Apa Dulu?!?

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

APA DULU?!? | Satu persatu.Langkah demi langkah.Kalau masak..buat kuih atau apa pun jenis tindakkan serta pekerjaan PC rasa ada aturannya..ada cara atau kaedahnya yang mana di dahulukan..yang mana dikemudiankan.Supaya lebih teratur dan mudah-mudahan menjadi dengan baik.Aamin.Contoh mudah solat..puasa..ada rukunnya yang mesti dituruti.

Alhamdulillah hari ini Allah izin lagi kita berpuasa.Bererti hari keempat dibulan Ramadhan.Allahu.SubhanaAllah.Mungkin ada yang masih belum menjejakkan kaki ke bazar Ramadhan..atau setiap hari teruja untuk membeli juadah di bazar Ramadhan..terserah masing-masing punya pilihan dan pendirian.Ikut kesesuaian,keperluan dan kehendak..kita hormati dan meraikan sahaja.Jangan buat andaian dan kesimpulan yang nanti menjerat diri sendiri.Seksa.

Ada yang sama sahaja..puasakah..atau tidakkah..ritmanya sama..serba ringkas menu yang dihidangkan.Ada pula berbeza hari-hari biasa dengan bulan puasa.Bila bulan puasa hingga bertambah dan bersambung meja untuk menyusun menu atau juadah.Asalkan tidak dan jangan membazir..itu sudah memadai.Teringin nak makan minum apa..makan dan minumlah.Nak beli apa..belilah.Bulan Ramadhan nilah serba serbi jenis makanan minuman ada sana sini.Istighfar banyak-banyak ya.
Related image

Bila dengar saja azan maghrib..selain doa berbuka puasa dan doa makan..makan atau minuman apa yang sahabat-sahabat masukkan ke mulut dulu.Ketika berbuka PC mulakan dengan kurma kemudian air kosong suam atau biasa kemudian barulah yang lain..manakala ketika bersahur pula sebaliknya PC lakukan..minum air kosong dulu baru kurma.Hihihi.Kadang-kadang tersasul juga..hihi.

Related image

Apa dulu pun yang kita makan..teruskan besederhana dan bersyukur ya..kerana ianya bakal menambah nikmat luar duga.

#sama-sama mencari redha Allah SWT

12 comments:

  1. Terimakasih infonya gan sukses terus yaa..

    ReplyDelete
  2. masa berbuka shu pun sama kak PC, kurma dulu. tapi masa sahur kurma dengan susu. sedap jugak walaupun tak sempat nak blender buat jus. hehe

    selamat berpuasa kak PC

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe..yeyyy sama.Sedap juga tu kurma dengan susu..lama tak gabungkan kurma dengan susu.
      Selamat berpuasa Shu.

      Delete
  3. Kakcik belum ke Pasar Ramadan lagi, Sudah beberapa tahun, keghairahan untuk ke PR tiada lagi. Masak seadanya dan makan seadanya seperti biasa sahaja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..itu yang ramai orang cuba nak buat namun tewas kakcik...betul..masa seadanya..sederhana.

      Delete
  4. minum air dlu lps tu kurma...belum p lg bazar ramadhan..slalunya nk cr kuih tepung pelita..sbb setakat 3hari ni makmertua buat kuih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi..boleh je tu..yang penting ada kurma kan...alhamdulillah tu..

      Delete
  5. minum air dulu baru kurma. heheh..
    separuh hari dh kita berpuasa khamis ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puasa yang sering dicari air..makanan biasanya boleh ditunda..kejap je kan.

      Delete
  6. Betul tu...apa dulu pun kena mulakan dengan Bismillah ...di sudahi dengan alhamdulilah ...

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..