::ilham::

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

1)Demi waktu dhuha

2)Dan malam apabila ia sunyi-sepi

3)(Bahawa) Tuhanmu (Wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu dan ia tidak benci (kepadamu sebagaimana yang dituduh oleh kaum musyrik)

4)Dan sesungguhnya kesudahan keadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya

5)Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga engkau redha-berpuas hati

6)Bukankah Dia mendapati engkau yatim piatu,lalulah memberikan perlindungan

7)Dan didapatiNya engkau mencari-cari(jalan yang benar),lalu ia memberikan hidayah petunjuk(dengan wahyu-Al Quran)?

8)Dan didapatiNya engkau miskin,lalu ia memberikan kekayaan

9)Oleh itu, adapun anak yatim maka janganlah engkau berlaku kasar terhadapnya

10)Adapun orang yang meminta (bantuan pimpinan)maka janganlah engkau tengking herdik

11)Adapun nikmat Tuhanmu,maka hendaklah engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNya
***********************************************

Setiap daripada kita berbeza beza..setuju???ok..untuk mencapai matlamat..merialisasikan impian..punya kaedah tersendiri..nampak macam tak logik tapi hasilnya hamboi..dan tak kurang juga yang masyaAllah meletop letopnya..tapi berdebu akhirnya...tak apa..kan dah usaha..usaha lagi dan lagi..

Daripada sekecil kecil nikmat..hinggalah sebesar besar nikmat semuanya daripada Allah..yakin..cuma mungkin laluannya berbeza..ada daripada mimpi,,daripada bacaan kita..ataupun tengah elok syok bergosip gosipan..dari mulut ke mulut dapat ilhamnya..alhamdulillah ilham sampai dulu..kalau malaikat maut datang saat itu..nauzubillah..tiada yang terlepas dari lagha..namun segeralah sedar dan bangkit ye..

Assalammualaikum..
Previous
Next Post »

15 comments

Write comments
November 2, 2014 at 8:53 PM delete

nikmat dan rezeki manusia itu berbeza.. selamat malam..

Reply
avatar
November 2, 2014 at 9:07 PM delete

Zumal singgah mencari ilham. Hehe ^_^

Reply
avatar
Cik Aann
AUTHOR
November 2, 2014 at 9:11 PM delete This comment has been removed by a blog administrator.
avatar
Jie Najihah
AUTHOR
November 2, 2014 at 10:56 PM delete

betul ! kita semua berbeza2. dn rezeki yg ALLAH bagi jgk berbeza2.. smua ada bahagian yg tersendiri. Bersyukurlah dgn smua nikmat yg kita dpt. nice sharing, akak. ^_^

Reply
avatar
ziezah.com
AUTHOR
November 3, 2014 at 6:44 AM delete

betul tu.. setiap dari kita ada bahagian masing2.. bersyukur paling penting..

thanks sharing yunk.. jijah singgah kembali.

Reply
avatar
Kakzakie
AUTHOR
November 3, 2014 at 9:37 AM delete

Sedangkan jari kita pun Allah ciptakan tak sama besar dan tingginya inikan pula bahagian yg diberi kerana setiap itu punya hikmah yg berbeza..

Reply
avatar
Gee Lion
AUTHOR
November 3, 2014 at 7:48 PM delete

dengan membaca entri jua pun dapat beri saya ilham.. alhamdulillah... (:

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
November 3, 2014 at 10:02 PM delete

@Cik Aann
sama sama..singgah lagi ye.,

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
November 3, 2014 at 10:03 PM delete

@ziezah.com
terima kasih singgah ye..hye..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
November 3, 2014 at 10:04 PM delete

@Kakzakie
itulah jadi warna warni kehidupan kan kak..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
November 3, 2014 at 10:05 PM delete

@Gee Lion
MasyaAllah..alhamdulillah terima kasih..

Reply
avatar
Invisible Me
AUTHOR
November 3, 2014 at 10:12 PM delete

Surah ni menarik. Ada lagu yg menerjemahkan surah ni..

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon