07 October 2013

::..Birunya nila setitiK..::

ikhsan mr google 

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Balik-balik je rumah excited nak basuh baju sendiri..cari berus basuh guna tangan..cewah gayanya dah macam ibu beranak 9 gonyoh baju..hehe..menjadi ke tidak belakang cerita..ditegah buat deekkk je..konon berdikari..siap bilas..satu baldi yang tersedia dengan bahan yang siap dibancuhblupp..blupp..yes..siap..lalala..dek kerana tak cukup inci..tu angkat kerusi..panjat..berdikari sangat ye..dah kering mama gosok..takut kena renjatan kang..keesokkan harinya sampai je di sekolah..cikgu tegur,``sejak bila awak dilantik jadi pengawas??kan cikgu lantik awak jadi ketua darjah``…alamak..apa da rupanya terlebih nila..i`am look blue all day..hah..malunya..silap percaturan..sampai rumah..mama pulak,``berjaya tak ujikaji semalam?ke dah jadi pengawas..masa tu gigi depan ronggak sebelah..senyum-senyum siput sedut..siput pun tak senyum macam tu.. J..itulah kali terakhir nila baju..fobia..mama cakap,tak salah kita nak berdikari..tapi biar kena pada tempatnya..ibu bapa lebih tahu apa yang terbaik untuk anaknya..yes..tidak dinafikan..pengajaran berharga..sweet memory zaman ribena J

Ingat..jangan cakap yang bukan-bukan,,jangan sesuka hati bertindak sendiri,,jangan itu,,jangan ini..jangan cakap sembarangan..berjela-jela la cikgu pesan..dah menguap lebih 250 kali..tak habis lagi pesanannya..itulah cikgu kitakan..kita kena ingat..benda ghaib itu wujud..takut-takut dia tak mengilai..kita menjerit dulu..takut malam tidur atas tilam,,sedar pagi atas bumbung tandas sekolah..takut tidur perempuan sedar pagi dah jadi lelaki..dia hantar kita buat pembedahan kat afrika..hebat tak..belum lagi yang tidur kulit hitam manis..bangun pagi putih gebu..macam kena suntuk kologen..ha seram tak..bila ada aktiviti di sekolah yang memerlukan kita dan guru bermalam di sekolah..perkhemahan ke,,kursus motivasi ke atau berkiamullail..guru ketika itu menjadi ibu dan ayah..semuanya terletak pada bahunya..besar jasanya guru..

Kerana nila setitik..rosak susu sebelangga..rugi-rugi..tak boleh minum dah..dah biru..sangat klise pepatah ini namun tersirat maksud yang sangat dalam..kadangkala kita tak pernah pun peduli orang lain..tak pernah kisah dan hirau pun kesan ssesuatu tindakan yang kita lakukan pada orang sekeliling..betul tak..hakikatnya sebaliknya..lantaran itu kenapa dan mengapa dalam Islam sendiri menegaskan..apabila seseorang itu meninggakan dunia ini..tiada apa yang berguna dan berharga melainkan 3 perkara..anak-anak yang soleh dan solehah,,ilmu yang bermanfaat dan amalan kebaikkan..ingat,,setiap patah kata yang kita lafaz adalah doa..baik yang kita ucap..baiklah yang kita terima..buruk yang kita lontarkan..maka kurang moleklah kesannya..yang sedihnya bukan sekadar kita..malah insan lain turut terpalit sama..wassalam J

8 comments:

  1. Salam, teringat masa kak Ida sekolah dulu, kami memang berlumba2 pakai baju warna biru nila hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam..hehe,,kan seronok je ingat zaman sekolah..silap berlumba kena perli..rasa tebal je muka..lagi satu biru nila ni kena dua tiga kali cuci baru hilang birunya..baik-baik nak putih biru jadinya ye..salam kenal ye :)

      Delete
  2. 1. Dulu kalau terlebih biru kan nampak macam baru itu yg suka kan:)
    2. Biasa cikgu pesan jgn celupar - ustaz mesti ready kot hesteria adalah yg nak ubat
    3. Utk meninggalkan yg tiga sebelum mati sebenarnya tak susah kalau ikut syariat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..kan kak..walaupun baju lama..yang kelaka bila birunya bercapuk-capuk..ngeh..ngeh..ngeh..yup hesteria tu susah nak elak tapi lagi susah nak kawal mulut..kadang-kadang gurauan pun boleh bawa musibah kak..harap kita dapat lunaskan sebelum mata terpejam rapatkan kak..sayu je hati..

      Delete
  3. Bagus entri ni jua.. Peringatan untuk semua.. :-) I like your entri..penuh simbolik dan pengajaran..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih airyn..banyak lagi kelemahannya entry-entry saya..serious..yang baik kita sma-sama ambil..yang kurang manis kita usir jauh-jauh..suka juga singgah intai-intai entry airyn tau :)

      Delete
  4. perkongsian yang menarik, ada makna segala yang jue tulis.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih mama..terkadang merapu juga boleh membuat sahabat seakan pengsan membaca..hehe..Alhamdulillah..inilah budak yang masih mentah dan hijau dalam dunia blogger..tegur-tegurlah saya andai punya kesilapan :)

      Delete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..