::..UsAhAkan..::


 

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم



Kalau bercerita tentang memenuhi impian..yes,ibu bapalah yang selayaknya kita jadikan contoh..ye tak..mana taknya ibu yang lahirkan kita..ayah yang bekerja keras mencari rezeki untuk kita..daripada kita sebesar telapak tangan tu ha..sampai besar,,lebar dan tinggi melebihi mereka..bersyukurlah kita kerana Allah kurniakan kita ibu bapa yang sangat bertanggungjawab..dan percaya atau tidak..segelintirnya.. walaupun anak-anak sudah bekerjaya..berumahtangga..ibu bapa masih setia membantu sedayanya..itulah kasih yang tiada bertepi..



Allah kurniakan kepintaran..kecerdikan..alhamdulillah..hebat tu..tak sia-sia usaha makan kismis berkotak-kotak mak ayah belikan..tak kira hujan panas..asal kata dengar je kismis habis..bergegas pergi beli ye..mak ayah teman belajar sampai beruban rambut..nampak tak tu..buka mata dan mata hati tu..nilai sikit..bila kita lena diulit mimpi..air liur jangan cakap dah macam empangan pecah..masa tulah mak ayah kita bangun..bersengkang mata solat untuk kita..berdoa untuk kita..



Berjaya..alhamdulillah tu..kejayaan juga satu nikmat rezeki..hargai..tak sia-sia belajar bersungguh-sungguh..dengan izin Allah..kalau dulu dapat skor 1 A pun mak ayah dah bangga..jadi kebanggaan keluarga,,saudara mara..jiran tetangga..cerita tak habis 7hari  7malam you..sekarang persaingan semakin sengit..yang cerdik pandai semakin ramai..10 A  itu biasa..15 A hebat..wah..berpusing-pusing mata hitamku ye..ececeh..kalau kucing parsi mesti dah goyang-goyangkan ekor tu..A dalam pelajaran untuk masa depan dan tidak bermakna perlu A segenap aspek..



Beli baju,,seluar,,minyak wangi..owhh nak standard A juga..bab harga???tentunya..A lah..AYAH yang bayar pulak tu..***pengsan..menjaga kualiti A itu kadangkala membuat mak ayah terseksa..di kampung tak sudah-sudah Aaa..Aaa..Aaa..Aaa..Aduhaipening kepala..lagilah kalau masih lagi melanjutkan pelajaran..ilmu itu pun pinjaman..solat A tak?..hehehe..habislah..di akhirat pun solat yang ditanya dulu..tak gitu..kalau saya silap perbetulkan ye J..motif??takut hilang kawan..jatuh standard?owh no..besederhanalah..gunakan kebijaksanaan itu dalam etika kemanusiaan juga..biarlah A yang kita perolehi itu ada nilai keberkatannya..segalanya milik Allah..bangun pagi nak mandi tiba-tiba terpijak kain pelikat ke kain batik..jatuh tersungkur..patah gigi..hilang ingatan..siapa  tahu..siapa jangka..wallahuaklam J


Previous
Next Post »

6 comments

Write comments
Zai Zaiman
AUTHOR
October 1, 2013 at 1:58 PM delete

Usahakan dan terus berusaha dan yg paling penting apa yg dipelajari adalah untuk membentuk diri kita menjadi Insan manusia bukan sekadar untuk lulus periksa...

Reply
avatar
October 1, 2013 at 2:36 PM delete

penuh makna entri ni, teringat dulu-dulu mak ayah kita buat cam ni lah nak suruh anak-anak nya berjaya.. membentuk anak bukan semudah yang disangka.. adakalanya, kita tewas juga..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
October 1, 2013 at 8:15 PM delete

betul tu..menuntut ilmu bukan sekadar mahu lulus peperiksaan sahaja..menuntut ilmu juga adalah sunnah..dituntut dalam agama Islam..ilmu itu umpama jambatan untuk kita menyeberangi daerah akhirat..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
October 1, 2013 at 8:20 PM delete

hai mama..pengorbanan mak ayah kan mama..nak besarkan anak..nak tengok anak berjaya..dunia...dan akhirat juga sebenarnya..moga kita jadi anak yang ada perasaan belas ikhsan pada kedua ibu bapa :)

Reply
avatar
Kakzakie
AUTHOR
October 2, 2013 at 10:17 AM delete

Siapa pun juga yg bernama ibu-bapa pasti mahu yg terbaik utk anak-anak mereka. Usaha sama-sama di temani, doa usah dikata harap anak-anak tahu. Buat kakak selalu pesan pada anak-anak "mama bukan nak cemerlang dunia aje, tapi yg lebih penting akhirat kena jaga. Tak pandai tak apa tapi biarlah jadi ''manusia yg bahagia' " Apa guna pandai cemerlang dunia tapi tanya bab toharoh pun tergagap-gagap - pengsan!!

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
October 2, 2013 at 12:20 PM delete

Betul la kak..tak ada ibu bapa nak tengok anak-anak hidup susah..dunia..akhiratkan kak..bukan senang nak balancekan dunia dan akhirat..kebanyakkannya kejar nama,pangkat..dunia kerana akhirat tidak kelihatan..Alhamdulillah syukur saya bila akak tekankan soal akhirat juga..kerana sudah tidak ramai remaja kini yang A akhlaknya.. :)

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon