05 February 2019

Alahai Buah Bidara

ALAHAI BUAH BIDARA
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


ALAHAI BUAH BIDARA | Bukan satu yang aneh..asal ada suatu yang baru,atau baru ditemui pastinya menjadi viral di mana-mana.Tidak terkecuali si buah kecil molek berwarna hijau ini satu ketika dahulu..Buah Bidara.Dulu PC panggil bukan buah bidara tapi adik epal hijau.Hihihi.Kalau daunnya memang popular kerana sering digunakan untuk memandikan jenazah.Dan sekarang semakin banyak gel mandian berasaskan pokok renek malar hijau yang berduri ini di pasaran.
BUAH BIDARA |
Buah Bidara

Mungkin orang lain dah puas atau jemu makan buah bidara.Perdu Cinta baru pertama kali mencuba dan merasa.Pastinya berasa gembira.Hihi.Boleh gitu.Sedap.Rangup.Bijinya kecil seperti biji buah kana.Alahai Buah Bidara.Sekali makan terus suka.

Mungkin ada yang suka Buah Bidara.Mungkin juga tidak menggemari rasanya.Masing-masingkan.Banyak khasiat Buah Bidara ni.Bukan saja-saja comel molek.Namun ianya juga mengandungi;

🎀Karbohidrat (gula,serat diet)  🎀Lemak  🎀Protein  🎀Air  🎀Tiamina vitamin B1🎀Reboflavin vitamin B2  🎀Niasin vitamin B3  🎀Kalsium   🎀Besi  🎀Fosforus Rujukkan Khasiat

Apa pun yang kita suapkan ke dalam mulut selain mesti halal dan suci..sebolehnya tetap besederhana.Itulah yang sebaik-baiknya.Moga apa yang menjadi darah daging kita satu masa bangkit menjadi saksi yang membawa ke syurgaNYA dan bukan menjadi makanan atau bahan bakaran api neraka.Aamiin,

#sama-sama mencari redha Allah SWT

20 comments:

  1. Saya tak pernah rasa buah bidara. Banyak juga khasiat buah ni. Saya tengok macam buah epal hijau pun ada :)

    ReplyDelete
  2. Saya pun tak kenal buah ini.
    #jmbelog

    ReplyDelete
  3. Buahnya macam epal hijau tetapi kecil sedikit
    Banyak khasiatnya

    ReplyDelete
  4. good post 😊 would you like to follow each other? if the answer is yes, please follow me on my blog & i'll follow you back. https://camdandusler.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. Husniey tak pernah jumpa lagi buah bidara, daun bidara dah selalu tengok.. Buat mandi, buat ikthiar berubat gangguan jin elok kata orang alim

    ReplyDelete
  6. Bunda blom pernah tengok pokok apa lagi buah bidara ni. Tetapi apa yang bunda tahu... pokok bidara ni selain utk mandilkan jenazah.. terutama daunnya..sekarang ni dah ramai guna kan untuk dijadikan gel mandian.
    Boleh dibuat mandi untuk menghalang unsur2 mistik dan gangguan makhluk halus.

    ReplyDelete
  7. Kak ana baru start makan buah bidara awal tahun ni. Sedap juga. Ala ala epal kan. Selain makan buah dia, kak ana guna juga balm, minyak panas dan juga sabun buah bidara ni.

    ReplyDelete
  8. akak memang suka buah bidara ni..kalau balik utara memang selalu boleh dapat bila kami singgah ke Padang Besar..sedap dan rangup..

    ReplyDelete
  9. selalu tgk minyak je. buah first time tgk. hehe

    ReplyDelete
  10. kalau di kelantan ni kebanyakan buah bidara di pasaran adalah yg diimport dari Thailand.

    ReplyDelete
  11. First time mama makan buah bidara last week mmg sedap

    ReplyDelete
  12. Seumur hidup, tak pernah makan buah bidara..

    ReplyDelete
  13. Mrs. A pun baru-baru ni je... tahu rupa bentuk buah bidara ni selalu dengar pantun tu je.. tahu pun baca kat blog Sha.

    ReplyDelete
  14. Lama juga sy tak merasa buah bidara ni.. klu tak silam, kali terakhir pun masa kecil2 dulu.

    ReplyDelete
  15. Dulu susah juga nak jumpa tapi lepas viral ini senang sikit nak dapat..
    2,3 minggu ini masih banyak dijual di pasar malam.. saiz dia pun pelbagai.. Sha suka buah ini.. Kat rumah memang ada gel mandian berasaskan bidara nie..

    ReplyDelete
  16. Tak pernah rasa lagi buah bidara. Hehe.

    ReplyDelete
  17. tak pernah merasa.. sangat teringin nak mencuba. tapi pelik, tak pernah nak cuba membeli nya. mmg heran.

    ReplyDelete
  18. Sayaaaa tak pernahh rasaaa..nanti bolehlaa cubaaa.heheee

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..