Cincin..

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Cincin.Hiasan wanita tidak kurang kelaki.
Emas.Emas putih(silver).Tembaga.
Tidak semua suka memakai barang perhiasan pada tubuh.Juga tidak terkecuali yang terlalu gemar mengenakan perhiasan pada anggota.
Pilihan masing masing.Ikut selera sendiri.Asal tidak dan jangan membelakangi hukum.Sederhana itu sweet.

Cincin perhiasan RASULULLAH SAW 

Image

Anas bin Malik meriwayatkan 
"Sesungguhnya cincin Rasulullah SAW diperbuat daripada perak manakala batu permatanya adalah batu hitam Habsyi"
(Hadis Riwayat oleh At-Tarmizi,Muslim,Nasa'i,Ahmad dan Ibnu Majah)

Image

Anas bin Malik juga meriwayatkan bentuk cincin Rasulullah SAW 
"Tulisan (ukiran) yang ada dicincin Nabi SAW terdapat kalimah Muhammad sebaris,rasul sebaris dan Allah sebaris"
(Hadis riwayat oleh At-Tarmizi dan Bukhari)
Previous
Next Post »

12 comments

Write comments
Sheila Adziz
AUTHOR
November 15, 2015 at 10:01 PM delete

Klu ingat kisah cincin Rasulullah terus insaf jap.... hehe

Reply
avatar
sya mimie
AUTHOR
November 15, 2015 at 10:50 PM delete

Cincin..
Semuanya tersimpan rapi..

Reply
avatar
November 16, 2015 at 11:59 AM delete

Lissa jenis tak pakai cincin.. lebih prefer gelang.. kalau cincin, Lissa slalu careless.. hee

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
November 16, 2015 at 12:26 PM delete

pun ok sebenarnya..sebab gelang longgar..mudah nak berwhudhuk..kalau cincin kena buka atau cari yang longgar sikit..takut tak kena ain whudhuk..akak pun mula tak perasan perkara ni..alhamdulillah ada yang menegur..

Reply
avatar
Shikin Razali
AUTHOR
November 16, 2015 at 12:50 PM delete

Alhamdulillah, saya pun tak perasan perkara sekecik nie...terima kasih sis kerana mengingatkan... =)

Reply
avatar
Azura Rabbits
AUTHOR
November 16, 2015 at 3:05 PM delete

sy tak pakai cincin dah, selepas hilang sebiji sbb asik buka je lepas tu lupa letak mana...hihi

Reply
avatar
Etuza Etuza
AUTHOR
November 16, 2015 at 6:19 PM delete

Etuza pakai cincin kayu koka dari Mesir anak hadiahkan...

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
November 16, 2015 at 8:50 PM delete

Ala tak apa...bila PC pergi blog shikin...PC dapat banyak ilmu..kita sama2 kongsi ilmu ye..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
November 16, 2015 at 8:54 PM delete

Cikgu PC macam pernah dengar pasal kayu koka tulah...

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon