SeKeCil-KeCil BUktI tAndA CINTA *,*

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم


1)KURMA

 Biasanya kurma ni famous bulan Ramadhankan..ermm lepas ni sediakan kurma di rumah..gantikan junkfood kepada kurma..bila kita makan,,anak-anak tengok..jagi pembelajaran melalui tauladan..latih anak tekak kita dulu..hehehehe..

  2)BARLI

sesetengah orang tekak mereka tak boleh terima air bali sebab  mungkin baunya kurang best..tak pe..masa rebus tu masukkan sehelai dua daun pandan..wangilah nanti tu..jangan sembur  perfume pulak..kang bebuih mulut..

3)ANGGUR

Yang tak ada biji,,2 pinggan pun boleh habis ni..hijau,merah,purple dan hitam..semua on..sebenarnya biji anggur tu yang berkhasiat

4)ARA

Ini buah dari syurga..teringin nak rasa..

5)TEMBIKAI

Yang ada kata tembikai ni panas,,yang ada kata sejuk..tak tahulah..yang pasti sedap..lebih makan kerap nak ke tandas,,buang air kecil..hihuhihu

6)MADU

Baik untuk kesihatan tubuh badan..lelaki atau wanita..yang jadi tak baiknya bila suami bawa balik madu (orang)untuk isteri..madu yang ni jadi dan cari penyakit kalau tak bijak mengurusnya..sakit dunia..sakit lagi di akhirat..

7)CENDAWAN

Anti oksidan ..sup,goreng pon sodap..

8)SUSU

Susu kambing,,susu terbaik selain susu ibu..

9)MINYAK ZAITUN

insyaAllah bleh mematahkan dan menawarkan sihir..untuk kesihatan..

10)BUAH DELIMA

Susah nak dapat yang betul-betul berkualiti..kerangupannya sangat mengasyikkan..krup..krap..eh mak mertua saya lalu la… :J

11)CUKA

Biasanya kita gantikan dengan sam jawakan..baik ngakuhehehe

12)AIR

Amalkan sekurang-kurangnya 8 gelas sehari..hohohoho..

Kita selalu ucap kata cinta,,kata rindu..tapi kadangkala kita terlupa untuk mengamalkan sunnahnya,,kalaupun tidak semua dapat kita laksanakan..sebahagian juga sudah memadai..kerana ganjarannya juga banyak..sedap di mulut..sihat di perut..mudah-mudah ringan di titian siratulmustakim..lebih baik kita lakukan walau pun kecil dan sedikit..daripada langsung tidak melakukannya..kita mampu untuk melakukannya..yang penting istiqhomah dalam melaksanakannya.. J

Selawat dan salam atas Rasul junjungan kita Nabi Muhammad SAW..lembutkan lidah..basahkan bibir kita dengan sentiasa berselawat ke atas baginda..kalau kita boleh berbalas khidmat pesanan ringkas dengan kekasih hati hingga kontot jari jemari..apasalahnya kita menyediakan suatu ruang dilubuk hati untuk menyemai rasa cinta pada kekasih Allah ini..kerana syafaatnya yang kita mahukan..

Wassalam J
Previous
Next Post »

8 comments

Write comments
Kakzakie
AUTHOR
June 11, 2013 at 2:06 PM delete

List yg confirm rumah kakak ada - kurma sebab kami selalu puasa (stok balik umrah pun tak habis lagi), barli (anak kakak suka beras dia bukan air dia sebab bila kembang berjelly), anggur (selalu beli yg hitam tanpa biji sedangakan bijinya yg baik), madu (suka masak guna madu -patut utk minum), susu (mestilah), minyak zaitun (kakak masak memang guna minyak zaitun) dan air.

Buah Ara tak ada, cuka alahan, cendawan dan tembikai sesekali, buah delima seminggu sekali (masa pergi pasar).

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 11, 2013 at 2:27 PM delete

Alhamdulillah..moga kehidupan akak sekeluarga sentiasa diberkati..keluarga saya juga amin,,,samalah kak..macam kurma,beras bali,susu,anggur,tembikai,madu memang kerap ada kat dapur..dlm peti ais..cendawan selalu juga sebab memang suka masak sup..air tu mestiii..yang lain tu jarang sangat..ada yang perlu diperbaiki ni..ingat orang..ingatkan diri sendiri juga..

Reply
avatar
June 11, 2013 at 10:36 PM delete

Sekarang nie dah terasa bahang Ramadhan..Kurma pun dah mula dijual..Barli,ara,susu kambing,buah delima dan cuka tu semua saya tak pernah dan jarang guna..huhu..

Reply
avatar
krole
AUTHOR
June 11, 2013 at 10:58 PM delete

huhuhu bile tngok kurma tu teringat trus bulan ramadhan...bile ingat ramadhanpasti ingat iklan yusof tayyub hihihi...barli ni baik jua...antara khasiatnya adalah mncuci buah pinggang~

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 12, 2013 at 12:02 AM delete

tak apa..tak banyak sikit pun dah alhamdulillah..nanti lama2 yang sikit tu bertambah jadi banyak.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 12, 2013 at 12:06 AM delete

kan..kurma mesti yusuff tayyub..hehehehe..aah untuk cuci buah pinggang..lawaskan buang air kecil..kalau demam panas sangat pun elok juga..nanti bila baby zahrah dah besar sikit..dah boleh makan makanan pejal..boleh bagi zahrah makan kurma,,kismis..jgn bagi junkfood tau :)

Reply
avatar
June 12, 2013 at 11:53 AM delete

lyeen skrg tgh belajar minum susu kambing ..hehee..:D

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 12, 2013 at 12:10 PM delete

alhamdulillah..elok tu...amalkan selalu..makan sekali kurma.. :) untuk kesihatan jangka panjang tu dik..

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon