//\\..mAcaM manA ekk..//\\


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Bila kita jalan-jalan..kalau yang dah ada pasangan halal lu..boleh pegang tangan..lalalaalala..di pusat-pusat membeli belah,,di pasaraya-pasaraya..kecil,,besar..mewah..sederhana mewah atau suam-suam kuku je..mesti adakan promoter tak kira daripada department mana..buat promosi..yang paling best area makanan dan minuman..fuh..maklumlah boleh try..abang,,akak,,cubalah..ini baru..keluaran baru..ada diskaun..ada extra..tak kira budak-budak..mak bapak budak..suka..nama pun rasakan..berkenan beli..atau mungkin beli lain kali..kalau satu tempat tu..ada 4 atau 5 produk untuk trial..hehehe..senyum kambing..tapi janganlah ambil kesempatan..mentang-mentang free..minta bertalu-talu..maklumlah dari rumah tak sempat nak makan..melampau la tu L..

Pergi majlis tahlil..dah siap majlis..pumpam..pumpam..eh tetiba pulak ada katalog kosmetik,,pinggan mangkuk,,pakaian luar dan dalam..opssss jangan fikir lain ..ini betul-betul bukan coooobaaaan..dari manalah datangnya katalog ni haiih..sabo jelah..memang bersemangat..mula-mula tengok..lepas tu istighfar..urut dada..tutup mata dengan tapak tangan tapi jari renggang..stail skodeng dalam iman gitu..bukan apa takut terpengaruh..senyum-senyum letak semula..kembali pada niat asal..bijak-bijak..promosi masa sangat strategik you..sabo jelah..orang nama jelah yang sabo..kawan-kawan lain..terus buat tempahan..class.. J malam tidur tak lena..katalog punya pasal..huhu..

Kita ni Allah kurniakan akal fikiran yang waras..yang cerdik lagi pintar,,yang boleh membezakan antara baik dan buruk..antara wajar atau sebaliknya..semua dah balighkan..dah mumaiyez juga bukan..sudah menanggung dosa sendiri..dan juga ada yang menanggung dosa anak isteri..ini bagi lelakilah..suami terutamanya..ok..berdosakah kita kalau mengambil kesempatan..bersalah ke kita ni kalau ambil kesempatan..fikir dengan akal yang waras..frasa ambil kesempatan itu seakan tidak manis bunyikan..apalah..ish.ish.ish..kawan kita pergi memunaikan umrah atau haji..kita ambil kesempatan mintak dia doakan kita..sepupu kita pergi melancong..kita kirim fridgemagnet..kesempatan yang kita minta dan lakukan andai baik..tiada masalah..namun andai sebaliknyahindarilah..kerana berbuat baik..baik juga ganjarannya..berbuat buruk..buruk juga akibatnya..

Ambil kesempatan selagi mana yang boleh..selagi mana termampu dan terdaya..tadah tangan..mohon padaNYA..mintalah..Allah sangat suka melihat hambanya meminta-minta..merintih hingga mengalir air mata..merayulah..walau kita tak mengetahui bila permohonan kita akan tertunai..namun doa itu adalah senjata orang mukmin..pupuk dalam diri sikap sentiasa redha meredhai..

Wassalam.. J
Previous
Next Post »

6 comments

Write comments
Kakzakie
AUTHOR
June 10, 2013 at 3:34 PM delete

Meminta-minta pada Allah itu sewajarnya dan sambil itu renung diri kita andai doa belum kesampaian. Kalau setakat solat lima waktu setiap hari amalan dilakukan tapi doa berjela-jela mengalahkan solat yg cuma beberapa minit, malulah juga kan...

Masuk masjid dengar ceramah dlm kepala dah terselit nak edar katalog jual bra/panty bagai. Aduhai... kena muhasabah diri lebih-lebih ni...

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 10, 2013 at 5:52 PM delete

semua kena jagakan kak..kadang2 kita berdoa Allah belum makbulkan mungkin kita belum cukup bersungguh-sungguh..mana mungkin Allah nak bagikan..oh kerdilnya diri ini..

realiti la kak..kadang-kadang sedih bila silap tempat dalam urusan dunia..niat dah jadi kabur..

Reply
avatar
krole
AUTHOR
June 10, 2013 at 10:42 PM delete

tapi trend belia sekarangni...kalau ada masalah, mengadu kat facebook...kan lebih baik mengadu kat Allah...eh? keluar tajuk pula kejap hahaha~~~ betul tak salah mengambil kesempatan ke arah kebaikkan~ cth seperti kata jua tu...kalau ada saudara ke umrah atau haji boleh pesan minta doa kan...kan

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 11, 2013 at 9:36 AM delete

betul la apa yang mr krole cakap tu..sepatutnya Allah jadi tempat pertama kita luahkan isi hati..tempat kita mengadu nasib..sebab yang tahu segalanya tentang kita ini..
banyak tempat mustajab untuk berdoa di tanah suci mekah..hati bagai tertarik-tarik untuk ke sana..Allahu..moga suatu ketika nanti..amin :0

Reply
avatar
June 11, 2013 at 10:42 PM delete

kawan atau saudara mara pergi umrah atau haji memanglah saya ambil kesempatan...ambil kesempatan yang ada,mintak didoakan.Yelah saya nak pergi belum berkesempatan dan berkemampuan.Insyaallah ada rezeki di suatu hari nanti.Berdoa dan meminta kepada Allah semoga hajat dimakbulkan.

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 12, 2013 at 12:26 PM delete

betullah..samalah kita..moga berkat doa mereka ke tanah suci sedikit sebanyak menyokong doa-doa kita agar dimakbulkan Allah..amin :)

Reply
avatar

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon