25 April 2013

..:::AmArAn BerHeMAh:::..



بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Zaaaazss..zaaazsss..kibas habuk sikit..maklumlah lama dah tak meng up date..rindu..rindu untuk berkarya..walau tidak seberapa pun sebenarnya hasil yang nak sangat dikongsikan..itulah diakan..adakalanya kita tewas untuk melawan hasutan negatif..hasutan untuk bermalas malas dan memberi seribu satu alasan..begitu begini..itu ini dan macam macam lagilah..adakala sengaja..dan kebanyakkannya memang tidak disengajakan sebenarnya..tapi andai suatu perkara itu memang kita minak dan kena dengan tune nya..insyaAllah boleh sahaja.. :) 

Jika suatu perkara yang kita lengahkan atau abaikan dan biarkan ala-ala terdampar gitulah..yang tidak membabitkan hukum agama atau menyebabkan kita ini menanggung dosa...tak mengapa dan sangat la di galakkan..contoh??boleh saja..hihihihi..contohnya..bergosip..contoh lain..korek hidung..eee..yekk..lagi..berbangga diri dan dot..dot..dot la ye..maksudnya andai kita melalaikan atau meninggal perkara yang lebih menjurus kepada maksiat dan dosa maka amatlah digalakkan..tapi kalau perkara itu baik dan sedikit sebanyak boleh pengaruhi seseorang ke arah kebaikkan..maka teruskanlah dengan berlapang dada ye..bukan dedah dada tau.. dan istiqhomahnya..boleh??bolehkan.. :)

Kalau kita nampak satu perkara yang tak berkenan dihati..dimata..mula la ringan je mulut nak menegur..betul tak..kadang kadang tak nak tegur kononnya nak jaga hati..nak jaga air muka nak..nak..nak dan nak..tapi dalam hati sejuta kali protesnya..tapi betullah tu..sekecil kecil doa dan taguran adalah melalui kata-kata dihati..cukuplah tu..pasti tiada jiwa yang sengsara you..good :)..selamat..tapi bergantung pada keadaan dan perkara yang dilakukan..kalau perlu tindakan go on..tapi jangan sampai lebam pulak bijik mata..adus garang macam rimau..aaumm..

Teguran manusia ni kdang-kadang kasar..kalau halus..suara mendayu-dayu..bau harum..ermm jangan tunggu lama..terus cabut lari..jangan pandang belakang sekalipun ye..Allah menegur Rasulullah SAW kesayangan kita melalui turunnya ayat Al Quraan (wahyu)..dan Rasulullah menyebarkannya semasa baginda berdakwah..maka hingga kini Al Quraan itu menjadi landasan kita menuju ke JannahNYA..amin..dan Allah juga sering menegur kita,,mengingatkan kita..sentiasa..sepanjang masa..perasan tak??

Bila rambut yang hitam,,berubah beruban..bila gigi mula tanggal..bila mata yang terang mula rabun..ermm ini la teguran dan amaran Allah pada kita..bagaimana kita mantafsirnya..tanya pada diri..bila nikmat yang kita kecapi berdikit-dikit Allah ambil kembali..beringatlah..dan bila nikmat Allah itu juga bertambah..tidak bermakna kita harus terlalu bergembira kerana suka..duka..itu semua ujianNYA..

moga lulus dunia>>>bahagia syurga..sebuah pengembaraan..siapa kita..di mana kita..kita tentukan di dunia lagi..
(: w a s s a l a m :)





7 comments:

  1. insyaALLAH kak , syahdu dibuatnya . mudahan kita jadi manusia yg taat padaNYA

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin..kita sama-sama berusaha mentaati segala suruhanNYA..

      Delete
  2. Sayangnya wahyu istimewa Al-Quran selalu dijadikan perhiasan, hantaran. Hendak quran cantik dan mahal tapi baca, menhayati dan mengamalkan jauh sekali. Allah... kalau ikut nak tegur mahu saja ditegur sebab ada kala seorg mampu menegur seluruh qariah terlepas dosa - fardhu kifayah, tapi itulah bimbangnya dunia hari ini sebab teguran sedikit boleh turun-naik mahkamahlah pulak..

    Istiqomah utk diri dan keluarga semampu boleh kalau agak mampu menegur cari jalan terbaik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la kak..bila suka Al Quraan tapi tak ada rasa cinta di hati untuk membacanya..teruja membeli Al Quraan tapi dibiarkan lesu di sudut almari..nauzubillah..moga kita lebih menghargainya..moga doa kita Allah dengar juga terima untuk kemaslahatan dunia akhirat :)

      Delete
  3. Replies
    1. alhamdulillah..kita sama-sama istiqhomah.. :)

      Delete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..