..::NaK sAngAt kE SeRu nI::..



بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Zaman kita kecik-kecik dulu..ala dulu-dulu..pantang di pelawa mak..jom ikut mak pegi kenduri kawin..yihaa lompat bintang 5  kali..masuk bilik..buka almari pilih nak pakai baju mana..yang paling comel kononnya..belum sampai rumah pengantin tapi dah target macam-macam dalam kepala..
Bunga manggar..yess..lagi-lagi bila hujung bunga manggar tu ada gula-gula..ok settle..

Jalan terkedek-kedek..mak pimpin tangan..makan nasi minyak..air sirap..bungga manggar kepit kat ketiak..takut budak lain usha..hehe..tapi mata pusing-pusing..senyum-senyum sebab kawan-kawan lain pun ada..hulahoppp..lepas ni boleh berjimba-jimba..opsss dari rumah mak dah pesan kat rumah orang jangan nakal-nakal..duduk diam je..huisss..ok J..duduk sopan..diam je..control cun..control macho..betul tak??

Mak-mak kita duduk depan pelamin..sembang-sembang..sambil tunggu pengantin sampai..padahal usha bunga pahar le tu..kihkihkih..bila dengar kompang..hah kecoh makcik-makcik suruh bebudak kumpul reramai hadang pengantin sampai songel kat mulut terpelanting..dari tepi jalan sampai la ke depan pelamin..selagi pengapit pengantin lelaki tak bagi duit..tutup jalan..bayar tol dulu katanya..cewah..amacam??masyuk tak??ngehngehngeh..dulu..memori indah kita..tak fikir nak bagi hadiah..tak fikir nak bagi duit sumbangan dan tak fikir apapun..have fun..

Dan sekarang..semua itu tinggal kenangan..tengok mempelai dipelaminan..di hati mendoakan yang baik-baik..moga kekal bahagia sampai syurga..mungkin juga tatkala ini si teruna jeling-jeling si dara..bertukar-tukar nombor telefonpermulaan sebuah perhubungan..siapa tahukan..yang mana sebelum ini tak fikir untuk berumahtangga..tiba-tiba terbuka pintu hatinya..kalau Allah mahukannya tiada siapa boleh menghalang..

Jangan pula tiba-tiba meroyan menangis guling-guling,,minta kawin gara-gara melihat sahabat bersanding..owhh kes parah ni..rasanya mak bapak pun boleh pitam..anak aku kena badi orang kawin.. J..perkahwinan itu memang dituntut bagi yang mampu dan sudah betul-betul bersedia..bersamanya Allah sertakan ujian dan amanah yang sangat berat..bukan untuk nafsu semata..malahan untuk meramaikan umat Nabi yang berkualiti iman dan akhlaknya..

Di dunia persiapkan diri untuk laksanakan tanggungjawab..maka di akhirat pula bersedia untuk memberi jawapan pada setiap pertanyaan..BERSEDIAKAH??hanya kita saja yang tahu..
Wassalam..
Previous
Next Post »

11 comments

Write comments
Kakzakie
AUTHOR
June 5, 2013 at 9:42 AM delete

Daripada guling-guling lepas tengok org bersanding hihi....cuba muhasabah diri kumpulkan kekuatan, kuatkan tekad utk terus berdoa moga dipertemukan jodoh yg mampu bergandingan menuju kebahagiaan di dunia dan akhirat. Ye tak dik..

Musim org kawen ni dik Sedia ajelah fulus utk menyumbang salam.

Reply
avatar
Budak Kampung
AUTHOR
June 5, 2013 at 9:55 AM delete

nk kwin gak tapi...jeng jeng

muhasabah diri yg jahil ni

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 5, 2013 at 12:23 PM delete

betul la kak..persediaan ekonomi..mental dan emosi..bukan mudah membina bahtera rumahtangga..bukan seperti membina istana pasir..perlukan asas yang paling dan sangat kukuh..nak mendirikan rumah tangga niat kerana Allah..bukan kerana mulut-mulut oorang yang sinis dan bukan kerana cuba-cuba..

aah kak..sediakan duit dan hadiah..hehehehe..terima kasih kak..rajin komen entry saya.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 5, 2013 at 12:25 PM delete

itu naluri insan yang normal BK..insan yang waras zahir dan batinnya..insyaAllah suatu masa nanti..moga dipertemukan dengan imam yang terbaik.. :)

Reply
avatar
June 5, 2013 at 6:01 PM delete

hehe..lawak ayat meroyan menangis guling2 tu.sy x kawen lagi, alhamdulillah tak meroyan dan mintak dijauhkan meroyan2 nie..hehehe..jodoh tu kuasa allah,sampai masa insyaallah...

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 5, 2013 at 8:33 PM delete

alhamdulillah bagus adik..tak payah meroyan..dan tak perlu nangis guling-guling tau..tapi solat istikharah,,solat hajat..doa dan tawakkal pada Allah..minta segalanya daripada Allah..suatu saat nanti..Allah datangkan jodoh untuk adik itu tanda Allah jawab permintaan adik.. :)

Reply
avatar
Nies alhaQ
AUTHOR
June 5, 2013 at 9:58 PM delete

4 hal yang telah dipegang oleh Allah untuk kita dan tak perlu kita khuatirkan

:.Rezeki
:.Jodoh
:.Ajal
:.Bahagia atau derita

Jadi, yang perlu kita usahakan ialah mempercantik ibadah dan merperkukuh langkah sebagai khalifah di bumi.. =)

Reply
avatar
krole
AUTHOR
June 5, 2013 at 11:25 PM delete

huhuhu tergelak krole bce pmbukaan entri ni, tp makin bce pergh! mmg penuh isi dan nasihat...suka sangat2 baca artikel dr JA ni~ jodoh itu ketentuan Allah namun kita kena berusaha mencarinya, banyakkan berdoa insyaAllah akan dipermudahkan segalanya, yang penting niat tu kena baik

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 6, 2013 at 11:15 AM delete

betul..bersamanya kita berusaha,berdoa dan tawakkal padaNYA..bersatu,,berpadu melengkapi impian mukmin sejati..lillahitaala..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 6, 2013 at 11:18 AM delete

alhamdulillah..ilham ini dari Allah..wah gelak guing-guling ke..betul..kita tak boleh berserah sesuatu perkara itu datang pada kita sahaja..tanpa usaha yang bersungguh-sungguh..hati kena sentiasa bersih dan lurus..Allah sentiasa memandang..

Reply
avatar
kembara hati
AUTHOR
June 6, 2013 at 11:47 AM delete

kahwin insyaAllah..mati insyaAllah,itu juga pasti..:)

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon