::..ContoH..::



بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Di rumah ibu bapa,,adik beradik contoh kita..mula-mula perhati je..lepas tu terikut-ikut..ditambah dengan televisyen,,internet dan lainnya..
Di sekolah guru pulak jadi contoh..anak murid perhati saja..anak murid stand by pen dengan kertas..buat senarai brand apa handbag cikgu..kasut cikgu..yelah nanti nak beli juga..hehe..role mode la katakan..di negara kita semua guru baik-baik belaka J..alhamdulillah..

Di luar..kawan-kawan lah contoh..sebab tu kena pandai memilih kawan..bukan pilih bulu kerana perbezaan taraf tapi pilih yang comel akhlaknya..sangat penting..
Sesetengah orang nak tempah baju..tak suka ukur terus pada badan..hehe..bila nak ukur ketawa melekek-lekek..geli pulak katanya..bagi saja baju contoh..nak bagi pun biarlah baju yang hari-hari dipakai..yang selesa dan ikut saiz terkini..kalau dah saiz xl sekarang ni janganlah pulak bagi baju zaman sekolah menengah rendah..jawabnya sendat sana sini..silap-silap kepala pun tak boleh masuk dik..hehe..tapi manalah tahukan masa ambil baju contoh tu bekalan elektrik terputus..ermm tak apalah..redha ye..jangan marah si tukang jahit..kesian dia..maafkan sajalah..

Lain orang lain minatnya..lain citarasanya..dan lain juga idola yang nak dijadikan contoh dalam hidupnya..betul tak..tapi yakinlah tiada contoh yang terbaik melainkan Rasulullah SAW..contohi baginda..kalau pun kita tidak mampu dan terdaya untuk mencontohi sebanyak nya..bermulalah berdikit-dikit..kerana percakaan dan perbuatan baginda adalah sunnah..wassalam J
Previous
Next Post »

8 comments

Write comments
Lieya Von Jay
AUTHOR
October 23, 2013 at 10:36 AM delete

betol nabi muhammad S.A.W adalah contoh terbaik ^_^

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
October 23, 2013 at 12:12 PM delete

kan..moga kita sentiasa menjadikan baginda contoh tauladan yang terbaik dan teristimewa :) yang kita harapkan adalah syafaatnya..

Reply
avatar
Kakzakie
AUTHOR
October 23, 2013 at 1:14 PM delete

Kakak pun biasa bila org nak minta tolong jahit baju kurung kakak minta baju yg selalu dia pakai - tak payah ukur-ukur.

Sering diulang-ulang cari contoh yg baik dari yg terbaik. Keperibadian baginda tidak ada yg boleh dipertikaikan. Dapat mengikut contohnya seperti solat berimam selalu pun dah terbaik.. nak buat semua memang tak mampu..

Reply
avatar
October 23, 2013 at 8:36 PM delete

contohilah keperibadian Rasulullah s.a.w .. insyallah...

Reply
avatar
October 23, 2013 at 11:44 PM delete

Selain kita mengikut contoh2 terbaik...kita juga harus menunjukkan keperibadian yang terbaik...

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
October 24, 2013 at 11:47 AM delete

betul la kak..jua kalau tempah baju pun bagi baju saiz terkini..hehe..barulah ukur baju di badan sendiri namanyakan..
yup..itulah contoh yang terbaik untuk kita umat sejagat kak..buatlah walau sedikit daripada langsung tidak mencontohi baginda..balas la cinta dan kasih baginda pada kita dengan melakukan sunnahnya :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
October 24, 2013 at 11:48 AM delete

insyaAllah kita sejahterakan mama..dalam segenap aspek.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
October 24, 2013 at 11:50 AM delete

betul bunda..secara tak langsung perlakuan dan perbuatan baik kita tu akan menjadi contoh dan ikutan pada orang lain jugakan..kita pun akan dapat pahala :)

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon