balik..itu yang menyedihkan..😊

      Delete
  7. betul tu. tak ada salah tapi perlu berhati hati dengan org sekelling dan persekitaran. kadang2 kita dah ikhlas membantu tapi diperguna. memang hak dia dan hak kita cuma berdoa agar dia berubah tapi kadang2 perlu berhati hati juga

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..