23 September 2013

::..sEmAnGat..::


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Amboi..amboi..amboi..semangatnya la hai budak ni ha..gebu gedebas..waa mantap..berapa kilogram la beratnya??hehe..itu semua rahsia gitu..alololo..hehe..tak apalah..comel ..bila kita nampak baby ke..kanak-kanak atau anak-anak comel lagi gebu..owh teruja nih nak cubit pipinya sampai lebam..tapi kalau jumpa anak dara ke..teruna yang tahap gebu-gebu dan montel tu jangan la pulak pergi cubit pipinya..takut pipi dia tak lebamtapi muka kita yang bengkak kena siram air cili..

Ada visi dan misi..itulah salah satu tunggak yang menyokong untuk kita realisasikan matlamat..yang susah tetap ditempuh..yang tinggi sanggup di daki,,bukan daki kat leher tu..lautan sanggup direnangi..kena sengat ombor-obor  tak nangis..alhamdulillah..sebenarnyanya tak sempat nangis pun dah pengsan dulu ea..bukan main lagi cerita nak sedap ye..kihkihkih..tak apalah..kalau kita bersemangat..orang lain tengok pun sama-sama bersemangatkan..

Kalau budak-budak semangat..orang dewasa pulak ada semangat usaha yang tinggi..itu dari segi luaran..andai diselusuri semangat dalaman..berkobar-kobar..biar putih tulang..jangan putih mata..biar berbuih mulut jangan berbuih sabun saja..banyak..wangi..tapi mudah pecah walau tidak disentuhmemang betul-betul semangat nih..semangat umpama enjin yang menggerakkan suatu jentera..umpama roh..hensem..kacak bergaya..cun cik mek molek..bijak dan cerdik..tapi tak bersemangat..pun layu juga ye..

Nak bersemangat pun mesti bertempat..mesti berpada-pada..adakala tersilap bersemangat pun boleh bawa padah..boleh memudharatkan diri sendiri..semangat makan boleh obesiti..semangat kawal makan keterlaluan boleh  lesu pulak..dan bila terlalu bersemangat  kadangkala kita terlupa..overconfident la pulak jadinya ye..akibatnya ada yang tidur menonggeng frust katanya..ada yang terjun sungai konon nak ukur kedalaman dasar agaknya tu..ada yang terjun bangunan..tapi tak sempat pun samapi ke bawah..tersangkut pada besi penyidai baju..kesian bomba kena bekerja waktu malam..nak buat macam manakan dah tanggungjawab..tak gitu..

Jadi..nak jadi muslim dan muslimat yang soleh dan solehah..mesti bersemangat mencari dan menggali ilmu Allah..selagi bolehselagi mampu..sekarang kita sedang berlumba..berlumba menuju ke garisan penamat..bukan berlumba koleksi tudung siapa paling banyak..kain sarung siapa paling mahal..penamatnya adalah ajal..moga kita mendapat hadiah syurga..
Jangan patah semangat andai kita terjatuh dan terluka..kerana Allah suka dan sayang pada hambanya yang kuat dan rajin berusaha..wassalam J

3 comments:

  1. Melihat mereka yg mampu istiqamah dalam apa juga perjuangan memang mengkagumkan. Kalau kakak ni memang perlukan selalu di 'brain-wash' dan 'ketuk' utk menggerakkan semangat tu tak kiralah dlm apa jua perkara. Masih terlalu lemah dan kerdil.. cuma berdoa selalu jgn alpa... takut dgn environment sekarang silap-silap akidah pulak beralih arah...na'uzubillah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul kak..dugaan kian berat..semakin mencabar dan sangat sukar..dugaan yang dating itu lebih deras dibandingkan dengan banteng yang masih lagi rapuh..moga Allah kuatkan iman kita..semangat kita kan kak..untuk terus berada diatas landasan dua kalimah syahadah..amin :)

      Delete
  2. setuju dgn semangat makan tu..terlebih obes..terkurang lesu pla..

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..