Tertanya-tanya

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

TERTANYA-TANYA 

Rasa ingin tahu itu memacu perasaan tertanya-tanya. Nak tahu tapi tak pasti. Nak tahu tapi tiada yang mahu beritahu dan malu hendak bertanya. Nak tahu Namun tidak tahu rujuknya di mana dan bagaimana. 

Maka timbullah rasa tertanya-tanya.Kerana mahu kepastian dan penjelasan sebenarnyakan.Kita tak tahu semua perkara. Kita tak mampu kuasai semua pengetahuan. Lazimnya yang diberi tumpuan pada perkara yang dimahu sahaja. Sedangkan yang perlu pun disisih ke tepi dulu. 

Tertanya-tanya. Parahnya jadi curiga. Menduga-duga mengikut citarasa sendiri akhirnya.Bahaya oii.Sebelum rasa tertanya-tanya itu melarat lebih jauh.. Carilah penjelasan yang sepatutnya. 

RELATED IMAGE

Sekian. 

Sama-sama mencari redha Allah SWT 

18 comments:

  1. kadang2 sikap tertanya2 ni bahaya juga...

    ReplyDelete
  2. Sifat tertanya-tanya dan ingin tahu ni bagus. Tapi terlebih ingin tahu pun tak elok

    ReplyDelete
  3. sekarang ni, sejak dan umur 30an, saya malas nak tanggung hazab tertanya2, kalau orang tu depan mata, saya tanya je terus hehe

    ReplyDelete
  4. Wkmsalam.
    Sekarang banyak bertanya kepada en google nampaknya

    ReplyDelete
  5. tertanya-tanya sama juga macam bersangka-sangka, kan. ada situasi yang tak patut. ada situasi yang patut.

    ReplyDelete
  6. Betul tuh, sebaiknya, bertanya..kalaupun segan nak tanya ramai-ramai, PM tepi, tanya secara berkias pun boleh, janji dah luahkan pertanyaan itu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak elak curiga dan berfikiran yang tidak-tidak baik tanya.

      Delete
  7. betul tu kdg2 ia juga blh membawa ke prasangka..

    ReplyDelete
  8. selagi tak ada jawapan, memang selagi itulah kita tertanya tanya kan. Kena juga mencari jawapannya

    ReplyDelete
  9. Daripada tertanya-tanya baiklah terus bertanya mendapatkan penjelasan..

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Powered by Blogger.