::..Mencari kesempurnaaN..::

Advertisement
ikhsan mr google


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Bila ditanya makna kesempurnaan..kita akan dapat tafsiran berbeza-beza..lain orang lain tanggapannya..walaupun adik-beradik..betul tak??
Yang ada hidup single tu dah memadai padanya..kira ok la bro katanya..hehe..sempoi memanjang ye..tapi nampak awek macam manusia nampak makanan dalam keadaan kebuluran..

Ada pulak lebih suka berdua..just you and me..forever katanya..no more daughter or son..berdua much batter..omputih dah balik dari kampung nih J..mereka dah rasa sempurna..erm nampak macam pelik tapi itulah manusia..

Ada juga yang meriah..nak keluarga tak mewah tak apa asal mewah dengan anak-anak..tak kisahlah sedondon ke atau colourful bila berpakaian..kerana bila mati kelak anak-anak soleh dan solehahlah penyumbang terpenting bekalan di akhirat..naik pucat isteri tu tiap tahun beranak kembar..alhamdulillah rezeki tu J

Sesetengah orang makan berlaukkan kicap dan ikan goreng pun boleh tambah nasi berkali-kali..ada sesetengahnya pulak tak ada 4 ke 5 jenis lauk pauk tak nak makan..adusss pengsan nih..kepuasan masing-masingkan..kesempurnaan sukar di ramal..payah dijangka..

Hari ni balik kampung tunjuk dengan mak ayah girlfriend lain..dari korea..tapi pelik..suka makan sambal belacan la pulak..celop ke apa ni..eh bulan depan lain pulak..dah ber``ayang-ayang``…dah ber``abang-abang``..tetiba clash ye..alasan..ada buat hati terluka,,terguris,,kalau dah tak nak tu macam-macam ter la ye..amboi..seligi kang baru tau..hehe..nak yang terbaik..nak yang sempurna tapi empunya diri dah tengok belum depan cermin besar..dah muhasabah diri belum..

Kesempurnaan itu hanya milik Allah..cukup sempurnanya Allah itu tidak mampu untuk kita perjelaskan..sangat-sangat sempurna kerana DIA yang menciptakan kita..mencipta langit dan bumi..sebagai manusia biasa..kita hanya boleh berusaha melengkpakan diri..apa yang kurang kita perbaiki..yang kurang betul kita perelokkan..namun kita tidak boleh melawan kesempurnaan Allah..merendah diri itu tidak salah yang salah bila kita merendah-rendahkan orang lain..mengaku keslapan diri itu elok..yang tak elok bila kita mengaibkan orang lain..jangan sampai kita mencari kesempurnaan dalam kehidupan dengan melukakan hati ramai insan..takut-takut bukan kesempurnaan sebaliknya kesakitan yang berpanjangan kita perolehi..wassalam J
14 Komen untuk "::..Mencari kesempurnaaN..::"

sentiasa bermuhasabah diri kan
nice sharing

betul..apa pun kita kena sentiasa muhasah diri..terima teguran dan nasihat daripada orang lain juga..terima kasih :)

Ya.. setuju dengan pendapat Jua.. :-) Sempurna itu milik Allah SWT.. Tak usahlah ubah itu ini untuk jadi lebih sempurna.. tapi jadilah yang lebih baik.. :-)

yer benar jue, sentiasa mencari kekurangan diri, perbaikinya dengan bermuhasabah...

bersyukur dgn setiap kurniaan dari Allah dan tidak mengejar kesempurnaan.. ^_^

kita manusia xde apa yg perfect.
Hanya Allah je yg perfect.

tiada yang sempurna. semuanya hamba yang lemah. hanya Allah yang layak digelar sempurna itu kan. btw, setuju sangat dengan entry akak ni. :)

itulah yang terbaikkan mama..muhasabah diri kita terlebih dahulu..kerana kita ini terlalu lemah dah terlalu mudah untuk melakukan kesilapan :)

yup...Allah yang mencipta kita..dengan kesempurnaan itu maka adanya kita..adanya alam inikan..apa yang boleh kita lakukan..berdoa pada Allah minta agar niat kita untuk berubah ke arah yang lebih baik menjadi mudah :)

bersyukur dan wasatiyyah dalam segenap perlakuan dan tindakkan..insyaAllah kita akan dapat merasai nikmat kesempurnaan yang selayaknya kita ini sebagai hamba :)

tepat sekali..tiada siapa pun yang sempurna kerana yang sempurna itu milik ILAHI sampai bila-bila pun :)

betul la..kita sangat lemah dan kita sangat bergantung pada Allah..sentiasa,,setiap apa yang kita lakukan tanpa izin daripadaNYA Sesuatu itu takkan mungkin berlaku dan terjadi...berusahalah sederas mana pun..tanpa redhaNYA kita takkan mampu laksanakannya..

kita hanya manusia biasa.. kadang-kadang tu tersasar jugak dari landasan yang lurus lagi luas terbentang. Tiada manusia yang sempurna. Dalam berjalan pun kadangkala boleh tersungkur, inikan pulak dalam mengharungi arus kehidupan. Muhasabah diri lagi dan lagi. Selagi waktu masih ada... :)

betul la..seteguh mana pun kita berdiri kadangkala terduduk juga..selaju mana pun kita berlari..kita berhenti juga..kerana kita tiada kuasa untuk lakukan sesuatu tanpa bantuaNYA..lemahnya kita..dan betapa kerdilnya kita..bantuanNYA sentiasa kita harap-harapkan.. :)

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Back To Top