20 February 2017

Jangan Dikacang-kacangkan..

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

JANGAN DIKACANG-KACANGKAN || Punca penyakit itu daripada perut..maksudnya apa yang kita makan*dengan kehendak Allah SWT juga*.Setiap yang kita masukkan ke dalam mulut itu diperutnya segalanya diproses.SubhanAllah,di negara kita ini sungguh banyak dan mewah dengan makanan..alhamdulillah..bersyukur dan hargailah sebaik-baiknya.Elakkan pembaziran makanan ya..ada yang suka makanan berat..nasi berlauk dan lainnya..ada juga yang lebih memilih makanan ringan..keropok..kuih muih..kekacang..terpulang pada cita rasa masing-masing..bissmillah..pastikan halal..pastikan suci..jangan ambil mudah..

Jangan ambil mudah. Tiada dugaan bukan kehidupan namanya.Biar pun kecil dan sedikit,ya dugaan tetap ada untuk menguji kehambaan yang hidup berTUHAN.Ada yang pandang sambil lewa..ada yang bermati-matian mengendali dugaan yang datang..niatnya satu..apa pun caranya hujungnya mahukan penyelesaian.

Penyelesaian itu nikmat.Sesuatu yang tersimpul bila dapat kita leraikan atau longgarkan..subhanAllah..lapang dada..lapang fikiran..itu kalau berkaitan permasalahan atau persoalan..alhamdulillah..muka yang masam kembali tersenyum..dahi yang berkerut kembali rata..hihihi.Biarpun kecil,,kalau anak benih..disiram..dibaja hari-hari insyaAllah akan subur dan membesar dengan baik..tetapi sekiranya kekusutan fikiran dan jiwa..semasa kecilnya tidak dibendung..tidak mustahil ianya boleh mengubah kewarasan kita.

Tidak suka pun dengar juga.Kena marah..tiada siapa yang suka.Kena bebel owh..bosannya..betul tak.Awak betul..dia salah..atau awak sememangnya silap dan dia betul..tolak ke tepi seketika..dengar dulu apa yang hendak diperkatakan itu..kerana setiap orang ada sisi pandngan yang berbeza-beza,,untuk menambah baik kualiti kehidupan,,ada masa kita perlu tebalkan teling..besarkan hati..walau apa yang di dengar itu menyesakkan dada,,buat kita mengenggam penumbuk..tapi...sabar..jangan dikacang-kacangkan setiap bicara terutama ibu bapa kitalah..pasti ada isi yang boleh kita hadam untuk kebaikkan.

*terima kasih ukhuwah
#mencari redha Ilahi

20 comments:

  1. Benar PC, apa yang kita makan memang kesannya pada kesihatan, tapi makanan sedap dan tidak sihat yang tu lah kita nak makan... nafsu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kerana PC pun begitu...kalah dengan nafsu.. ;-(

      Delete
  2. Entahlah PC... kenapalah kita ni kan bukannya tak tahu (kakaklah ni PC)
    Sering terlupa cuma bila ingat mungkin adalah sedikit iman yg buat kita cepat patah balik atas apa yg tersilap itu. Itulah yg nak kena siram selalu macam kata PC. Kalu tak memang terkulai layu lupa sampai isu kecik pun senang aje nak genggam tangan nak buat penumbuk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya adakala kak tindakkan kita itu dipengaruhi juga provokasi dari banyak pihak..nak sabarkan diri bukan kita je kan kak..semua pihak..semua orang kena sabarkan diri dan jaga tingkah..memang sabar itu unlimited..namun bila ada yang mencabar..itu yang berkepal-kepal penumbuk..

      Delete
  3. betul tu pC. setiap apa yang kita makan kita perlu bertanggungjawab. bukan main belasah makan je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..tapi PC pun kadang ikut nafsu bila makan..walhal tahu..walhal faham..ermmm..

      Delete
  4. Sekarang ni makanan yg sedap2 tulah selalunya yg bnyk buat punca penyakit, terutama yg jenis makanan segera tu kan... mmg kena sentiasa menjaga pemakanan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Bro KK..sekarang ni di pasaran terlalu banyak makanan segera..dan orang sekarang segelintirnya serba serbi nak yang mudah,ringkas dan cepat..sesekali mungkin kalai teringin..boleh..tapi jangan diamalkan kerana kesan jangka panjang tu yang merisaukan.

      Delete
  5. betul..terima kasih untuk peringatan pc..kadang kita mudah terlupa..semua diambil ringan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 kak..PC pun ingatkan diri sendiri juga..

      Delete
  6. Betul tu sis. berjaga2lah dalam mengambil makanan. sekarang amer dah tak berapa gemar minum air gas lagi2lah air pepsi mahupun cola tu. banyak sangat kandungan gula... Tak sampai hati nak hancurkan badan..

    Lepas tu tengok mak ayah mengidap penyakit kencing manis., makin lah amer elak2 makan benda manis. tapi itulah, kadang2 datang jugak craving manis amer tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah bagus tu amer...sesekali kalau teringin..boleh tapi sikit2 je..yelah kita ni kadang tak boleh jangka tekak kita ni..kadang menduga sangat...betul..kencing manis..darah tinggi..kalau ikut kata doktor penyakit keturunan...apa pun kita cegahlah..insyaAllah boleh.

      Delete
  7. betul lah..kekadang berjaga2 juga..tapi bila nmpk mknan sedap2..kalah dengan nafsu sendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan kak..PC biasanya tewas kalau pergi majlis-majlis la kak..lagi kalau tuan rumah bersungguh hidang atau suruh makan ..kadang serba salah..kadang memang kehendak sendiri..hihi..

      Delete
  8. Ye jangan ambik mudah semua perkara.

    ReplyDelete
  9. Setiap masalah itu ada penyelesaiannya. Yang terbaik ialah dengar dulu pandangan daripada orang lain juga tak kisah la siapa betul siapa salah. boleh bawa berbincang kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup...berfikiran terbuka dan berlapang dada walau kadang yang didengar itu menyakitkan..

      Delete
  10. Betul tu .. apa yang kita makan itulah kita... penyakit pun punca dari perut...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kan bunda..tu yang kena hati hati dan berjaga2...

      Delete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..