Buah Kiwi

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

BUAH KIWI || Tidak asing bagi kita buah kiwi ini..kerana selain buah apple,,anggur,,oren dan buah-buahan lain yang mungkin sentiasa ada stoknya di rumah kita..buah kiwi juga mungkin salah satu di antara jenis-jenis buah-buahan tersebut terutama bagi yang menjadikan meminum jus buah-buahan segar sebagai rutin seharian...

Dulu bila sebut buah kiwi PC selalu terpinga-pinga..muka biasa sahaja cuma terdetik dalam hati dan terus bayangkan buah kiwi itu buah ciku dan bila arwah nenek ajak pergi kebun petik ciku mesti fikir nak petik buah kiwi..*jakun sangat*..semua terlerai bila pergi The Store pada bahagian buah-buahan tu..ada pula buah ciku dengan buah kiwi molek berjiran sebelah menyebelah..nasib masa tu dah pandai mengeja..dah tahu baca...ngeh.ngeh.ngeh..sejak itu sudak tidak keliru lagi..



 buah kiwi

Buah kiwi merupakan sejenis buah-buahan beri berbentuk bujur seperti sebiji telur ayam (5–8 sentimeter (2.0–3.1 in) panjang dan berdiameter 4.5–5.5 sentimeter (1.8–2.2 in)).Ia mempunyai kulit berbulu dan berwarna perang-kehijauan pudar dan manakala isinya pula berwarna hijau terang atau keemasan dengan barisan biji-biji kecil hitam yang boleh dimakan. Buah ini memiliki struktur yang lembut serta rasa yang unik tetapi masam dan manis. Pada hari ini, buah kiwi dijadikan tanaman komersial di negara Itali, New Zealand, PerancisGreece dan Chile.[SUMBER]
Serba sedikit mengenai khasiat buah kiwi

~Kandungan kalium yang ada pada buah kiwi dapat membantu mengurangkan masalah hipertensi atau lebih dikenali sebagai tekanan darah tinggi yang dihidapi oleh seseorang.

~Lutein dan beta karoten yang terdapat dalam buah kiwi secara tidak langsung juga dapat membantu menyihatkan mata kita

~Kandungan potasium yang tinggi dalam buah kiwi juga boleh membantu mengawal tekanan darah dan kesihatan jantung kita.

Kita berusaha selebihnya Allah SWT yang merencana..
*terima kasih ukhuwah..

Previous
Next Post »

6 comments

Write comments
Ahmad Hasif
AUTHOR
May 28, 2016 at 4:18 PM delete

hehe.. sama la kita.. dulu pun ingat buah kiwi mcm buah ciku.. konfius.. skrg dh tahu dah bezanya.. hehe..
ooo itu rupanya khasiat buah kiwi ni.. :)

Blogwalking sini, jom belajar tutorial ni

How To Display Author Info Box in blogpost article...

Reply
avatar
Mama Kembar 3
AUTHOR
May 28, 2016 at 6:18 PM delete

jarang makan buah kiwi, mahal gak kan

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
May 29, 2016 at 10:46 AM delete

terima kasih singgah Yana :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
May 29, 2016 at 10:47 AM delete

tulah..mungkin sebab warnanya lebih kurang..saiznya pun lebih kurang..alahai kalau diingat malu pada diri sendiri..nasib diam-diam je.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
May 29, 2016 at 10:48 AM delete

boleh tahanlah harganya mama..PC kalau rasa betul-betul nak makan tu gagah beli..kalau tak tengok je lah.. :)

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon