<<:::uJiAn sEruPA..iMpAK BerBEzA:::>>




بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Contoh biasa la ye..di sekolah..ada masa peperiksaan..ujian dan percubaan..semua soalan sama jekan..setara..tak adalah anak murid kesayangan tu cikgu bagi soalan mudah..dan anak murid tak berapa kesayangan tu..soalah susah bagai..semua sama je..sama ok..kalau ada 10 kelas..semua satu acuan soalan juga..tapi bila cikgu tanda kertas jawapan..maka jawapan dan markah berbeza beza..ini bermakna cara dan peratus penerimaan pelajar itu menyerap ilmu yang di sampaikan adalah berbeza beza..betul tak??kalau betul batuk sekali..hihihi..lagi satu..kalau boleh kasih cikgu pada anak murid biarlah sama rata..ni bukan cikgu kat Malaysia..cikgu kat negara lain..cikgu kat negara kita baik baik.. :) tak gitu..cewah..

Dan bila luaskan sedikit skopnya jauh keluar dari pagar sekolah..melihat dari sudut kehidupan seharian pula..tinggal dalam satu kawasan perkampungan..atau taman perumahan dan dot..dot..dot...eh macam tajuk filem pulak ye..kihkihkih..:)..bila Allah turunkan ujian seperti banjir..atau kemarau..atau terputus bekalan air..atau terputus bekalan elektrik..ehh berapa benyak atau daa..Allah beri ujian itu dirasai oleh semua penduduk kawasan tersebut namun adakan penerimaan mereka dan kita sama belaka..ohh tidak..ada yang cool je hadapi masalah itu..ada yang buat tak tahu pun..lantaklah..dan ada juga yang redha disamping berusaha..tak kurang yang nampak tembelangnya..kalau selama ni cool,,macho..suara slow dan bila terima sedikit ujian dan musibah jadi lebih garang dari rimau..woooo takut ko..

Jadi di mana kita..bagaimana kita mengurus hati dan iman tatkala ujian Allah turun tanpa diduga..di mana kita wajar lontarkan segala resah dan gelisah..cara apa yang sangat berkesan untuk kita selesaikan krisis hati dan iman yang sedang di uji itu..dan sebenarnya yang utama adalah bagaimana cara kita menerima masalah dan ujian itu sendiri..kalau positif..maka positiflah keputusannya..andai sebaliknya..maka begitulah..

Ambil masa tarbiah diri..tarbiah hati..tarbiah juga akal..moga sentiasa bersih dan beautiful pada pandangan Allah..

Wassalam ^^
Previous
Next Post »

10 comments

Write comments
Cik Arina
AUTHOR
April 14, 2013 at 4:56 PM delete

hehe nice sharing kak , akak cikgu ke?

Reply
avatar
Kakzakie
AUTHOR
April 15, 2013 at 9:29 AM delete

Begitulah manusia yg Allah berikan akal. Semua sudah diberikan akal dan kudrat setanding kemampuan. Kena gunakan sebaik mungkin. Garis-panduan semua sama. Tinggal diri sendiri kena fikir..

Reply
avatar
krole
AUTHOR
April 17, 2013 at 5:01 PM delete

alhamdulillah suka bca entri ni...amat stuju...kra apa yang berlaku ni smua ada hikmahnya...cma semua perkara tu dari penerimaan kta sndiri~~~

Reply
avatar
April 19, 2013 at 7:37 AM delete

hari tu ada masalah, zizie lari balik terengganu... hihi..

Reply
avatar
anak ayah
AUTHOR
April 21, 2013 at 9:26 PM delete

muhasabah diri =) 5 kali sehari setiap kali lepas solat.
anggap yg jadi tu semua ujian ALLAH buat kita.bersangka baik lg bagus kan....

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
April 21, 2013 at 9:31 PM delete

tq adik arina..hajat tidak kesampaian tu nak jadi cikgu..tapi tak pelah ada hikmahnyakan..kalau cerita pasal sekolah tu adalah pengalaman sendiri atau pengalaman kawan kawan.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
April 21, 2013 at 9:32 PM delete

betul la kak setuju kak..tapi itulah kita ini sering kali lalai sentiasa..bila Allah uji sedikit..lupa segala nikmat yang dikecapi..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
April 21, 2013 at 9:34 PM delete

kalau kita fikir posotif..maka baiklah jadinya dan andai sebaliknya maka kita dikalangan insan insan yang rugilah..nauzubillah..tq mr,mrs and bb krole.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
April 21, 2013 at 9:36 PM delete

setiap permasalahan itu wajar untuk kita selesaikannya..tidak salah untuk kita mencari ruang untuk berusaha mengatasi masalah tersebut..mesti dah dapat selesaikannyakan dik.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
April 21, 2013 at 9:38 PM delete

betul..muhasabah diri..Allah tahu apa yang terdetik dihati kita...yang terlintas difikiran kita juga..jadi sentiasa bersiap sedia :)

Reply
avatar

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon