01 December 2015

Mewahnya kita..ingat ingat yA

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Mewahnya kita..ingat 2 ye
Google image 

Geraji papan terkena tangan
Balut luka di dalam bangsal
Hidup ini satu perjuangan
Satu masa pulang ke tempat asal

Seberang parit lalu jambatan
Sambil petik buah rambutan
Sakit itu satu peringatan
Rajin rajinlah jagalah kesihatan

Bunga kebangsaan bunga raya
Merah putih oren pink pun ada
Bukan semua kita punya
Agihkan kepada yang selayaknya

Nikmatnya bila cuaca redup
Sambil bermain galah panjang
Ingatlah makan untuk hidup
Bukan hidup untuk makan memanjang

Batu blok batu bata
Tampal simen biar rata
Bukan sekadar hiasan semata
Zakatnya tidak usah dilupa

Sambil menyembang makan nangka
Uruskan sebaiknya harta pusaka
Bukan kerana tamak harta
Agar yang bersemadi di sana tidak menderita

Pusing kanan pusing kiri
Kepala gatal tidak pulak berkutu
Sekali pandang macam kita punya sendiri
Eh jangan lupa Allah bagi pinjam je tu

14 comments:

  1. jalan ke depan toleh2 jugak ke belakang. Sama jugak konsepnya. :)

    thnks for the reminder.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..tepat..jangan lupa toleh belakang...:)

      Delete
  2. mmm.. setinggi mana kita, jgn lupa tempat kt pijak

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Allahu...terima kasih..kadang pantun merapu je tu... :)

      Delete
  4. pc header baru tu comel dan cantik sangat. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. SubhanAllah...terima kasih...kenkonon cuba2.. :(

      Delete
  5. pantun peringatan yang sangat baik.. Ingat semua ni Allah punya untuk kita kongsi bersama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih..ingatan untuk diri sendiri juga supaya tak lupa daratan.. :)

      Delete
  6. comel dan penuh makna pantun kak PC.. hehe

    ReplyDelete
  7. Naik perahu terlupa pengayuh,
    Singgah bertamu di pasar tani,
    Hidup ini perlu berpegang teguh,
    Takut nanti terlupa diri.


    Hahahahah..sekali singgah terus berpantun

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..