Elak-elak Pun Kena Juga

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

ELAK-ELAK PUN KENA JUGA | Kita usaha.Usahalah elak-elak..eh kena juga..Allahuakbar.Kun fayakun.Allah berkehendak..Allah izin..maka berlakulah..Kita bersedia..atau tidak..DIA lebih tahu.

Kisahnya..banyak binatang PC takut dan geli..memang takut dan geli yang bukan main-main la..boleh bawa demam dan masuk dalam mimpi.Orang yang tak takut..tak geli mungkin anggap kita ngada-ngada..siap kena perli..kena kutuk..macam juga kalau kita sayang kucing..kawan kita..saudara mara kita takut dan geli sangat dengan kucing..yang tak geli dan tak takut mesti siniskan.Jangan macam tu ok.Salah satunya tikus yang buat PC takut dan geli.Tahun ni giliran beraya di rumah mertua Syawal pertama..

Ketika subuh..tidur hingga lewat pagi dek seronok tolong mertua masak tak sedar hari semakin siang..berbaki sejam dua sebelum azan subuh..tidurlah sekejap..alhamdulillah mampu sedar ketika azan subuh berkumandang.Ngntuk jangan cakap.Haruslah.Tapi kalau tidur semula jawabnya tak subuhlah nanti..nauzubillah.Bangun..solat..subuh yang hening di pagi Syawal 1440H/2019M.Syukur masih Allah izinkan bernafas..meraikan hari kemenangan umat Islam.Allahuakbar..

Doa yang tidak habis.Selesai solat..doa yang tidak pernah diabaikan..PC tadah tangan..minta-minta-minta dan minta...sedang khusyuk berdoa...dannnnnnnnnn tiba-tiba seekor tikus yang montok,sado lagi sihat seperti anak kucing meluru masuk dalam telekung PC....maka menjeritlah PC dengan sekuatnya hati..melompat tidak keruan dalam bilik..nak pengsan..nak muntah..nak luruh rasa jantung..nak nangis..menggeletar seluruh badan..semua rasa ada..daripada duduk tahiyat akhir sambil berdoa tiba-tiba PC melompat ke atas katil dengan berkain dan bertelekung..seharian lesu badan..akibat terkejut..terbayang-bayang je..meremang bulu roma..

related image
Elak-elak Pun Kena Juga | Gambar Google

Lipan yang dituduh.Masing-masing sama-sama terkejut meluru ke bilik..masing-masing ingat PC menjerit kena gigit lipan..Allahu..Begitulah kehidupan..ada perkara yang kita tidak suka Allah beri..sedang perkara yang kita mahu Allah tangguh..kerana Allah sentiasa beri dan dekatkan perkara yang kita perlu bukan yang kita mahu..kerana mahu itu seringkali bercampur dengan pelbagai unsur..nafsu..emosi dan sebagainya..sedangkan apa yang kita perlu itu Allah telah lebih tahu kerana kita sudah cukup mampu.SubhanaAllah.

#sama-sama mencari redha Allah SWT
#senyumlah sikit

7 comments:

  1. Saya pernah kena dgn tikus mcm ni.. aduhh. Pernah juga kena gigit jari masa tidur, mngkin sbb masih ada bau2 rendang kot hehe. Siap pergi klinik dptkan injection atas nasihat sedara yg kerja dlm bidang perubatan. Trauma juga dgn tikus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la Tn..kalau dah terdesak menggigit dia..tu yang fobia sebab makngah PC pernah kena gigit..pun pergi hospital dia injection juga..bahayakan..bisa katanya.Allahuakbar..sampai sekarang terbayang-bayang

      Delete
  2. Peristiwa yang akan jadi ingatan sepanjang hayat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la pakcik WP..semakin fobia jadinya..dengar je pun dah ngeri..Allahuakbar.

      Delete
  3. W'salam PC,
    Dapat bayangkan macam mana gamat bila kita terkejut dengan binatang kita geli..
    Terbayang-bayang rasa takut dan perasaan bercampur-baur.. Aduhai..

    ReplyDelete
  4. mesti haru biru satu rumah bila dgr suara terkejutkan? huhuhu

    ReplyDelete
  5. Hohonsgt ngeri laa.. kebetulan mama pun cite oasl lipan arini

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..