::..JanjI..::

sumber : Google


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Alhamdulillah..cuaca semakin baik..sang suria mula menampakkan diri..berkongsi sinarnya bersama penghuni bumi yang sekian lama menantikan kemunculannya..syukur alhamdulillah..panas syukur..hujan pun syukur..kedua-duanya rezeki pemberian Allah SWT.. J

``Kalau nak ikut jangan nakal ok..duduk diam``..sampai tempat di tuju..habis semua lebur..lupa dah pesanan berbakul-bakul dari rumah..mulalah tangan mak bertukar menjadi ketam batu..hehe..``Ingat tau..ni rahsia..kita dua je yang tau,,biar pecah diperut jangan pecah dimulut``..tak sampai 2 langkah..habis pecah..bukan setakat pecah..terburai terus..siap ada perisa tambahan lagi..aduhai..itulah dia insan bergelar manusia..mudah mengukir janji..namun tidak mudah menunaikannya..tidak semua begitu ye..masih ada lagi yang bersifat jujur..sejujurnya..alhamdulillah..

Berfikir..waras..bertindak..setiap apa yang kita lakukan perlukan keadaan dimana semuanya harus tenang..barulah mudah untuk merialisasikannya..jangan kerana kita ada insan lain kecewa merana..jangan disebabkan kita orang lain kancing gigi menahan marah..tu selit telur celah ketiak boleh masak..maklumlah terlampau marah sangat..panasnya berapi-rapi..tak gitu..sebelum ada yang jadi mangsa kes..baik pergi ambil wudhuk.. J..kan Rasulullah SAW dah ajar..bersabar dan bertenang..

Kalau manusia yang berjanji kemungkinnan untuk mungkir itu ada..cuma kadangkala sebab mengapa mungkir itu berbeza setiap sorang..sama ada sengaja atau sebaliknya..namun kalau boleh bersangka baiklah sesama kita..tak rugi pun bersangka baik..yang pasti janji Allah itu hakiki..wassalam J semoga kita menjadi ummah yang sentiasa berpegang pada janji..tatkala senang mahupun bila musibah menimpa..
Previous
Next Post »

7 comments

Write comments
Aku Penghibur
AUTHOR
December 9, 2013 at 4:59 PM delete

ye betul t u ..acik selalu fikir.. kadang bukan sengaja mereka melanggar janji..husnuzon

jemput join ke segmen acik buat ye ..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
December 10, 2013 at 10:20 AM delete

sakit bila orang memungkiri janjinya pada kita..sakit untuk terima..namun bila di fikirkan kembali pasti Allah telah susun begitu lengkap segala..fikir baik dan bertenang itu lebih baik mengelak amarah yang tidak wajar berlaku..insyaAllah..terima kasih acik kerana menjemput ye :)

Reply
avatar
Kakzakie
AUTHOR
December 10, 2013 at 11:20 AM delete

Apa lagi bila jadi ketua sesuatu institusi jgn mudah tabur janji. Apa lagi kalau janji itu ada direkodkan. Nanti bila ditagih tak dapat tunaikan susah.. Kalau janji pada anak, org bawahan, masyarakat kena ingat mampu atau tak nak tunaikan. Jgn nanti digelar sebagai lidah bercabang pulak... mungkir janji pun satu sifat munafik ni... nauzubillah..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
December 10, 2013 at 11:56 AM delete

Betul kak..sebab tu sebelum berani menabur benih janji..fikir sebaiknya dan sedalamnya..takut tak termampu nak agih asil tuaian yang kadangkala mengelapkan mata hati..rasanya lebih manis..on the spot tunai bila ada rezeki..jauhkan kita dari sifat munafik..

Reply
avatar
Aku Penghibur
AUTHOR
December 10, 2013 at 3:39 PM delete

sangat betul.. sakit tu memang sakit ..jika di ikutkan kata hati..tambah parahlah ia

Reply
avatar
December 10, 2013 at 10:37 PM delete

sebab tu zizie xsuka janji2 ni.. bila dimungkiri, rasa mcm nak flying kick! tapi tipulah kalau zizie xbuat benda yg sama jugak.. hee :D

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
December 11, 2013 at 8:52 AM delete

hehehe..flying kick sampai bengkak gusi ea..tiada manusia yang nak memungkiri janji..tapi kadangkala disebabkan kita ini sering lagha..maka ianya sering berlaku..kita boleh ubah asalkan hati kita berusaha untuk mengubahnya :)

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon