Jangan Biar Dibawa Hingga Mati

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

JANGAN BIAR DIBAWA HINGGA MATI | Hidup kawannya mati.Sebut mati satu yang pasti namun sangat ditakuti.Siapa yang tidak takut mati.Azab sakaratulmaut itu pun Rasulullah SAW sendiri rasai dan laluinya hinggakan baginda berdoa agar rasa sakitnya tidak dirasai umatnya.Kematian itu permulaan satu kehidupan baru yang kekal selamannya di alam abadi.

Boleh jadi hari ini kita buat salah dengan orang..sedar kemudian minta maaf dan ulang semula kesilapan..dan minta maaf lagi-lagi-lagi dan lagi..ulangi kesilapan..ulangi juga kata maaf itu lumrah manusia..ya..satu kebiasaan yang kadang memang betul-betul tidak disengajakan..dan kadang tu memang macam langsung tidak belajar dan ambil pengajaran.

Boleh jadi juga orang lain yang berulangkali buat salah dengan kita..minta maaf juga dengan kita..eh esok lusa diulang khilaf yang sama kemudian bertalu-talu juga minta maaf sampai kita pun boleh baca dan hafal apa yang mahu dilakukan dan seterusnya..sebenarnya kita..dia..mereka manusia biasa-biasa..tak pernah bebas dari lakukan perkara yang kurang tepat dan kurang baik..asalkan jangan jadikan kebiasaan itu yang paling utama.

Jemu,malas dan bosan.Sabar itu mesti sentiasa sampai bila-bila.Macam tu juga maafkan orang walaupun susah nak dilupakan..tetapi mahu tidak mahu boleh sahaja berlaku kita berasa jemu,malas dan bosan mahu mengadap perkara yang sama lelbih-lebih bila disengaja.Jemu berhadapan dengan perangai manusia.Malas nak dengar kisah yang sebenarnya hanya terbelanya satu pihak sahaja dan bosan mahu ulang mengingatkan dan nasihati perkara yang sama.Bagi PC paling bahaya bila mana rasa marah orang pada kita..atau rasa marah kita pada orang lain terbawa-hingga hujung nyawa.Usahakan apapun situasi jangan biar dibawa hingga mati..kalau kita mati dulu mereka susah..kalau mereka mati dulu kita susah.Tidak mudah untuk menjernihkan kekeruhan.Kalaupun ianya tidak sepenuhnya..cukup dapat mengurangi kekeruhan yang sedia ada itu juga sudah memadai.

Related image
Jangan Biar Dibawa Hingga Mati | Gambar Google

#sama-sama mencari redha Allah SWT
#senyumlah sikit

8 comments:

  1. Betul PC, adakala kita rasa marah sampai memendam kan..SA pun tak terkecuali..tapi sejak umur makin meningkat ni SA lebih amik pendekatan memaafkan..cuma x tau la ikhlas ke tidak sebab SA susah melupakan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak boleh nak elak..bila dah marah sangat boleh buat kita ingat dan simpan sebab taknak terkena lagi..betul,,nak maafkan mudah..nak lupakan tu yang susah..sebab sentiasa berjaga-jaga.

      Delete
  2. Cantiknya gambar tu. Kat manalah agaknya destinasi tu.cantik sgt. Btw,thanks pc utk2 peringatan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekali pandang kat google image terus berkenan gambar pemandangan ni..terdetik dalam hati..seronoknya kalau dapat pergi sini..hehe.

      Delete
  3. Seharusnya usia makin meningkat, pemikiran makin dewasa. Memaafkan jadi lebih mudah. InsyaAllah hati lebih tenang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aamiin.InshaAllah.Moga usaha berjaya mahu jadi lebih rasional..

      Delete
  4. Maafkan semua orang
    supaya hati jadi tenang

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..