Sepanjang Dua Minggu Ramadhan..

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

SEPANJANG DUA MINGGU RAMADHAN || Sebelum ini menghitung hari kedatangan Ramadhan..sekarang sudah berada dihari ke-17 kita menjalani ibadah puasa.Alhamdulillah.Masuk fasa kedua ini semakin terasa lebih pantasnya masa berlalu..

Ramadhan akan bertandang dan pergi..yang bezanya kisah di dalamnya tidak sama..kisah yang kita lalui..

BERITA DUKACITA.12 Ramadhan adik sepupu memaklumkan atok dikejarkan ke hospital.Hospital Serdang.Sesak nafas.Muntah.Sesampai dihospital atok diletakkan di zon merah.ICU.Semalaman tapi cukup buat hati dan jantung kami luruh.Bagi PC dan adik-adik yang duduk berjauhan ini emosi menjadi celaru.Menurut pakar..tiada tindakkan berat boleh dilakukan kecuali masing-masing sabar.Walaupun hakikatnya pembedahan perlu dilakukan.Faktor usia dan risiko yang besar..pakar menyarankan semua ahli keluarga redha dengan apa pun yang akan terjadi.Ubatan diberi namun hanya mengikut kemampuan tubuh menerima.Bila dapat menziarah ke hospital walau sekejap..melihat depan mata..sungguh..terkedu.,sebak.😢😢

Allah mendatangkan peringatan dengan banyak cara...sungguh..benarlah syurga itu mahal..mahal kerana untuk menjadi penghuninya hati (iman) perlu benar-benar tegar.

BUNYI-BUNYIAN DAN BAU-BAUAN DI MALAM HARI.Hendak merasai kemeriahan diwaktu pagi adalah dibulan Ramadhan.Masing-masing gigih bangun sahur.Walau yang ada bergulung selimut duduk dimeja makan.Sunnah juga kan bersahur walau sedikit.Lagilah kalau ada anak-anak kecil yang sama-sama sahur..berganda meriahnya.Di malam hari pula...adakala menyeramkan..dalam suasana sepi..cicak berkejaran pun boleh kedengaran apatah lagi bunyi bunyian..diikuti bau bauan yang asing..masuk fasa kedua puasa ini lebih menganggu deria bau dan pendengaran..subhanAllah...semakin ligat mixer berputar mengadun..semakin harum bau bakaran biskut raya..hehehe..😁😉

DAMAI DI PANDANGAN DAN PENDENGARAN TETAPI BERGEGAR DIHATI.Bacaan-bacaan surah solat tarawih mengasyikkan..alunan suara yang mendayu mendamaikan..ditambah melihat cahaya dari pelita yang terpasang di sepanjang lorong jalan..damai...mendamaikan..dalam damai bergegar juga dihati...terperanjat acik  dengar bunyi merecun nak....huhuhuhu...ibu bapa...perhatikanlah anak-anak...anak kecil mahupun anak remaja..berhati-hati dan berpada-pada main mercun..banyak kecederaan sudah berlaku..jadikan pengajaran..buat ingatan dan amaran diri sendiri.

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

Previous
Next Post »

16 comments

Write comments
Farrah MF
AUTHOR
June 12, 2017 at 1:24 PM delete

Sekejap benar masa berlalu...selamat meneruskan ibadah Ramadhan, PC.

Reply
avatar
tiga lalat
AUTHOR
June 12, 2017 at 2:26 PM delete

haruman bauh kuih raya memang menyeramkan bila baca dihari puasa gini kan mkcik., ammvoiii

Reply
avatar
Irda Garmin
AUTHOR
June 12, 2017 at 2:32 PM delete

selamat berpuasa kak pc..memang indah sekali suasana ramadhan..irda dah start buat kuoh raya kak pc..hehe

Reply
avatar
June 12, 2017 at 3:03 PM delete

Semoga dipermudahkan urusan perawatan atuk PC.

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 12, 2017 at 8:06 PM delete

Betul...sekejap je kan...ameen..moga diberi keizinan untuk meneruskan Ramadhan :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 12, 2017 at 8:07 PM delete

Kalau bau siang mengiurkan...kalau bau malam mengerikan...kikikiki :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 12, 2017 at 8:08 PM delete

Wah irda dah mula ya...wajar sebab dah sesuai ni..buat sikit2 tak terasa sangat letihnya... :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 12, 2017 at 8:10 PM delete

Ameen...risau sebenarnya PC dan keluarga Pakcik WP :(

Reply
avatar
Mama Kembar 3
AUTHOR
June 12, 2017 at 11:23 PM delete

Moga dipermudahkan untuk Atok PC dan diberi kesembuhan, Amin

Reply
avatar
Nor Azimah
AUTHOR
June 13, 2017 at 4:55 AM delete

Hihi,ingatkan bau apa yg seram sangat, yg membuat jiwa resah gelisah yeah.

Betullah, knp diikut budaya bukan Islam..Dan yg lagi pelik dorg main tk cedera apa pun, bila kita yg main byk lak musibahnya.

Reply
avatar
mamapp
AUTHOR
June 13, 2017 at 5:57 AM delete

Semoga atuk cepat sihat ye.. sekejapan aje dah masuk minggu ketiga

Reply
avatar
raihanah
AUTHOR
June 13, 2017 at 8:45 AM delete

alhamdulillah kak, dah 18 hb hari ni kan. semoga dapat kita perolehi ganjaran sebanyak2nya

Reply
avatar
June 13, 2017 at 10:17 AM delete

dugaan ramadhn..moga dipermudahkan kak..

Reply
avatar
Khir Khalid
AUTHOR
June 13, 2017 at 5:22 PM delete

Ramadan ini datang bersamanya dugaan dan rahmat yg tidak terhingga.. semoga segalanya diberkati dan setiap amalan kita diterimaNya... aamiin.

Reply
avatar
nini
AUTHOR
July 4, 2017 at 4:30 PM delete

Mcm mana dengan adik sepupu...harap sudah ok

Reply
avatar
adianiez AIDA
AUTHOR
July 14, 2017 at 11:56 AM delete

ramadhan indah dek krn adanya waktu sahur & berbuka.
it was the time yg famili makan bersama.
now, abis dah ramadhan. saat tu dah tamat.
moga dipanjang kan umur kita bersama ke next ramadhan. aminnn...

Reply
avatar

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon