Air Batu Hancur Pun Bercantum Laaa

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

Related image
KREDIT GOOGLE IMAGE

AIR BATU HANCUR PUN BERCANTUM LAAA | "Air dicincang takkan putus"..ada yang jawab.. "siapa kata..air batu tu dihancurkan kan putus"... betul juga tapi nanti dulu ya..."air batu hancur pun bercantum laaa bila cair"...begitulah hubungan kita ada pasang surut..kadang bergurau senda..kadang bermasam muka.Lumrah.Warna warni kehidupan.

Bukan robot.Oleh kerana bukan robot yang boleh diset dan dikawal justeru mudah berlaku banyak babak daripada pelbagai watak.Robot pun kalau keterlaluan mogok dia..silap-silap meletop terburai.Manusia..bila sudah tidak boleh tahan..meledaklah kemarahannya..silap-silap ada yang kena terjang..kena lempang..dan sebagainya.Cuma kena ingat..terlepas daripada lakukan khilaf itu bukan kita..PC khasnya.

Carik-carik bulu ayam,lama-lama bercantum juga...adik-beradik..kawan-kawan..hubungan dan ikatan hati itu pahit bagaimana pun..tetap terjentik rasa berkasih sayang dan ingat akan kebaikkan yang pernah dilakarkan.Cuma mungkin yang sering menghalang ukhuwah itu adalah rasa ego yang melangit..kedekut mahu memberi maaf..berkira mahu meminta maaf dan lebih senang menunggu(bertahan) berbanding bertindak(memulakan).

Air batu hancur pun bercantum laaa..begitulah perumpamaan dalam berukhuwah.Bersilaturahim satu sama lain.Jaga hati.Jaga lisan supaya tidak mengguris hati orang lain bila bercakap..insyaAllah semuanya baik-baik sahaja.Tinggalkan yang baik-baik untuk generasi mendatang sambung supaya kebaikkannya berterusan.

#sama-sama mencari redha Allah SWT

11 comments:

  1. silaturrahim perlu dijaga sebaiknya. benda atau perkataan yang boleh bawa kepada perbalahan elok dielakkan demi keharmonian bersama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu kak..mana boleh elak...elakkanlah.

      Delete
  2. Replies
    1. Terima kadih.Salam Ramadhan juga daripada PC.

      Delete
  3. hahaha comel, betul jugak tu dah kisar halus pun bercantum jugak jadi ais kepal :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan...bila cair pun bercantum juga..hehe..sabar jelah.

      Delete
  4. a aa la... x perasan pun selama ni.... betul la tu pc mmg bercantum

    ReplyDelete
  5. Semoga silaturahim kita sesama blogger akan berterusan manis-manis sahaja.

    ReplyDelete
  6. Betul memang bercantum kan....

    ReplyDelete
  7. Lisan dan tingkah laku paling nak kena jaga.. Risau kalau orang terguris.. Sekali dua selalunya dimaafkan..

    Ikut mana mana pun, darah daging tetap darah daging.. Tak boleh nak pisahkan.. Buruk baik kena terima

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..