31 May 2016

Sangat Awesome Itu "DIA"

11:30 PM 6
Sangat Awesome Itu "DIA"
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

SANGAT AWESOME ITU "DIA"  || Awak hebat?..ya tahniah!..awak comel?..ya alhamdulillah!..awak bijak?...subhan ALLAH!....

Tetapi yang awesome itu ALLAH..

Sangat Awesome Itu DIA

*terima kasih ukhuwah..

Inilah Masanya

5:30 PM 3
Inilah Masanya
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Kain pelikat kain batik
Digayakan zaman berzaman
Alahai bulu matanya lentik
Jangan cemburu itu pemberian Tuhan

Jalan berlenggang ke pasar tani
Pergi membeli cili dan santan
Jangan hanya dicari yang gagah berani
Carilah yang kebal dengan hasutan

Galah panjang permainan tradisional
Begitu juga main teng-teng
Kalau bertindak biarlah rasional
Jangan asyik hendak melenting

Tenunan asli mahal sekali
Songket dan sutera dambaan gadis
Berilah nasihat walau berkali-kali
Tabiat negatif silalah kikis


Luar Jangkaan

1:30 PM 9
Luar Jangkaan
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

LUAR JANGKAAN || Sesiapa pun tidak mampu meramal apa yang bakal berlaku pada hari esok..."eh kita dah ada jadual la...dah lengkap semua..perfect tahu tak.."..baiklah alhamdulillah tahniah namun segalanya boleh berubah dengan hanya sehela nafas..jangan lupa DIA YANG AWESOME..DIA YANG SUPER POWER...ALLAH..ALLAH..ALLAH..*percayalah dalam pada berkongsi setiap entri di blog ini hakikatnya PC sendiri sedang perbaiki diri..memantapkan lagi keyakinan bahawasanya sandarkan semua padaNYA..*..

Berserah dengan usaha..redha disertai doa dan tawakkal daripada sekecil perkara hinggalah sebesar asbab..tidak perlu diluah pun Allah boleh mendengar apa yang terlintas di hati kita...Ya Allah itu Maha Mendengar...jadi lintaskan yang baik-baik juga kepada orang lain kerana pantulan kebaikkan itu akan datang kepada kita kembali..

Luar Jangkaan
Kalau kita buat baik dibalas dengan keburukkan..sabarlah..andai kita memberi susu dibalasnya racun..buaglah jauh-jauh rasa kecewa itu..adakala setiap kebaikkan itu akan hadir kepada kita etelah kita puas merasa pahit dan peritnya kepayahan..itu membuatkan kita lebih menghargai.

*terima kasih ukhuwah.

Muka Bertemu Muka

9:30 AM 9
Muka Bertemu Muka
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Apabila kita berani membuat keputusan...itu bermakna kita sedang bersedia dengan sebarang risiko..teruskan positif biar hujungnya tidak seperti yang kita kehendaki lantaran Allah beri apa yang kita perlukan..-Perdu Cinta-

30 May 2016

Tidak Disangkal Lagi

10:30 PM 4
Tidak Disangkal Lagi
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

TIDAK DISANGKAL LAGI || Kenapa TAKDIR itu adalah yang terbaik?...kerana ianya daripada DIA  yang SUPER POWER..tahu segala..tiada kurang di mana-mana..tiada sedikit pun cacat celanya..SUBHAN ALLAH...

Tidak Disangkal Lagi

Mustahil pada kita kerana kita tiada kuasa apa pun..tidak logik juga pada kita kerana keterbatasan kemampuan kita untuk bertindak dan lakukan sesuatu biarpun sekuat kudrat ikhtiar..namun dengan bantuan takdir itu segalanya mungkin...

POWER OF LOVE...alhamdulillah kalau ada yang mengatakan kuasa cinta itu boleh membuatkan kita berjaya..kita mencapai cita-cita..kita dikenali..kerana cinta itu dianggap sumber inspirasi sesama insan..jadi apa kata tambahkan lagi rasa sayang dan cinta kepada pemberi rasa sayang dan cinta itu juga...jangan lupakan DIA..cuba ya..sebelum rasa sayang dan cinta itu diambil semula...

*terima kasih ukhuwah..

Memberi Kesan

4:30 PM 2
Memberi Kesan
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

MEMBERI KESAN || Setiap satu-satu perkara yang berlaku itu pasti meninggalkan kesan pada diri kita...secara peribadi...sama ada secara sementara atau berpanjangan..jangka pendek atau mungkin jangka panjang...begantung pada cara kita menghadam satu perkara itu..

Memberi Kesan

Silih berganti...yang datang pasti akan pergi..yang hidup tentunya akan mati...tidak selalunya gembira..tidak pula sentiasa bersedih..begitulah putaran kehidupan kita insan..malahan setiap makhluk juga begitu cuma kita yang tidak pernah mengetahui bagaimana cara mereka meluah rasa..

Biarkan berlalu bukan tidak ambil tahu kerana adakala kita perlu tidak terlalu terburu-buru..mendengar dan melihat itu tidak sama kesannya kerana dua cara ini mempunyai penerimaan berbeza-beza..mendengar mungkin tafsir sekadar sampainya diakal..namun melihat akan terus menyengat ke lubuk hati...selgi hati itu hidup..selagi itu bakal terkesan..kecuali hati-hati yang telah gering..

Awak..saya..kita..kalian...jadilah unsur yang hadir dan pergi dengan meninggalkan kesan..kesan yang bila diingat menyumbang saham pahala..bukan sekali kita diingati terbeban dengan polkadot hitam pada rekod peribadi..indahkan hidup kita dengan mengindahkan hidup orang lain..in sya Allah..amin..

*terima kasih ukhuwah..

Kata Kunci Pencerna Idea

1:00 PM 8
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

KATA KUNCI PENCERNA IDEA || Semua dengan izin Allah..bantuan Allah itu luas..pelbagai cara..begitu juga konsep rezeki..luas dan akan hadir dengan pelbagai cara..yang penting usaha..baiklah PC tinggalkan kisah ini...rasanya ketandusan idea tidak asing dengan blogger..kadng idea ada tapi rasa malas mendamping bergayut-gayut..bila rajin terlampau idea macam sentap dengan kita..Allahu..nafsu nafsi..

Betul-betul ketinggalan la PC rupanya..orang lain mungkin dah berasap jari berTELEGRAM,,PC masih tidak tahu kewujudannya..ha.ha.ha..betapa pantas teknologi itu berkembang..kepintaran akal yang Allah kurnia bukan calang-calang hebatnya..bila kita melihat hebatnya bakat seseorang itu..kita jangan lupa bahawa PENCIPTA nya itu sememangnya MAHA HEBAT..

Kenapa PC tiba-tiba beria-ria tentang telegram ini??..gara-gara...TELEGRAM SEMBANG CINTA...alahai jangalan sembang cinta sahaja...boleh juga sembang perkara lainkan...hehe...
kata kunci pencerna idea

kata kunci pencerna idea


Jangan samapai terjajah..sebut sahaja dijajah mesti dengan senjata..senapang,pistol..ya itu dulu..zaman Jepun..zaman Inggeris..tapi sekarang lebih sopan jajahannya..tapi lebih melekat kesannya...lebih halus menyusup masuk ke minda dan jiwa kita...jadi hati-hati jangan sampai terjajah..*eleh macam PC tak ada whasaap..tak ada twitter..terang lagi bersuluh ada blog kan..kan...eh BETUL..jadi PC pun kena sentiasa beringat*

*terima kasih ukhuwah..

Indahnya Biar Hingga Akhir

9:30 AM 7
Indahnya Biar Hingga Akhir
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Jangan semai janji ketika sedang berasa gembira takut-takut mungkirinya seiring ketika gembira itu berlalu pergi..berjanjilah apabila diri sudah betul-betul cukup bersedia untuk memikulnya kerana janji itu mengikat kita pada satu hukum yang berat bila dikhianati..-Perdu Cinta-

29 May 2016

Ingatkan Diri Selalu

9:30 PM 10
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

INGATKAN DIRI SELALU ||Sesiapa pun tidak perlu menuding jari kepada orang lain dan wajarnya PC akui terhadap diri sendiri...sesungguhnya PC juga antara yang sering lupa...lupa bahawasanya Allah sentiasa memerhatikan hati kita...sentiasa menilai dan menyemak kualiti hati kita...setiap detik..

Ingatkan Diri Selalu

Betul kita perlu menjaga penampilan untuk lebih berkeyakinan..untuk lebih dihargai dan untuk memelihara maruah agar tidak dipandang selekeh oleh orang lain..*namun tidak semua orang itu menganggap yang tidak cantik itu hodoh..yang miskin itu jijik dan yang berkudis itu kotor*...terlalu ramai insan berhati mulia di muka bumi Allah SWT ini..percayalah..

Selain makanan yang perlu kita jaga kualitinya*halal dan suci*..pakaian juga wajar kita ambil berat akan halal dan sucinya untuk digayakan..lebih-lebih lagi ketika sedang beribadah kepada NYA..bersih belum tentu suci tapi suci dijamin bersih..

Moga Allah kurniakan kita semua kecantikkan dalaman dan luaran...amin..

*terima kasih ukhuwah...


Mudah Datang Mudah Pergi

6:00 PM 5
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

MUDAH DATANG MUDAH PERGI || Kegembiraan mudah untuk kita perolehi..kerana hendak berasa gembira tidak perlu lakukan perkara yang luar biasa pun..kadangkala yang mudah-mudah itu juga boeh buat kita tersenyum...

Pesan orang tua-tua..jangan suka sangat..nanti duka...jadi biar biasa-biasa..biar sederhana..cukup!..kalau sedih dalam gembira macam mana pulak...itu terharu namanya..biasanya kalau kita nak sangat satu-satu perkara tu..kemudian dapat..haruslah rasa terharu...maksudnya gembira+sebak+teruja...syukur jangan lupa..


Kalau hendak merasa nikmat gembira lakukan sesuatu yang boleh membahagiakan..bukan sahaja untuk diri sendiri tapi untuk orang lain juga...gembira yang berganda bakal kita rasa...cubalah..

Menikmati rehat hujung minggu juga salah satu kegembiraan buat kita..betul tak...jadi apa yang sedia ada di hadapan mata manfaatkan sebaik-baiknya..in sya Allah bahagia dan gembira itu ada..

*terima kasih ukhuwah..

Terlajak Teruja Ke

1:30 PM 9
Terlajak Teruja Ke
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

TERLAJAK TERUJA KE || Bulan Sya'ban sudah pun hujung-hujungkan...ibaratnya Ramadhan tu sedang melambai-lambai manja..alhamdulillah..bila dengar anak-anak dari kejiranan sebelah sakan main mercun yang bunyinya semakin membingitkan..PC cepat-cepat tengok kalendar..*itu pun lepas entah berapa kali terkejut dek dentuman mercun yang sangat kuat..*...sudah ghaibkah bulan Ramadhan 1437H..ke sekarang ini sebenarnya dah Syawal PC yang ketinggalan..#alahai PC..owh sudah bermula merdeka singkat untuk anak-anak dan adik-adik rupanya..*cuti sekolah kan..*

Tidak menjdi kesalahan pun untuk kita buat apa yang kita suka..silakan..yang menjadi salah bila ianya boleh membinasakan diri sendiri dan menganggu ketentraman orang lain..siapa yang wajar dipersalahkan..kalau kita sentiasa mencari salah memang tidak akan pernah habis..yang baiknya cuba cari solusi terbaik...

Bukan PC hendak salahkan ibu bapa..TIDAK..bukan juga PC menuding jari pada ibu bapa..LANGSUNG TIDAK..tapi harus diingat...ibu bapa adalah insan yang paling hampir dengan anak-anak bila anak-anak di rumah selain rakan-rakan bila keluar rumah luar waktu persekolahankan...kita tidak pernah tahu urusan rumahtangga orang lain kecuali dicanang atau dikongsi dengan rela hati..

Masyarakat luar akan terus membuat kesimpulan..begitu..begini..mengapa tidak begitu atau tidak begini..betul tak...oleh itu ambil berat..ambil tahu jangan ambil ringan dan ambil mudah..BETUL....kita tidak boleh jaga dan senangkan hati semua orang...tapi kita juga harus ingat pastinya ita tidak suka andai perkara sama orang perlakukan kepada kita...*ketika entri ini dicoretkan..masih lagi kedengaran baby menangis..mungkin terkejut dengar bunyi mercun..esok besar awak jangan buat macam tu ya..kesian orang lain*

#biar terlajak teruja beli baju raya..ha.ha.ha..
*terima kasih ukhuwah.



Kesesuaian Itu Berbeza-beza

8:00 AM 3
Kesesuaian Itu Berbeza-beza
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Bayaran....bukan hanya dengan wang....kerana wang itu tidak sesuai dijadikan sandaran pada setiap benda...pada segenap situasi dan pada setiap ketika..-Perdu Cinta-

28 May 2016

Moga Bertemu Kali Ini

11:00 PM 5
Moga Bertemu Kali Ini
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

MOGA BERTEMU KALI INI ||Biarpun hanya sekali sepanjang hayat di dunia ini itu sudah sangat memadai...dan sekiranya berkali-kali rezeki ini Allah izinkan itu nikmat tidak terperi untuk kita semua..

Moga Bertemu Kali Ini

*terima kasih ukhuwah..

Sendi

5:30 PM 2
Sendi
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

SENDI || Cuba belek jari jemari kita..subhan Allah..indahkan ciptaan Allah..setiap sendinya menghubungkan tulang..bukan sekadar pada jemari malahan pada setiap anggota kita yang bersendi itu fungsinya saling menghubungkan..alhamdulillah..

Benih padi subur menghijau
Disemai seluas bendang nan indah
Bukan hidup jika tidak beranjau
Hadapilah dengan penuh tabah

Tanam tebu tumbunhya lalang
Ditiup angin ke kiri ke kanan
Diuji sedikit jangan mudah goyang
Mantapkan paksi hidup berTUHAN

Pergi ke dusun buah durian
Pokok ceri pula yang meriah berbuah
Redakan gundah dengan Al Quran
Moga kehidupan sentiasa indah

Kita dan DIA..banyak perkara yang boleh menghubungkan kita kepada NYA..sangat banyak..selagi kita mengingati NYA selagi itu sebenarnya kita sedang dan sentiasa berhubung..berhubunglah dengan baik moga baik hasilnya..

*terima kasih ukhuwah..

Buah Kiwi

1:00 PM 6
Buah Kiwi
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

BUAH KIWI || Tidak asing bagi kita buah kiwi ini..kerana selain buah apple,,anggur,,oren dan buah-buahan lain yang mungkin sentiasa ada stoknya di rumah kita..buah kiwi juga mungkin salah satu di antara jenis-jenis buah-buahan tersebut terutama bagi yang menjadikan meminum jus buah-buahan segar sebagai rutin seharian...

Dulu bila sebut buah kiwi PC selalu terpinga-pinga..muka biasa sahaja cuma terdetik dalam hati dan terus bayangkan buah kiwi itu buah ciku dan bila arwah nenek ajak pergi kebun petik ciku mesti fikir nak petik buah kiwi..*jakun sangat*..semua terlerai bila pergi The Store pada bahagian buah-buahan tu..ada pula buah ciku dengan buah kiwi molek berjiran sebelah menyebelah..nasib masa tu dah pandai mengeja..dah tahu baca...ngeh.ngeh.ngeh..sejak itu sudak tidak keliru lagi..



 buah kiwi

Buah kiwi merupakan sejenis buah-buahan beri berbentuk bujur seperti sebiji telur ayam (5–8 sentimeter (2.0–3.1 in) panjang dan berdiameter 4.5–5.5 sentimeter (1.8–2.2 in)).Ia mempunyai kulit berbulu dan berwarna perang-kehijauan pudar dan manakala isinya pula berwarna hijau terang atau keemasan dengan barisan biji-biji kecil hitam yang boleh dimakan. Buah ini memiliki struktur yang lembut serta rasa yang unik tetapi masam dan manis. Pada hari ini, buah kiwi dijadikan tanaman komersial di negara Itali, New Zealand, PerancisGreece dan Chile.[SUMBER]
Serba sedikit mengenai khasiat buah kiwi

~Kandungan kalium yang ada pada buah kiwi dapat membantu mengurangkan masalah hipertensi atau lebih dikenali sebagai tekanan darah tinggi yang dihidapi oleh seseorang.

~Lutein dan beta karoten yang terdapat dalam buah kiwi secara tidak langsung juga dapat membantu menyihatkan mata kita

~Kandungan potasium yang tinggi dalam buah kiwi juga boleh membantu mengawal tekanan darah dan kesihatan jantung kita.

Kita berusaha selebihnya Allah SWT yang merencana..
*terima kasih ukhuwah..

Diam Itu Juga Berbahaya

9:30 AM 1
Diam Itu Juga Berbahaya
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Adakala andai banyak berbicara seolah tiada kesan pada apa yang cuba diluahkan...namun cuba berdiam seketika mungkin itu dapat membantu kita menyampaikan maksud..bicara itu umpama pedang yang menghiris jangan lupa diam itu juga mampu membunuh..
-Perdu Cinta-

27 May 2016

Mesti Ingat Seperkara Ini

11:30 PM 6
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

MESTI INGAT SEPERKARA INI ||Hakikatnya begitulah..hidup ini satu perjalanan daripada Allah yang akan berakhir kepada Allah juga kelak...awalnya kita hidup dikandungan rahim si ibu bakal berakhir dikandung tanah..mati itu pasti..namun tetap menjadi rahsia Allah..

Bila-bila masa di mana-mana sahaja namun mampunya kita berdoa agar hidup mati dengan Islam dan iman..dan destinasi terakhir kita biarlah syurga nan indah..amin..


Kredit : http://www.islamghar.com/

Bukan sia-sia Allah hidupkan kita pada waktunya..dan ambil nyawa kita pada saatnya..hanya DIA yang lebih mengetahui..dan kita laksanakan tugas apa sewajarnya untuk kemaslahatan kehidupan dunia dan akhirat..amin..in sya Allah..

*terima kasih ukhuwah..

Rumusan

1:30 PM 2
Rumusan
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

RUMUSAN || Ingat lagi tak zaman sekolah mata pelajaran Bahasa Melayu...belajar buat rumusan graf..rumusan carta pai..dan sebagainya..ingat?..kalau tidak silap PC tidak lebih 150 patah perkataan..lebih tidak di kira dan tiada markah..itu dululah zaman PC sekolah..sekarang tidak pasti bagaimana formatnya..seirig waktu pasti banyak yang telah berubah*eh petang Jumaat boleh pulak ingat buat rumusan zaman sekolah..hehe*..

Berubah..ya hujung-hujung bulan Mei ini banyak pula undangan majlis walimatulurus dikhabarkan daripada kampung..baik sahabat en suami atau sahabat PC sendiri..acap kali telefon kampung setiap itu juga pasti mama sampaikan salam undangan majlis perkahwinan..*hujung bulan Mei ini bermulanya cuti sekolah hingga 12 Jun..alhamdulillah..anak-anak..adik-adik dapatlah awak-awak menyambut Ramadhan cuti sekolah..yeyy..*..maka ada yang mengambil kesempatan untuk bernikah..

Bukankah melakukan setiap amalan dan perkara baik secara berjemaah itu lebih berkat dan berganda pahalanya..baik pengantin baru atau pengantin lama yang sentiasa baru tempoh itu bukan ukuran..ambil kesempatan ini untuk gandakan amalan..*tapi janganlah bulan Ramadhan sahaja beria-ria berjemaahnya..bulan lain sepi lagi dingin dan hangit ya..PC jangan over pun kena amalkan juga..ok!jangan habuk pun tak ada..faham!*..

Cuti sekolah bakal bermula sebelum tibanya puasa..mungkin ibu bapa mengambil kesempatan ini untuk membuat persiapan raya untuk ahli keluarga..untuk memudahkan keadaan dan tidak mahu berasak-asak di penghujung puasa..terserah itu pilihan dan perancangan masing-masing..atau mungkin mahu membeli belah di luar kawasan sambil merancang percutian singkat...jom singgah SINI..harapnya dapat membantu..

*terima kasih ukhuwah..

Auranya Kian Terasa

1:30 PM 4
Auranya Kian Terasa
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

AURANYA KIAN TERASA ||Alhmdulillah...diam tidak diam rupanya hari ini adalah Jumaat terakhir di bulan Mei..20 Sya'ban 1437H..ini bermakna tinggal 9 hari lagi kita bakal menemui bulan RAMADHAN in sya Allah...moga Allah SWT beri kesempatan untuk kita menikmati lagi RAMADHAN kali ini hingga penghujungnya..

Apabila kurang dua minggu ini dirasakan masa semakin pantas berlalu...subhan Allah..menghampiri bulan RAMADHAN ini adakala dan ketika buat PC terasa sebak bila mengingati insan-insan yang telah terlebih dahulu menghadap ILAHI..saudara mara khasnya dan umat Islam amnya..bersyukurlah kerana Allah masih menghidupkan kita hingga ke saat ini..syukur yang teramat sangat ..

Istimewanya bulan RAMADHAN seperti mana semua orang sedia maklum adalah satu malam yang sering menjadi dambaan setiap ummat...satu malam yang begitu berharga daripada seribu bulan...MALAM LAILATULQADAR..malam ganjil di sepuluh malam terakhir..malam yang penuh pancaroba buat umat..

Rezeki bagi mereka yang istiqhomah menanti dengan mengorbankan sedikit nikmat dunia..bolehkah kita?..seharusnya boleh kerana malam itu malam untuk semua..cuma bezanya siapa usaha lebih peluangnya lebih cerah...amin..doa minta dengan Allah daripada sekarang...berkat kesungguhan kita tiada apa yang mustahil dengan kunfayakun Allah...

*terima kasih ukhuwah...





Segalanya Mungkin

9:30 AM 7
Segalanya Mungkin
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Dahan yang patah in sha Allah akan bertunas kembali..namun tidak ranting yang telah mati..mungkin bakal menjadi bahan bakaran..bermakna...selagi mana kita bernyawa...masih mampu bernafas..peluang itu senantiasa ada untuk kita...-Perdu Cinta-

26 May 2016

Untuk Kita.Dia Dan Mereka

11:30 PM 3
Untuk Kita.Dia Dan Mereka
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

UNTUK KITA.DIA DAN MEREKA || Nampak tak jangan tamak..tapi sesetengah perkaralah..dan bagi sesetengah perkara yang lain harus berkira..apa?..terpulang pada masing-masing bahagian mana dalam kehidupan peribadinya untuk dikategorikan sebagai zon wajar  berkira..doa..salah satu perkara penting dalam kehidupan kita seharian yang jangan di tinggalkan..selagi boleh berdoa dalam setiap jaga..berdoalah..berdoa ni bukan sahaja selepas solat seperti yang lazim kita lakukan..malahan setiap perilaku kita yang ada dan boleh berdoa sebelum lakukannya maka tunaikan..paling tidak pun cukup sekadar "Bissmillah" dan "berselawat" kepada Rasulullah SAW..

Untuk Kita,Dia Dan Mereka

Doa kita untuk diri kita sendiri..dalam pada berdoa itu juga kita boleh bersedekah..sedekah doa...masukkan juga orang lain dalam setiap doa kita kerana kebaikkannya pasti kembali kepada kita kelak..bila?..itu rahsia..

*terima kasih ukhuwah..

Rezeki Jasad.Santpan Rohaniah

5:30 PM 4
Rezeki Jasad.Santpan Rohaniah
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

REZEKI JASAD.SANTAPAN ROHANIAH ||Bu..kan..satu yang mudah untuk kita lakukan perkara baik..kerana adakala tindakan kita sudah lurus..tapi eh hati pulak banyak simpang..lopak sana sini..adakala hati sudah super cun melecun...merangka yang baik-baik..niatnya paling lurus lagi kudus alahai perlaksanaannya pulak asyik tergendala..betullah..untuk mendapatkan rahmat daripada Allah bukan mudah..sebab itu SYURGA itu sangat mahal harganya..harga yang hanya dengan rahmat Allah shaja untuk kita merasai nikmatnya...*PC selalu terfikir..selalu sebut mengenai syurga tapi kenapa tindakkannya seolah memberat ke neraka..sentiasa berbicara nikmatnya syurga tapi macam mengumpul bara sengsara..atau hanya dibibir sahaja..tidak terkesankah pada jiwa..Allahu..*..

Allah..berkat usaha kami kurniakanlah kami rezeki yang halal dan suci supaya jasad kami terhindar menjadi bahan bakaran apa neraka MU yang azab...

Rezeki itu luas..seluas maksudnya juga...namun tidak semuanya perlu kita terima dan ambil dengan senang hati...perlu ditapis terlebih dahulu..*dah kenapa dengan PC..dapat rezeki kena tapis bagai..ingat kelapa parut ke nak tapis bagai..*...jalan-jalan jumpa duit..itukan rezeki...tapi betul ke itu rezeki kita atau ada tugas lain yang perlu kita lunaskan..kita jalan-jalan santai hujung minggu dengan kawan-kawan..kawan kita ajak kita pergi asah vokal itu juga rezeki...bawa diri sahaja kot..lain dia taggung..tapi perlukah kita terima bulat-bulat..tapi kalau yang kita terima itu sememangnya kita yakin akan statusnya...silakanlah..bersesuaianlah dengan diri kita..

Kalau jasad kita jaga..kita sentiasa berusaha untuk memantapkannya sampai melekat begetah kekdahnya...jangan kita lupa santapan untuk rohaniah juga...zikir..istighfar..ini juga tidak mudah laluannya kerana bahagian inilah syaitonirajim paling suka campur tangan menyibuk tidak tentu hala...waktu kita mengaji waktu itulah dia main buaian pada kelopak mata kita...waktu kita sedang elok set masa hendak dating dengan Allah alahai waktu itulah dia masuk dalam mimpi kita berduet nyanyi lagi janam..janam...yang bakal jahanam kitalah kelak..dia tukang ketawa terbahak-bahak...alahai..ada sesuatu yang mesti kita contohi makhluk Allah yang dijadikan daripada api ini..apa dia...semangat juangnya yang tinggi..tidak kenal erti putus asa dan tetap tunduk kepada Allah..

*terima kasih ukhuwah..

Gaji Rahsia

1:30 PM 2
Gaji Rahsia
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

GAJI RAHSIA || Siapa yang tidak suka seharian letih bekerja lima hari seminggu..malahan ada yang bekerja setiap hari dan istilah cutinya hanya apabila sakit..kemudian hari yang dinanti-nanti tiba..."yeyyy gaji"..bagi yang bekerja tetap itulah rutin setiap hujung bulan namun kegembiraannya tetap terasa..nak-nak yang betul-betul sangat memerlukan duit..yalah masalah kadang sukar ditelah..kadang baki gaji bulan lepas mampu buat kita tersenyum lagi..tidak kurang ada masa senyum pinang muda..kelat memanjang..*sabarlah*..

Bermajikan...setimpal atau tidak apa yang kita perolehi itu bergantung dengan usaha yang kita lakukan..kerja yang kita lunaskan...ya kita ada majikan yang sentiasa memerhatikan hasil kerja kita..yang sentiasa pantau pergerakkan kita..yang asyik mengharapkan kualiti dan kuantiti kerja terbaik daripada kita..*ini pengalaman PC yang pernah bekerja lebih kurang empat tahun ya..hehehe..*..sesekali ditegur itu biasa..sesekali dimarah itu juga biasa..ambil pengajaran dan jadikan ingatan...

Jadikan ingatan..kalau kita rasa kita kerja lebih tapi hasilnya kurang tidak mengapalah...kalau kita rasa kita buat kerja lebih sedangkan orang lain duduk dikerusi sambil makan donat panas tapi dapat gaji dan layanan lebih baik daripada bos..biarkan..sekiranya waktu rehat kita cuma waktu solat sedangkan orang lain boleh melilau ke sana ke mari dengan senyum sinisnya 360 darjah boleh buat jiwa kita membahang seterusnya hangus rentung alahai silakan...kerana tidak semua apa yang kita lakukan majikan mampu lunaskan dengan bayaran tunai...kerana ada sebahagiannya majikan kepada seluruh majikan di alam ini akan membayarnya dengan pahala...in sya Allah..

Hari ini ketiak kita masam berpeluh buat banyak kerja...hari ini tumit kaki kita rabak berjalan ke sana sini kerana berurusan..hari ini perut kita masuk angin kelaparan mengejar "dateline"..bersabarlah moga dengan keikhlasan kita Allah ganti dengan nikmat keharuman yang luar biasa...amin..

*terima kasih ukhuwah...

Semangat

9:00 AM 5
Semangat
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Semangat itu umpama vitamin bagi jiwa dan minda yang sedang dijajah oleh aura-aura negatif..-Perdu Cinta-

25 May 2016

Tebuslah Di Akhirat

11:30 PM 8
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

TEBUSLAH DI AKHIRAT || Setiap apa sedang kita lakukan di dunia sebahagiannya moga boleh kita tebus dan nikmati di akhirat kelak..

Tebuslah di akhirat

Syafaat untuk ummat...itu yang kita harapkan selain rahmat daripada Allah untuk kita merasa nikmatnya syurga...

*terima kasih ukhuwah 💖


WW >> Biarpun Terbuang Ada Gunanya

5:30 PM 8
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

WW >> BIARPUN TERBUANG ADA GUNANYA ||Bila dah ada banyak batang ais krim..ermm nampak sangatlah PC suka makan ais krim..hehe..aah betul la tu..tapi tidak lah kerap walau pun suka..kesihatan perlu diambil kira juga..

Biarpun Terbuang Ada Gunanya

Gunalah biar barang terbuang sekalipun kalau masih lagi bermanfaat jangan di bazirkan..

*terima kasih ukhuwah..


WW >> Lima Sen Dululah

12:03 PM 13
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

WW >> LIMA SEN DULULAH ||Kecil-kecil guna tabung manggislah..tabung ayamlah..tabung arnablah..bila comel semangat menabung pun tinggilahkan..Psikologi tu..sekarang yang penting menyimpan..dalap cepu kuih raya pun jadi..kihkihkih..

LIMA SEN DULULAH

Menabunglah walau berdikit-dikit..ianya pasti berguna satu masa kelak..

*terima kasih ukhuwah..

Ramuan Kehidupan

9:00 AM 10
Ramuan Kehidupan
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Ada naik ada turun kehidupan..ada rugi ada untung dalam perniagaan..ada pasang ada surut air di lautan..biar lambat naik jangan pantas turunnya..tidak mengapa untung sedikit jangan kerugian di sana kelak..tidak usah mengikut surutnya nasib tapi teruslah pasang cita-cita yang murni..-Perdu Cinta-

24 May 2016

Rendah Diri?..Kikis Perlahan-lahan

10:30 PM 6
Rendah Diri?..Kikis Perlahan-lahan
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

RENDAH DIRI?..KIKIS PERLAHAN-LAHAN ||Tidak perlu pergi jauh PC sendiri adakala berasa rendah diri pada sesetengah perkara..*emosi*..astarghfirullahalazim..memang itu sifat semulajadi kita manusia..atau mungkin PC sahaja yang merasainya..subhan Allah..banyak sebab yang menyebabkan kita mudah dan ada rasa rendah diri..sebab?..hanya kita dan Allah sahaja yang tahu..adakah kurang rasa keyakinan pada diri itu salah satu punya rendah diri??..ya mungkin ianya juga menjadi salah satu asbab secara tidak langsung..

A004
Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya).
[Surah At.Tiin : Ayat 4]

Bila kita lihat orang lain tidak mampu lakukan seperti apa yang kita boleh lakukan tolong jangan dikeji..dicaci atau disisih..setiap kita ada tahap kemampuan yang berbeza..mungkin ada banyak lebihnya dia yang kita sendiri pun tidak mampu lakukan sepertinya..siapa tahu?..hanya Allah yang tahu..


Kredit : http://weheartit.com/

Bila terbit rasa rendah diri..cuba kikis perlahan-lahan..boleh!..cuba insya Allah..minta bantuan Allah..doa sentiasa..mungkin doa kita kita tidak ditunaikan mengikut kehendak kita tapi ianya akan tertunai mengikut tepatnya waktu bila kita benar-benar layak untuk menerimanya..amin..

*terima kasih ukhuwah..

Sedikit Pun Memadai

4:30 PM 9
Sedikit Pun Memadai
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

SEDIKIT PUN MEMADAI || Ada lebih beri lebih...sudah jika adanya sedikit berilah sedikit nanti Allah tambah jangan lupa sambung memberi...in sya Allah.

Pasti pernah mendengar istilah tin kosong..."bising lebih"..kadang bukan disengajakan kalau sudah wataknya begitu tidak mengapalah asal tidak menyakiti atau menyusankan sesiapa sudah syukur alhamdulillah..bagi PC perlu kawan sebegini sebagai penceria suasana...percayalah bila dia tak ada...akan terasa sunyinya...nampak tak...cuma jadilah tin kosong yang cantik...bukan sekadar riuh tapi sedap dipandang maksunya boleh dapat input dan memberi manfaat..sikit pun jadilah..

Jangan kerana mahu gempak...sikit tapi istiqhomah...sikit tapi ikhlas..sebab yang gempak itu kadang nafsu..tapi istiqhomah dan ikhlas itu ada kaitan dengan iman kita...*senang cakap tapi susah hendak lakukan..ya..sebab itulah sikit-sikit mulakan*..in sya Allah hujungnya terkumpul banyak..

Adalah lebih baik sedikit menjadi banyak daripada yang banyak itu kian terhakis kerana silapnya tindakkan sendiri...

*terima kasih ukhuwah..

Jalinlah Hubungan Sulit Sebaiknya

1:30 PM 3
Jalinlah Hubungan Sulit Sebaiknya
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

JALINLAH HUBUNGAN SULIT SEBAIKNYA || HUBUNGAN SULIT??..parah ni..parah!..lebih-lebih lagi bila si isteri mendengar perkhabaran suami ada hubungan sulit..ini isu sensitif..ini bab paling berat untuk diterima oleh kaum hawa..dengar sahaja pun sudah boleh menyebabkan mata putih menjadi kelabu asap..masa ini pelbagai soalan muncul..rasa bagai langit runtuh menyembah bumi..seolah bumi menjadi debu...subhan Allah..kalau si suami pula yang terima berita si isteri berhubungan sulit??..ermmm ada yang terus jadi ultraman..king kong..rasaksa..ada juga yang relax sokmo..ha.ha.ha..awak sememangnya sabar atau awak sudah hilang rasa sayang?..alalalala..awak baik in sya Allah Allah akan hadiahkan juga pasangan yang baik...andai berlaku sebaliknya..itu bukan kerana Allah zalim tapi kerana Allah sedang menguji..

Siasat!..membuat keputusan yang melulu itu biasanya sangat merugikan..percayalah..lagi-lagi kalau ada campur tangan emosi..lagilah berganda ruginya..silap-silap bukan menyusahkan diri sendiri tapi menyusahkan orang lain juga..susahkan hendak latih hati untuk bersangka baik..untuk sabar..*sangat susah..PC rasa susah..sedang belajar*..jadi macam mana nak kawal hati kita agar terhindar daripada perkara yang tidak comel..ok jom kita JALINLAH HUBUNGAN SULIT SEBAIKNYA ..apa?..takut?..yang ini sesiapa pasti menyenanginya..malah sangat digalakkanlah..jangan risau..

SUBUH..ZOHOR..ASAR..MAGHRIB..ISYAK

Dating dengan Allah...sulit..waktu yang paling hampir antara hamba dan PENCIPTA adalah ketika dalam setiap solatnya..ketika hamba NYA itu bersujud..ketika ini jalinlah hubungan sulit sebaiknya..kerana hati kita paling hampiri NYA..bawalah kekasih halal kita..sama-sama membuat hubungan cinta dengan PENCIPTA..pasti rasa bahagia itu menggebu sentiasa..

*terima kasih ukhuwah..


Kesedaran

8:30 AM 6
Kesedaran
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Kesedaran pada diri itu sukar dijangka..adakala cepat hadirnya kadangkala terlewat tibanya..carilah kesedaran itu dengan sentiasa melihat apa yang berlaku disekeliling kita setiap ketika..mohon dengan Allah SWT agar kita bukan dikalangan insan-insan yang lewat melihat kebenaran untuk berubah kepada kebaikkan..-Perdu Cinta-

23 May 2016

Hadiah Paling Bermakna

11:00 PM 10
Hadiah Paling Bermakna
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

HADIAH PALING BERMAKNA || Tafsiran setiap orang  berlainan.."bermakna" itu boleh jadi pelbagai tafsiran..ISLAM..IMAN itu hadiah yang paling berharga..syukurlah kita..jaga sebaiknya...hingga hujung nyawa...

hadiah paling bermakna

Sudah cukup baik..teramat sempurna itu telahan kita manusia kepada insan lain..ya pada sudut pandangan sesama kita..bagus itu bererti kita saling menghargai satu sama lain..kita hargai juga setiap ciptaan ILAHI..alhamdulillah..teruskan begitu..biarpun ianya sekadar di dunia itu menjadi titik tolak kepada keamanan jiwa..ketenangan ukhuwah sesama kita..amin..moga ketulusan yang kita tunjukkan..yang kita berikan satu masa kelak akan memberi ganjaran yang lebih hebat di akhirat kelak..

*terima kasih ukhuwah..


Tafsirkan Kepada Dugaan Bukan Halangan

5:00 PM 2
Tafsirkan Kepada Dugaan Bukan Halangan
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

TAFSIRKAN KEPADA DUGAAN BUKAN HALANGAN || Bila kita ungkap kata-kata sayang dengan insan yang paling kita sayang..kepada ibu,ayah,..kepada suami..kepada isteri..kepada kekasih..kepada sesiapa sahaja..ingat satu perkara HATI KITA DAN HATI DIA..MEREKA..ALLAH PUNYA..minta DIA jaga untuk kita..tiada siapa pun suka masalah..

Masalah..ada di mana-mana...tidak kira masa dan tempat..kecil..besar..remeh atau berat..sentiasa ada...cuma kita perasan atau tidak akan kewujudannya di sekeliling kita..dan bagaiman cara kita untuk menyelesaikan agar tidak menjadi lebih parah.

Parah...seperti api...kecilnya sahabat besarnya musibah..begitu juga air..kecilnya teman banyaknya menjadi bah..subhan Allah..Allah sentiasa melihat hati kita..apa yang kita rasa..apa yang terdetik boleh diketahui NYA dengan mudah..boleh didengari dengan sangatlah senang..walau kita mengatakan rahsia berjuta kali namun tidak bagi NYA..tiada satu pun yang mampu kita rahsiakan..jadi lintaskan pada hati kita yang baik-baik..yang comel-comel...yang molek-molek supaya jadinya juga yang indah-indah..untuk memudahkan setiap tindakkan kita..melancarkan setiap usaha kita..sabar sentiasa..bila kita terasa beratnya masalah yang menimpa..ingat.."Tafsirkan Kepada Dugaan Bukan Halangan"..

*terima kasih ukhuwah..

Rasa Bertuahlah Kerana Terpilih

2:00 PM 0
Rasa Bertuahlah Kerana Terpilih
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

RASA BERTUAHLAH KERANA TERPILIH ||Seronok bila apa kita nak kita dapat..pastinya berasa sedih dan kecewa bila mana sebaliknya yang berlaku..oleh itu jangan terlalu berharap..biasa-biasa sahaja..usaha lebih ok...berharap lebih-lebih elakkan..REZEKI itu Allah punya..sampai kepada kita sekadar sementara dan pinjaman..

PILIH..kita sedih sangat bila kita kecewa dengan satu-satu perkara yang menimpa kita..Allah..terasa seolah tiada lagi hari esok...beria marah..beria menangis..beria lah segenap sudut...kadang seolah bukan diri kita pun..tunggu nak bertukar jadi hijau sahaja seolahnya..ha.ha.ha..ketika emosi tidak stabil ketika kita rasa sangat kecewa ketika itu kita melihat orang yang lebih bertuah pada firasat kita...lupa semua yang ada..yang telah kita miliki...nak tenang pandang orang yang lebih bawah daripada kita..bukan untuk menghina tapi untuk didik hati lebih tenang hadapi dugaan..

TERTANYA-TANYA..A:kenapa dia lebih baik daripada aku?..B:kenapa aku begini tidak begitu..C:kenapa aku susah dia senang?...nampak?..betapa kita banyak soalan sepanjang kehidupan..kalau pun kita tidak menyuarakan secara lisan pasti persoalan ini akan sering berlegar pada sudut hati kita..pada minda kita..seterusnya memporak perandakan emosi..*tahniah kepada yang tidak pernagh melalui situasi begini..walhal PC sendiri kadangkala diuji dengan rasa yang PC sendiri rasa sangat tidak best..cepat-cepat istighfar*..semua atas pilihan Allah..setiap satu yang Allah izin berlakunya adalah dengan sebab yang kita sendiri tidak tahu..dalam apa pun situasinya rasa bertuahlah kerana terpilih kerana Allah yang pilih bukan kita..tugas kita berusaha untuk terus bangkit menjadi insan yang tidak terus menyerah bulat-bulat namun pada hujugnya berserah 100 peratus kepada NYA..

*terima kasih ukhuwah...



jangan Sembang Sembarangan

9:00 AM 5
jangan Sembang Sembarangan
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Hidup ini bukan mudah..kalau anggap mati itu lebih senang!..silap besar..susah di dunia ya..kita masih lagi  boleh berusaha..kita masih lagi boleh meminta pertolongan untuk perbaiki kehidupan..tidak semudah kematian..patah balik??..jangan harap!..kalau ada yang sering lantang berbicara mati itu lebih senang...berdiri di hadapan cermin..tanya sudah cukupkah amalan??..-Perdu Cinta-

22 May 2016

Pastikan Yang Ini Boleh

11:30 PM 3
Pastikan Yang Ini Boleh
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

PASTIKAN YANG INI BOLEH || Ringankan lidah sambutlah seruan azimat ini..tidak rugi malahan ianya disunnatkan untuk kita berbuat begitu..rebutlah peluang ini..seharian lima kali..amalkan sepanjang hayat kita..

Daripada Abu Said al-Khudri RA bahawa Rasulullah SAW bersabda, 
Apabila kamu semua mendengar laungan azan, maka ucapkanlah sepertimana yang diucapkan oleh tukang azan.
(Hadith Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Andai seluruh alam tahu menghormati laungan azan mengapa kita hendak menjadi yang terkecuali..subhan Allah..

*terima kasih ukhuwah...

Mungkin Satu Solusi

5:30 PM 5
Mungkin Satu Solusi
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

MUNGKIN SATU SOLUSI ||Rasa ingin tahu itu biasanya berada pada darjah yang paling tinggi..tidak kiralah siapa pun kan..kalau tidak tiadalah istilah "stalker".."viral hot".."rating boom"..gara-gara semangat ingin tahu yang kadangkala terlebih had..yang sedih bila tidak kena pada tempat..kalau yang baik tiada halangan dipersilakan..

Rasa..ada macam-macam rasa..ada rasa yang membawa kita ke arah yang betul..ada juga rasa yang buat kita kurang elok pada pandangan orang lain..kadang tidak semua yang kita lakukan ikut rasa itu sudah cukup baik..sudah cukup sempurna..kerana pandangan orang juga perlu kita ambil kira untuk perbaiki diri..*pandangan yang baiklah..*..



Kalau kita rasa susah hendak berbuat baik..doalah minta Allah bantu kita..nanti bantuan Allah akan sampai kepada kita..bagaimana?..itu urusan DIA..

*terima kasih ukhuwah..

Niat Dan Tindakkan

1:08 PM 6
Niat Dan Tindakkan
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

NIAT DAN TINDAKKAN || Biar seiring..biar senada..in sh Allah..

Pergi kedai beli rempah kari
Toleh kanan tolek kiri
Apa khabar ukhuwah yang disayangi
Menu apakah kalian makan hari ini

Duduk santai di atas buaian
Buaian diperbuat daripada rotan
Pasti ada yang sedang bersukan
Niatkan kerana Allah untuk kesihatan

Buah durian sudah merekah
Kuning isinya nampak mewah
Hidup tidak lama mana wahai ukhuwah
Hendak bersedekah jangan tunggu mewah

Sorong papan tarik papan
Hati-hati terkena selumbar kawan
Makan jangan sembarangan makan
Pertimbangkan dulu apa kesan



Bangkit Dengan Kalam Cinta

9:00 AM 9
Bangkit Dengan Kalam Cinta
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Tewas dengan kata-kata manusia??Tidak mengapa..bangkitlah semula dengan kata-kata Allah..carilah pada Al Quran novel cinta teragung..-Perdu Cinta-