08 June 2013

GiLaP..::


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Semangat tu pagi-pagi lagi dah lap kereta..bukan main sakan bersungguh dok menggilap..maklumlah kereta baru..plastik kat seat pun tak buang lagi..haishh..susah nak jumpa habuk..kalau boleh nak angkut narita sekali tidur dalam kereta..kalau budak kecik sentuh..makoiii menjeling matanya..macam goli..

Piah anak pak joned..tak sempat apa lagi..pagi lepas solat subuh..dok bancuh air sabun dalam baldi..basuh basikal..hadiah dari bapak sebab dapat pelajar terbaik..senyum sampai telinga..mak panggil pun buat bodoh je..nasib perempuan..kalau lelaki mau bersiul-siul lagu inul daratista..gerudi dik..gerudi..

Ni lagi satu kes..atan..mintak motobot dengan daddynya..konon senang nak speed kat pantai..maklumlah rumah tepi pantai..alih-alaih bot tak dapat..motor je yang lepas..pun ok la tu alhamdulillah..dari mulut tu copong je tak dapat apa-apa..tak kira masa..siang malam pagi petang..beria-ia kilatkan motor tu..rim jangan cakaplah..silaunya tu dek terlalu kilat..boleh retak mata anak burung seludang..kalau kilat mengilat..basuh membasuh tak payah disuruh..melulu sakan..tapi tak mandi tak gosok gigi tu tak pulak di endahkan..apakah ertinya semua itu andai kebersihan diri diabaikan..hehehehehe..pengsan..

Adatlah andai kita ini ada rasa teruja,,ada rasa menghargai dan ada rasa sayang pada harta sendiri..lumrah manusia bersemangat dalam  bab-bab begini..untuk membeli perlukan wang..apa yang kita laburkan itu mesti hasilnya yang terbaik..takkan sambil lewa saja..betul tak..kalau betul jalan itik 10 tapak.. J..he lenguh tak kaki tu..bangun esok pagi..peha dah kecik..pecah lemak.. :)

Kita rasa teruja lebih bila memiliki sesuatu yang baru..tak kiralah hadiah daripada seseorang,,atau beli dengan duit sendiri..baju ke..tudung ke,,handbag ke,,smartphone ke,,serta barangan lainnya..kadang-kadang tidur pun boleh senyum..berbunga-bunga..berbintang-bintang,,dan berlebam-lebam juga sebab kena cubit..mak suruh pegi kedai beli kelapa parut buat tak tahu..ha amik ko..ghairah sangat..

Tapi kita gilap tak rukun Islam kita..kita gilap tak rukun Iman kita..kita gilap tak hati kita..supaya semakin dekat dengan Pencipta..kita gilap tak akal kita agar sentiasa ingat mati itu pasti..dunia ini bukan hakiki..moga peringatan ini buat diri ini juga menginsafi kesilapan diri..buatlah sesuatu itu dengan sepenuh hati..asal tidak melepasi landasan agama..asal idak melanggar hukum Ilahi..asal tidak merosakkan maruah diri..ibu bapa..

Wassalam J

4 comments:

  1. wow! kereta baru!! nak juga! hehe

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum...

    Tanda iman digilap, amal bertambah.
    Insyaallah.
    Mohon doanya.

    Moga Allah kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummusalam..semakin hari ajal semakin mendekati..riang gembira menyambut hari kelahiran namun malaikat maut makin menghampiri..moga kita tidak alpa..

      cinta kita kerana Allah..

      Delete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..