07 April 2013

``sEjeNAk Ia BerUBaH``



بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Astaghfirullahalazim..tak baik la kita mengata dia..kesian dia..dia tak pernah pun kacau dan mengata kita..kita rasa kita cuma gurau saja..tapi kita tak tahu pun kalau jauh di sudut hati..dia terasa hati..kita gelak sakan sampai menyembur air liur J
---------------------------******---------------------------
Ala gurau gurau pun tak boleh..apa yang kita cakap memang betul apa..fakta..not auta..tak gitu..kita sedia maklumkan ini buka rekaan atau karanganamboi.. Confident tahap gaban statementL
----------------------------******-----------------------------
Kita semu sedia maklum..kita semua  mungkin berada dalam kelompok ini..dan andai terkecuali,,alhamdulillah..tapi kalau tidak,,mungkin juga menjadi penyumbang kepada nasi atau lauk dan perisa tambahan dalam cerita..pastinya menjadi pendengar yang terbuka luas cuping telinga kanan dan kiri..tercatat dalam diari..walaupun coretannya tidak kelihatan namun tertulis di dasar hati..owh parah..sembang..sembang juga..gurau senda pun ye juga..lawak jenaka pun mesti ada..warna warni suasana..yang tak begitu manis adalah apabila ada hati dan jiwa yang mula sengsara..kerana mulut tidak berjaga jaga..tapi ada juga antara kita slumber always..slumbernya jelas di luar..tapi dalamnya..Allah yang tahu segalanya..itulah kita ini manusia biasa..tidak semua tapi segelintirnya tetap ada..percaya tak????

Ibarat menilai buku..baca dulu ceritanya sebelum menilai dan membuat kesimpulan padanya..manusia ni boleh berubah bila bila masa..baik kepada sebaliknya..dan sebaliknya itu akan berubah kepada kebaikkan..tap..tap..tap..klip..klip..klip..sekelip mata..bila ada usaha dan kemahuan itu hidayah Allah pasti mendampingi kita..dengan syarat berusaha untuk berubah kepada kebaikan maka petunjuk Allah itu akan segera hadir..ingat..bukan mengharapkan hidayah datang ..tapi usaha..bukan lesu..pudar dan hambar..memang tak la jawabnya..

Hidup ini terlalu banyak tipu muslihatnya..akal dan iman kita penapisnya..ya memang betul kita hanya umat Nabi Muhammad SAW..kita tidak maksum (terpelihara atau bebas daripada dosa, tidak tercela, tidak berdosa )seperti baginda..tapi kita boleh berusaha untuk tidak melakukan dosa..tidak  buat silap..dan andai lakukan pun..minimumkan  kesalahan atau kesilapan itu..betul tak?segala teguran Allah kepada Rasulullah adalah wahyu yang kekal hingga kini iaitu Al Quran..maka kita jadikan Al Quran itu sebagai garis panduan..kerana kita boleh menempah Jannah Allah..

wassalam

8 comments:

  1. manusia sekarang suka baca ending dulu, kalo rs best ending nya, baru la nak baca dari awal.. mcm tu jugak.. suka dgr cerita akhir yang dia jadi mcm ni, mcm .. kalo rs kesian, baru la nak tny apa yg terjadi sebenarnya dari awal.. kalo x, kerja mencemuh jela..

    ReplyDelete
    Replies
    1. masyaAllah..klu boleh kita elakkan la..kadang-kadang kalau macam tu kita boleh membuat kesilapan dalam menilai baik buruk orang lain..betul tak..tak salah rasanya kalau kita bertanya terlebih dahulu..

      Delete
  2. semoga lidah kita, percakapan kita, apa saja yang kita lakukan, tidak menyinggung hati dan perasaan org lain. apa lagi membelakangkan kekasih yang satu YA ALLAH =')

    salam ziarah. follow kamu sekali ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. andai terlanjur bicara..terlajak tingkah..kembalilah ke tempat daripada kita bermula..ke pangkal jalan..berzikirlah dan sentiasa mengingati Allah..hati pasti menjadi tenang..
      terima kasih datang ziarah.. :)

      Delete
  3. Sedangakan dgn hati boleh menjadi kufur apa lagi kalau lidah, mata, telinga dan anggota yg ada tidak dibajai dgn iman. Ingkar pada Allah pintu taubat mudah utk kembali memohon keampunan tapi pada sesama manusia satu yg sukar utk memohon ampun. Jadi... kenalah bajai iman yg tidak seberapa ada pada diri menjaga semua kurniaan Allah sebaik yg termampu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin..mudah mudahan dalam hati kita sentiasa takut pada api neraka Allah..moga menjauhi perkara tidak elok kan kak..

      Delete
  4. menilai sebelum menyelidik. normal bagi manusia

    ReplyDelete
    Replies
    1. moga kita mengubah dan membuat anjakan dalam usaha mencerakin apa yang terlihar dan apa yang didengari..

      Delete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..