::..cUkUp RaSa..::


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

First time masak..adatlah bila kurang sana sini..atau pun terlebih sana sini..hiasan meletop..ngalahkan nak hidang untuk pengantin makan baradap..bersuap..dan ber..ber..yang seangkatan dengannyalah..malu..hehehe..tapi rasanya..omak oiii ke laut ko..tak apa..jangan di marah..nanti terus bantut tak nak masak kang…ha..lagi le suasah..tegur je slow..slow..tapi bila dah berjaya tu..jangan lupa berilah sikit kata kata pujian..hadiah lagi molek..sebagai pembakar semangat gitu..ha baru betul kaedahnya..maklumlah sekali suap rasa bagai melayang ke bintanghehehehe..itulah namanya proses pembelajaran..

Psikologi mengajar tak kiralah ilmu apa yang ingin di perturunkan..jangan terus nak merotan je kejenya sambil bebel-bebel bila anak murid tu buat silap..masak memasak pun take time omputih cakap..lainlah dah pro..main campak campak je..pun boleh buat orang makan sampai kecut jari jemari..ngalahkan asam kecut la kecutnya tu..berkedut lagi..ha itulah anugerah kurniaan ILAHI..bakat..ipar duai,,mak mertua..pak mertua..beras dan biraskena main peranan juga ok..bakat..minat..citarasa..owhh sangat berbeza beza..so must understanding omputih cakap lagi..kihkihkih..janganlah dok jeling jeling..takmaulah dok perli perli..kesiankan..cuba kena kat diri kita..mesti nangis lari laju laju nak masuk dalam gua..sentap konon..J

Samalah kaedahnya dalam kita menjalani kehidupan seharian..adakala senang..adakala susah..kadangkala gembira..tak kurang duka..ada masa tu mudah saja laluannya..tiba tiba berliku liku pula..itulah kehidupan..selagi mana kita ini masih bernyawa..selagi itulah ujian datang dan pergi..tapi bersyukurlah kerana kita masih berpeluang untuk perbaiki diri dan bertaubat memohon keampunan pada Allah..andai telah bersemadi di sana..tunggu sajalah hari pembalasan..jadi gunakan kesempatan yang Allah berikan..jangan sedih gundah gulana..ikan dilaut pun Allah uji..baru dua hari bercinta tiba tiba sang kekasih tersangkut pulak pada jala..erm kalau tak goreng kunyit..asam pedas la tu gamaknya..tak pe dapat kekasih baru..amboi..boleh gitu..gatai..hehehe..jaga diri..hiasi diri dengan akhlak terpuji..kejar redha Allah kita akan mendapat dunia dan akhirat..

JwassalamJ
Previous
Next Post »

14 comments

Write comments
August 25, 2013 at 2:17 PM delete

mula-mula belajar memang susah, tapi kalau selalu dipraktikkan,,, menjadi mudah... :)

Reply
avatar
Mieza Jhaa K
AUTHOR
August 25, 2013 at 2:22 PM delete

Dulu belum belajar masak rasa susah betol..bila dah mahir, campak2 je..skejap dh siap..

Reply
avatar
August 25, 2013 at 6:30 PM delete

Assalamualaikum, singgah dan follow di sini. Jom ke blog saya pula.

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
August 25, 2013 at 7:50 PM delete

betul tu mama..yang penting rajin usaha dan jangan segan bertanyakan..hasilnya insyaAllah tip top :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
August 25, 2013 at 7:53 PM delete

berkat rajin usaha dan ikhlas belajar tu yang cekap..good job lah.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
August 25, 2013 at 7:55 PM delete

waalaikummussalam..terima kasih sudi singgah dan follow..alhamdulillah saya dah singgah dan follow kembali ye..salam ukhwah..

Reply
avatar
krole
AUTHOR
August 25, 2013 at 9:56 PM delete

nak nyanyi sat...kte serupaaaaa hahaha!..bakat tolak tepi...janji ada minat dan usaha insyaAllah ada keberakatan disana...cam bab memasak ni...seriusly...tak ada angin tak ada ribut tiba-tiba minat datang..skngni krole selalu skodeng Mrs. krole masak kat dapur...nak belajar resepi huhu...mnalah tahu nnt bule masakkan hindangan istimewa untuk keluarga tersayang.

p/s : ohya jua..bule krole mnta saiz header wak ni...nak designkan buat hadiah tuk wak...kalo bulela...sal story baby zahrah..InsyaAllah ada masa nnt krole update jgk..bukan apa..hanpon krole rosak so nak amik2 gambar skngni payah...kamera ada...cuma memori penuh~

Reply
avatar
Lieya Von Jay
AUTHOR
August 26, 2013 at 12:26 AM delete

practice make perfect ^_^ kalo selalu praktis mesti 1 day dpt memasak macam chef

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
August 26, 2013 at 8:02 AM delete

bila tengok biras baru join our family..terimbas masa mula mula kawin..canggung dalam segala hal..tapi bersama masa yang berlalu..Alhamdulillah nak kata hebat dan pandai sangat tu jauh sekalilah tapi Alhamdulillah boleh la seadanya..yang penting sabar..belajar dan terus belajar..
suami perlu ambil tahu urusan masak memasak..sekurang kurangnya bila isteri sakit boleh la tunjuk bakat..hehehe..

good joblah mr krol..mesti mrs krole happy nih dapat rasa air tangan mr krole..
InsyaAllah..terima kasih ye..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
August 26, 2013 at 8:03 AM delete

betul..sedap tak sedap tolak tepi..nama pun belajarkan..lama lama mesti make perfect la..siap boleh jdi sifu lagi..hehehe..berkongsi ilmu la katanya ^_^

Reply
avatar
Kakzakie
AUTHOR
August 26, 2013 at 10:58 AM delete

Begitulah bukan semua laluan itu mudah. Baginda rasulullah nak membuat seruan pun melalui laluan perit hingga kena berhijrah dari Mekah ke Madinah. Apa lagi kita yg tak maksum. Kakak pun sedar macam kakak ni ujian getir macam kata suami kakak sebagai kaffarah yg kita tak sedar. Samalah nak makan pun bukan dok diam tetiba ada makanan tersua ke mulut. Kenalah masak dulu /beli dsb... itulah manusia dan kehidupan

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
August 26, 2013 at 11:53 AM delete

betul la kak..saya setuju..tiada lalauan mudah untuk kita mengecapi kesenangan dan kegembiraan..pasti ada dugaan dan ujiannya..cuma sama ada kita perasan atau tidak saja dugaan itu datang pada kita...
yang utama kita mesti kena sentiasa bersedia dan redha..tawakkal padaNYA sentiasa..kaffarah itu sedikit sebanyak penghapus dosa kita..

Reply
avatar
August 26, 2013 at 7:30 PM delete

zizie kalau nak belajar masak, belajar dgn org yg tak banyak mulut.. sebab zizie rimas tau kalau orang tu asyik nak bahan cara kita.. tau la xpro kan.. jangan la nak menyindir..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
August 26, 2013 at 8:21 PM delete

hehe..btl la zie..lagi satu nak ngaja kita tak mau marah marah..baik baik bersemangat..jadi lemau ye..tp tak pe..sahut cabaran..buktikan kita boleh buat much better dari dia,,ha kes lawan tauke nih..

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon