Berani Dan Terbuka

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم 
Assalammualaikum wbt

BERANI DAN TERBUKA.Sangat ramai orang yang berani.Zaman sekarang apatah lagi.Kadang risau dan takut sendiri bila tengok orang terlebih berani ni.Lebih-lebih lagi bila beraninya tidak bertempat dan tidak bersesuaian.Berani mencuba itu bagus tapi lihat-lihat dan pertimbangkan juga apa yang perlu,boleh dan mahu dicuba dengan beraninya.Dalam keberanian itu ada yang seiringkan dengan keterbukaan dan ada yang cuma berani tapi tidak terbuka.

Berani itu ada risiko.Terbuka juga ada risikonya.Bererti risiko akan jadi lebih berganda dan luar jangka.Berani dan terbuka kerana benar,takut dan tertutup kerana salah.Tapi sekarang akhir zaman belum tentu begitu juga.Banyak faktor yang mendorong.Banyak alasan atau sebab daripada diri masing-masing juga.

Berani dan terbuka.Paling pertama biasanya berani bercakap dan bertindak lalu memilih untuk terbuka.Meluah,menunjukkan atau menayang sekarang seperti sudah tidak ada apa-apa rasa.Rasa bersalah.Paling bahaya tiada rasa bersalah dengan Tuhan.Sangat-sangat menjengkelkan bila terlalu berani dan terbuka tanpa ada rasa bersalah sedangkan sedang lakukan kesalahan.

Kalau dilihat anak-anak kecil zaman sekarang pun sangat berani dan terbuka.Lurus.Terus.Tulus.Tidak ada nanti-nanti atau fikir dulu.Spontan sahaja hinggakan kadang kita nak jawab pun rasa terkedu urat tengkuk.Itu kanak-kanak.Nak marah pun tak sampai hati dan solusinya cakap elok-elok kemudian terangkan dengan frekuensi yang paling mudah diterima dan difahami satu persatu.

Berani dan terbuka itu bermakna lantangnya luar biasa.Berpaksikan sesuatu yang dirasakan betul.Berdasarkan apa yang dirasakan hak.Semuanya boleh mempengaruhi dan mungkin bermula daripada dipengaruhi juga.Berani dan terbuka itu pilihan.Didalamnya ada kepahitan dan kemanisan.Disituasi yang tepat indhaAllah selamat.InshaAllah.

Sekian

Semua menjadi indah pada waktunya.

PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

8 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. susah kan , klu berani dan terbuka sngt pun susah.. dlm kehidupan ni.. kena seimbang kot..

    BalasPadam
  2. Simpan sikit untuk ruang malu, kerana malu itu sebahagian daripada iman.

    BalasPadam
  3. Berani dan terbuka nie kita kena apply pada tempat dan keadaan yang bersesuaian kan PC..

    BalasPadam
  4. generasi sekarang lebih berani dan mudah terpengaruh. risau dibuatnya jika tak dibendung.

    BalasPadam
  5. Org sekarang berani nya luar biasa. Memang menakutkan kalau tengok. Kadang bensa yg dibuat tak terfikir dek pemikiran kita pun.

    BalasPadam
  6. Kalau sifat berani dan terbuka untuk perkara yang baik tak apa. Minta jauh dari sifat dan perkara negatif

    BalasPadam
  7. Kalau berani kerana benar ok laaa .. tapi jangan berani pada yang tak sepatutnha

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama