Soalan Dan Cerita Berulang-ulang

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم 
Assalammualaikum wbt

SOALAN DAN CERITA BERULANG-ULANG |Jemu?.Tidak untuk PC.Orang lain PC tidak pasti tapi kalau boleh janganlah jemu untuk mendengar,lebih-lebih lagi ketika mendengar soalan dan cerita berulang-ulang daripada ibu bapa kita atau orang-orang tua disekeliling kita..datuk,nenek dan selainnya.Kenapa?

Soalan dan cerita berulang-ulang.Kadang kita sudah boleh menghafal setiap baris ayatnya.Setiap patah perkataannya dan sudah boleh juga tahu kesimpulannya,namun layankan sahaja.Layankan dengan penuh minat bukan layan acuh tidak acuh.Barangkali setiap soalan dan cerita yang diulang-ulang itu mewah dengan pengajaran dan pesanan.Penuh dengan sejarah yang sangat bermakna.

***

Ah,cerita yang sama lagi.
Bosan.
Buang masa.
Jemu.
Entah apa-apa.
Eleh,dah tahu.
Muak.
Basi.

***

Barangkali satu ketika nanti kita juga bakal begitu.Gemar bertanyakan soalan yang sama.Suka cerita berulang-ulang.Sebenarnya pada setiap cerita itu bukan sekadar cerita.Tidak juga cuma mahu mengeringkan anak tekak..tetapi bagi PC cara untuk membina komunikasi antara ibu bapa dan anak..antara datu nenek dengan cucu-cucunya..antara orang tua dengan orang muda.Barangkali mereka tidak terlalu terdedah dengan teknologi atau perkembangan semasa,yang mereka ada cuma kisah-kisah sepanjang usia maka itulah yang menjadi kenangan paling manis dan indah untuk dikhabarkan..maka hargailah.

Biarpun seharian bersama mengulang kisah atau cerita yang sama..paling bererti itu sebenarnya adalah masa yang diisi.Tidak mudah meluangkan waktu bersama-sama yang tersayang sebenarnya.Sebumbung.Tidak sebumbung.Senegeri.Tidak senegeri.Carilah dan sediakan waktu untuk yang tersayang.Sementara masih ada.

Sekian.

#moga Allah swt tidak berpaling

PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

10 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Setuju. Selalu ena iyakan saje sbb org tua memang mcmtu. Sekurang-kurangnya dia nak teman berbual. Kita pon tak tahu masa tua nanti camne.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan..setuju.Kadang ada banyak pengajaran yang boleh kita ambil..anggap berulangkali itu adalah untuk ingatkan kita.

      Padam
  2. Begitulah bila telah sampai umur Tua.
    Sebenarnya itulah kata2 ceria mereka..
    Bila bertanya berulang kali..
    Tentu sekali senyum terukir dibibir mereka..
    CH rindu Akan senyuman itu😊

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul sangat-sangat.Menjadi satu kebahagiaan buat mereka kan CH.

      Padam
  3. faham sangat kak pc. kita layankan ja. tanpa mereka, siapalah kita :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tepat.Jangan bosan mendengar kerana adakal mereka mahu menguji kita sebenarnya.

      Padam
  4. Memang biasa terjadi
    Mungkin kita pun macam tu nanti

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju sangat..tapi itu nanti menjadi suatu yang sangat dirindukan.

      Padam
  5. hehe macam mak.. kalo dia suka satu2 benda tu mmg dia ulang banyak kali. hehe layan sajalah kadang2 memang maak.. lepas ni macam ni kan lepas tu macm tu hehe..

    yg sedih pun kita akan ulang2 juga.. sebagai peringatan..
    betul. layankan saja sebab kita pun nanti amcam tu juga..

    BalasPadam
  6. If you're trying hard to lose fat then you certainly need to jump on this totally brand new personalized keto meal plan.

    To create this keto diet service, licensed nutritionists, personal trainers, and professional cooks united to produce keto meal plans that are efficient, suitable, money-efficient, and fun.

    Since their launch in 2019, thousands of clients have already remodeled their figure and well-being with the benefits a certified keto meal plan can offer.

    Speaking of benefits: clicking this link, you'll discover 8 scientifically-certified ones provided by the keto meal plan.

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama