23 April 2016

Pandanus Amaryllifolius

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Assalammualaikum..

Pulau Pandan jauh ke tengah
Gunung daik barcabang tiga
Hancur badan dikandung tanah
Budi yang baik dikenang juga

PANDANUS AMARYLLIFOLIUS ||Pokok Pandan atau daun pandan..ha kan senang..pokok atau daun pandan ini ada dua jenis...pandan biasa atau pandan wangi..pandan wangi biasanya daunnya lebih kecil(kurus)..tapi wanginya lebih uuummph...kihkihkih...PC rasa semua orang kenal pokok dan daun pandan..betul tak..lagilah kalau pergi majlis kahwin..siap ambil sejemput bunga rampai bungkus dalam tisu sembunyi dalam poket..alahai sangat gitu..heppp pergi minta izin dulu faham???...lepas tu baru boleh buat muka sposen..

daun pandan
Pokok Pandan
Google Image

Aromanya yang wangi itu menjadikan daun pandan sangat digemari dan menjadi salah satu bahan perasa dan pewarna asli dalam masakkan kita masayarakat melayu khususnya..antaranya..

kuih seri muka
Kuih Seri Muka/Kuih Puteri Salat
Google Image

 buah melaka
Kuih Buah Melaka
Google Image

Kalau mama PC masak nasi hari-hari pun letak daun pandan sehelai dua...aromanya memang syok...cuma anaknya je kalau sesekali balik kampung masak nasi lupa..maunya tak loud speaker mama dari luar rumah..*eh macam tau tau PC lupa letak..*..naluri ibukan..kihkihkih..ya menurut perintah..

Petua dulu-dulu daun pandan ni boleh juga jadi alat untuk halau lipas yang suka suki bermaharajalela di dalam rumah kita...siap beranak pinak bercucu cicit lagi dalam almari rumah kita...amboi kooo..ha cuba letak atau selit sehelai dua daun padan yang disimpul tu...mencecet cecet tak lipas tu lari...kalau berjaya alhamdulillah..

Setiap apa yang Allah jadikan mesti bermanfaat untuk kita..cuma kita kena manfaatkan sehabis baik...

*terima kasih ukhuwah..

9 comments:

  1. tgk gambar kuih tetiba teringin nak mkn seri muka

    ReplyDelete
  2. dedua tu kuih fav saya. hahahaha. teringi pulak nak makan. btw saya penah buat pewarna buah melaka guna pandan. cantik warna hijau dia. hihihi

    ReplyDelete
  3. dedua tu kuih fav saya. hahahaha. teringi pulak nak makan. btw saya penah buat pewarna buah melaka guna pandan. cantik warna hijau dia. hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah....wanginya asli...rasanya memang sedapkan...tanpa pengawet...

      Delete
  4. Kuih seri muka dan kuih buah melaka. Both kegemaran! Tahu buat kuih buah melaka je sebab paling senang sekali. Hihi. Baru tahu pasal petua daun pandan ni. Boleh cuba jugak lah nak letak. Kalau letak ubat gegat, berbau pulak baju nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul...kak PC pun suka dua2 ni...kalau tak rajin nak buat....pegi pasar malam beli...hehe...aah boleh cuba siqah...risau juga lipas banyakkan...

      Delete
  5. wangi daun pandan menyegar ruang mengharumkan kuihmuig n makanan yg gunakannya buat kita tambah berselera...

    ReplyDelete
  6. sedap tue

    ~ http://jmbelog.blogspot.my/

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..