15 March 2019

Noktah! Mulakan Di Garisan Baharu

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

NOKTAH! MULAKAN DI GARISAN BAHARU | Ke...gaaa..risan..sedia!..mula!!!!.Begitulah bila arahan diawal garisan sebelum mula larian.Tembakkan pistol angin atau tiupan wisel kadangkala buat pelari terkejut terkentut-kentut.Dan nanti penentunya bila kaki mencecah di garisan penamatnya.Berapa pula catatan masa yang diambil.Itu kisah atas padang.Zaman dulu-dulu PC aktif di padang.Indah untuk dikenang.Allahu.

Noktah! Mulakan Di Garisan Baharu
KREDIT GOOGLE IMAGE

Garisan permulaan dan garisan penamatnya adalah sama.Itu cerita di atas padang.Namun tidak sama garisan dalam kehidupan sebenar manusia.Garisan pertama dan permulaan kita adalah di dunia..dan nanti penamatnya adalah selepas titian siratulmustakim.

Noktah! mulakan di garisan baharu.Setiap orang ada garis masa masing-masing yang Allah SWT telah tetapkan.Bila ianya bermula.Bila ianya tamat hanya dengan izin dan kehendakNYA juga berlakunya disamping Allah SWT tidak pernah menyisihkan setiap usaha,doa dan tawakkal hamba-hambaNYA.

Sedar diri.Semua orang mesti sedar diri.Semua orang mesti segera bangkit sebelum bangkit menghadapNYA yang ketika itu sudah tidak boleh berpaling lagi.Semua orang seharusnya noktahkan setiap keburukkan atau kelalaian kemudian mulakan di garisan baharu..TETAPI,ianya tidak semudah itu.

Cara,sebab,masa dan tempoh seseorang itu sedar berbeza-beza satu dengan yang lain.Justeru mengapa ada yang berubah lebih awal dan tidak kurang yang berubah dihujung-hujung usia yang bersisa.Hidayah itu milik Allah SWT.Akan tiba mengikut masanya namun tidak mustahil lebih cepat ianya mendekat berkat usaha mencari dan mendapatkannya tanpa lelah.

Melakukan sesuatu yang salah dengan sebab tidak tahu itu salah kerana jahil..itu masih ringan hukum dan hukumannya.Namun terus melakukan kesalahan dengan sengaja setelah tahu bahawa apa yang dilakukan itu terang atau nyata salahnya..berat dan besar hukum serta hukumannya.Noktah! mulakan di garisan baharu.

#sama-sama mencari redha Allah SWT 

16 comments:

  1. Rindu pula zaman aktif atas trek dulu. Skrg nk lari 50m pun tak larat rasanya 😅.
    Betul PC. Melakukan kesalahan secara sengaja lepas tau sesuatu tu akan dipersoal. Berat hukumannya berbanding org yg jahil.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la kak. PC naik tangga pun mengah juga. Tahu salah tapi tetap buat itu seolah-olah mencabar kan kak.

      Delete
  2. Bangkit sebelum dimatikan. Mencari redha Ilahi itu bukan susah namun bukan mudah.

    ReplyDelete
  3. Untuk bangkit semua dan mencari keredhaan Allah itu sesuatu yang memerlukan kekuatan iman dan sokongan dr sekeliling. Setelah berjumpa titik akhirnya pasti akan merasai keindahannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. Bukan mudah lebih-lebih lagi cabarannya banyak. Kena sentiasa cari kekuatan dan sokongan.

      Delete
  4. kematian adalah noktah utk kehidupan di dunia yg sementara ini..

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum, moga sentiasa diberikan kesihatan yang baik.
    Alhamdulillah, menarik ingatan mengenai NOKTAH! MULAKAN DI GARISAN BAHARU.. Moga ia menjadi ingatan buat kita semua..

    ReplyDelete
  6. I can't imagine macammana pelari terkejut terkentut kentut...lol

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terkejut dengar tembakan.. Lari terkejut.sambil lari kentut.

      Delete
  7. Melakukan salah atau dosa kerana tidak tahu itu beerti jahil, bila kita tahu tapi masih buat itu sengaja.. Manusia tak lepas dari khilaf kan.. Moga Allah selalu berikan petunjuk kepada kita.. Nak husnul khotimah

    ReplyDelete
  8. Kehidupan seorang muslim melalui beberapa fasa dan kini kita di alam fana. Perjalanan masih jauh lagi... mudah2an diterima amal ibadah kita semua menjadi bekalan alam seterusnya.. aamiin2 ya Rabb.

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..