18 January 2018

Keju ..Dengar Pun Ngences

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


KEJU .. DENGAR PUN NGENCES ~ Keju leleh? .. muka pelik ditambah dengan terpinga-pinga.Balik-balik rasa macam salah cakap ke..atau silap sebut ke..hehehe..tetapi cuba sebut cheese leleh..cheese cake..cheesekut..tengok muka girang ke tak girang..baik-baik pucat lesu terus merah jambu..hukhuk.

Dewasa ini,bukan satu hal yang aneh bila sana sini ber"cheese"..apa menu selagi boleh letak cheese .. membuak diletaknya.Kanak-kanak,remaja,dewasa..menyukainya.Biarpun tidak semua,namun peminat cheese ada sahaja di mana-mana ya.Ada peminatnya yang tersendiri.Sehingga kini menu berasaskan keju masih tinggi  malahan semakin banyak menu baru dicipta berasaskan keju.


Berpada-pada pada hal yang kita suka kerana jika berlebihan mendatangkan mudarat juga .. PerduCINTA 


Berdasarkan rujukan wikipedia dan PC kongsikan dengan olahan sendiri seringkasnya ya ..

Keju sebenarnya berasal dari perkataan bahasa Portugis:queijo.Mengandungi protein dan lemak daripada susu lembu, kerbau, kambing, atau biri-biri. Ia dihasilkan oleh penggumpalan bagi protein kasein susu. Sebenarnya ada ratusan jenis keju.Antaranya Bitto,Bleu de Gex,Keju kotej,Keju krim,Mozarela,Parmesan.Sedia maklum keju Parmesan sering digunakan untuk hidangan pizza dan spaghetti.Setiap apa yang Allah SWT cipta dan izin pasti ada manfaatnya untuk kita,termasuklah keju ini..berbanding susu asli (susu segar) setelah diproses menjadi keju,jangka hayatnya adalah lebih panjang maka lebih banyak manfaat yang diperolehi,antaranya kandungan tinggi lemak, protein, kalsium, dan fosforus.Di pasaran banyak pengeluaran produk keju dengan penjenamaan sendiri justeru sebagai pengguna pilihlah dengan ketelitian.

KEJU .. DENGAR PUN NGENCES
Mozarela Cheese
Kredit Google Image

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 



27 comments:

  1. Saya pon peminat kejuuu!
    Say CHEESE.............

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah...yeke😊..sesekali PC makan juga..takut juga nak makan selalu sebenarnya...maklumlah faktor usia..hehe.

      Delete
  2. akak peminat kek yang berasaskan keju, tapi tidaklah makan selalu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kak...kalau nak rasa nikmat keju kena makan sesekali....

      Delete
  3. Nak amik gambar pun akan sebut cheeseee. Hehe. Cheese sana sini ye PC. Kak ana dulu suka ratah cheesedale tu. Skrg ni kurang byk dah. Sebab usia kot. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la kak...yang masam pun automatic nampak senyum.Betul kak...PC makan dengan roti cheesedale tu..tu pun terpengaruh kat tv...hehehe..meliurkan..

      Delete
  4. Memang ngences bila nampak keju ini... Sedap.. adoilah.. terbayang-bayang bila tengok gambar nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan...keju ni ada rasa,aroma yang tersendiri...dah makan nak lagi....lagi dan lagi...

      Delete
  5. Tak minat sangat keju2 ni.
    Maklumlah kecik2 dulu tak pernah jumpa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam bba mma PC juga..kalau beli ada cheese nanti tanya..kenapa di makan panjang-panjang macam tak nak putus...hehehe....

      Delete
  6. Sukaaaaaaa.. Hihi
    Dekat rania pon bagi tapi kuantiti pon terkawal. Cuma rania mcm x brapa nk suka sangatlah..

    salam khamis pc

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penggemar cheese ya...Rania macam anak buah PC....kalau ada cheese pada menu...tekun dikuisnya...huhuhu...

      Delete
  7. hahaaa..betul kan? sebut CHEESE, terus rasa emm sedapnya!
    cer sebut KEJU, fikir 2x utk rasa sedap! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebut keju macam hambar je perasaan...bila sebut cheese lain macam auranya....huhuhu.

      Delete
  8. Replies
    1. Mesti tahu banyak menu atau manisan berasaskan cheese ni...yeyyy.

      Delete
  9. Emmm dapnya kek cheese ..
    Tu yg akak terbayang PC..
    Iya lah mkn berlebihan boleh mudarat kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la kak...kan terbayang cheese...huhuhu..nangis.PC takut sikit nak makan lebih-lebih la kak...

      Delete
  10. sebut keju ni teringat chiza kfc. dah tu iklan kat bawah entri pun yg tu jugak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terus terliur ye...sesekali ok...jangan selalu...bahaya juga.

      Delete
  11. akak jarang g pasaraya, beli keju kt kedai dkt rumah jer... tak tahu ada byk pilihan keju....

    ReplyDelete
  12. Peminat cheese ada di mana-mana. Siqah salah seorang daripadanya. Hihi

    ReplyDelete
  13. kalau mkn pizza tanpe keju terasa kurang..

    ReplyDelete
  14. makan gak keju ni tp berpada2 la sbb dah obese dan boroi pun skrg.

    ReplyDelete
  15. Lately banyak betul makanan plus cheese. Yang terbaru makanan korea yang ada cheese meleleh dekat tepi. Yum.

    nurulrasya.com

    ReplyDelete
  16. busyra suka cheeseee! senyummm. hehe

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..