Sebenarnya kan....

SEBENARNYA KAN....
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


SEBENARNYA KAN.... | Alhamdulillah..hari ke-11 di tahun 2019.SubhanaAllah.Siang panas terik..malam hujan lebat.Panas sejuk berganti.Bersahabat baik.Melunas tugas tanpa membantah.Dan kita manusia bagaimana..Allahu.

Kita manusia punya peranan masing-masing..bukan saja-saja..tidak pula sia-sia..pasti ada sebabnya Allah izin dan cipta..


Sebenarnya kan...
Sebenarnya kan....

Ibu bapa dan anak-anak.Anak-anak dan ibu bapa.Menyayangi.Menghargai.Menghormati.Nak bergurau..tak salah..lebih mengeratkan hubungan kekeluargaan..lebih-lebih lagi bila anak-anak masih kecil..ikutlah cara Rasulullah SAW ajar.Peribadi bagi PC yang penting jaga adab..yang utama tidak melebihi batas.Ibu bapa bertegas tak tentu hala sepanjang masa pun bahaya..risaunya anak-anak cuma takut dengan ibu bapa sendiri tapi tak takut dengan orang lain.Takut..hormat...hormat lebih utama..tapi takut dengan azab Allah SWT itu paling penting.PC belum diberi rezeki anak..namun mungkin berkongsi melalui pengalaman mengasuh dengan melihat tidak sama..tetapi PC seorang anak..babah mama mengasuh PC.Hari demi hari moga PC jadi lebih baik.امین.

Suami isteri.Zahiriah..makanan,pakaian dan tempat tinggal.Batiniah..bila sebut batiniah tidak dapat dinafi menjurusnya hubungan intim suami isteri.Walhal ianya lebih jauh dan luas daripada itu..perasaan atau emosi..fikiran..ya..ianya juga batiniah..yang dirasai namun tidak terlihat dek mata kasar.Bila sudah bernikah,sah menjadi suami isteri..ada yang berubah 100 peratus.Ada juga yang sama seperti dulu-dulu.Apa yang berubah?...sikap!.Satu...bila dah membuat keputusan mahu bernikah mesti bersedia.Dua...sabar.Tiga...jaga DIA.Duit suami duit isteri.Duit isteri duit isteri.Duit isteri duit suami.Duit suami isteri.Duit suami isteri dan keluarga.Banyakkan.Sebenarnya kan....Mana-mana pun asal saling ikhlas dan redha.

Jiran tetangga dan masyarakat sekeliling.Tidak berkumpul.Tidak bersua muka tidak bererti bermusuhan.Kadangkala ukhuwah yang jarang-jarang dan kadang-kadang itu terlajak mesra bila berjumpa.Sesekali jumpa..sesekali bersembang..sesekali bergurau serta berjenaka manisnya luar biasa dengan jiran tetangga.Bila sesekali itulah ada macam-nacam idea dan cerita.Bagi PC lebih baik begitu.Waima dengan saudara mara pun....sesekali jumpa "best" nya lain macam.Jangka masa itu tidak menghambarkan ukhuwah..kecuali memang ada persengketaan.

Sebenarnya kan....nak mudah atau sebaliknya berbalik pada kita.Allah beri apa yang telah DIA TETAPKAN..dalam masa sama ALLAH BERI JUGA APA KITA IKHTIARKAN.

#sama-sama mencari redha Allah SWT

16 comments:

  1. Betul. Dalam hidup ni kita kena sama-sama mencari redha Allah.

    ReplyDelete
  2. Dalam hidup nie semua Allah dah aturkan cantik untuk hambaNya .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul sekali..sesuai dengan kemampuan kita Allah beri😊

      Delete
  3. apa lg yg diperlukan manusia selain redha allah..

    ReplyDelete
  4. kekadang terasa diri ini kurang bermuhasabah akan kekurangan diri..

    ReplyDelete
  5. btul tu. bila kita redha dgn ketentuanNYA pasti kita kecapi bahagia.. dariNYA kita datang..

    ReplyDelete
  6. Tak ada yang kekal..pasti kembali..

    ReplyDelete
  7. Mudah2an hidup kita sentiasa dalam lingkungan keredhaan-Nya

    ReplyDelete
  8. Setuju.. semuanya kalau dalam redha Allah, Insya Allah bahagia..

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..