22 February 2017

Bila Sampai Saatnya

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

BILA SAMPAI SAATNYA || Masa yang kita miliki milik Allah SWT.Pinjaman juga.Kalau kita berasa tidak kecukupan masa mungkin itu peringatan daripadaNYA dengan cara untuk menegur kita.Perhalusi semula,perbetulkan mana yang perlu.Masa akan terus berlalu..biar sedetik pun tidak pernah ia menanti kita.Kita manfaatkan faedahnya kembali kepada kita..insyaAllah..


Bila Sampai Saatnya
Puas menjelajah lautan luas..melunas khidmat untuk negara...sampai masa khidmatnya berakhir juga..biar pun berakhir untuk berlayar di lautan samudera namun menyambung khidmat untuk pengunjung yang mahu mengenal lebih dekat..dan lebih rapat..

Perubahan.Dalam meniti perjalanan kehidupan perubahan pasti akan berlaku.Baik pada diri sendiri mahupun alam ini..ya,,perubahan..kalau kita melihat perubahan yang baik sesungguhnya itu satu yang wajar berlaku..seandainya perubahan itu sebaliknya mungkin itu satu petanda kekeliruan sedang terjadi..kekeliruan dalaman..fikiran mungkin..atau emosi juga..bantulah..banyak asbab mengapa perubahan wajar dilakukan atau tidak perlu langsung dibuat.Jangan ambil pendekatan yang sama.Fikir dahulu kewajarannya.kecuali pada perubahan yang sememangnya tidak dapat tidak mesti kita lalui walaupun kadangkala ada yang seolah tidak boleh menerima hakikat..contoh??????....puas dah potong kek..tiup lilin bagai..tak boleh terima hakikat umur awak 80 tahun???...hihihi..bersyukurlah.

Bila sampai saatnya yang hidup pasti mati..yang datang akan pergi..yang patah akan tumbuh..hilang moga berganti..semuanya bersilih ganti..dalam meniti hari-hari yang telah berlalu..sedang dilalui dan akan berlalu..kita sandarkan semuanya pada kehendakNYA..cukup..namun jangan berserah tanpa usaha..tidak usah berharap tanpa doa..jangan tawakkal tanpa redha..kekalkan diri pada zon kebaikkan..hindari diri dari zon keburukkan..inshaAllah kita selamat.

*terima kasih ukhuwah
#mencari redha Ilahi



33 comments:

  1. Assalamualaikum kak PC...

    Indah kata2 kak PC...
    Mati itu pasti...
    Jom kita berubah kepada yg lebih baik.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummusalam Lea,
      Syukur,terima kasih Lea..jom..susunatur perubahan.. :)

      Delete
  2. Assalamualaikum kak PC :)

    Usaha. Doa. Tawakal. Dan benar kak PC . Mati itu pasti. Masa yang diberi Allah satu hari 24 jam itu cukup. Kita yang kena bijak mengurus masa :)

    Have a nice day kak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummusalam Siqah.
      Moga dalam setiap waktu yang dipinjamkan lebih banyak yg kita manfaatkan..
      You too siqah :)

      Delete
  3. Yea kak PC, mati itu pasti akan datang.. =) selamat pagi kak..

    ReplyDelete
  4. Kita dituntut untuk berubah/berhijrah.
    Berubahlah ke arah yang lebih baik dan diredhai.
    In syaa Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..setuju...berhijrahlah menjadi insan yang lebih baik.. :)

      Delete
  5. Usaha, tawakal dan redha. InsyaAllah

    ReplyDelete
  6. Kullunafsin za iqotulmaut - setiap yg hidup pasti akan merasai mati
    Terang dan nyata semua kita pasti akan mengalami perubahan. Tak sempat ke usia tua. Ada yg tak sakit pun. Ada yg perubahan pada rambut memutih, kulit berkedut tapi hati tak berubah-ubah, kesian yg macam ini.

    Semoga kita sempat berubah ke jalan lebih baik sebelum izrael dtg menjemput.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju kak..kerana sakit,tua itu bukan syarat pada kematian..bila sampai masanya..tidak ada yang boleh melewatkan..sekarang banyak dah amaran dan petunjuk...terserah pada diri.. :)

      Delete
  7. Mati itu sesuatu yang pasti. cuma kita tak tahu bila saatnya kita akan pergi.
    InshaAllah usaha yang terbaik selagi masih ada masa di atas dunia ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak hikmah bila Allah rahsiakan ajal kita..moga kita lebih bersedia..dan supaya kita tingkatkan keimanan kita padanya. :)

      Delete
  8. Perkara yg paling dekat dgn kita, MATI. Sebab kita taktahu pun bila ia akan berlaku. Boleh jadi bila-bila masa saja. Walaupun sesaat dari sekarang. Allahu. :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Ana...malaikat izrail sentiasa bersiap sedia je...bila2 masa..cuma kita sering terleka..subhanAllah :)

      Delete
  9. mati itu pasti..tak boleh nak mengelak..moga kita sentiasa dipermudahkan segala urusan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..cuma di mn,bagaimana dan bila itu menjadi rahsia :)

      Delete
  10. jangan berserah tanpa usaha..
    best ayat tu PC..
    mana-mana pun memang kena usaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Shark Kay..yup..selagi punya keinginan,selagi itu usaha mesti diteruskan. :)

      Delete
  11. Perubahan tetap akan berlaku pada kita cuma kita tak tahu perubahan yang bagaimana akan kita lalui.
    Moga rutin harian dipermudahkanNYA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul...selari dengan perubahan usia...banyak perubahan akan berlaku pada kita...ameen..insyaAllah :)

      Delete
  12. jodoh ajal maut semua ketentuanNya., salam rabu mkcik PC tuuuh ;p

    ReplyDelete
  13. mati itu pasti, hidup insyaAllah. semua yg kita ada d dunia ni, hanya pinjaman semata-mata. kita sebagai peminjam, haruslah menggunakan pinjaman tersebut dgn sebaiknya. tapi, kita hanya manusia yg lemah. pasti akan berlaku kecuaian kelalaian. sebab tu, hidup kena berpegang teguh dgn AlQuran dan AsSunnah 😄

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepat..kalau pinjam pasti ada pemiliknya...termasuklah nyawa kita..tiba masanya akan diambil semula..ameen..jangan pernah menyisihkan Al Quran dan sunnah :)

      Delete
  14. Tiada benda hidup yang kekal di dunia ini, kita perlu sentiasa bersedia....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..sentiasa bersedia..dan ajal kan tiba bila2 sahaja :)

      Delete
  15. Pasti sepasti pastinya kan shikin :)

    ReplyDelete
  16. Betul Wak Tiga lalat..tidak boleh kita menyangkalnya :)

    ReplyDelete
  17. Bila mengingati mati, hilang rasa nikmat nak bersenang lenang di dunia ni. Selalu terpikir macam mana nasib kita di alam sana nanti. Gerun rasanya 😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kak..ingat mati boleh guide diri kita supaya beringat sentiasa...dunia sementara hakikatnya...

      Delete
  18. mati itu suatu yg pasti. tq pc atas entri yg pc buat ni.. bila ingat mati, terus terasa takut. hmm

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..