Pengat Ubi Keledek..Sesekali Layan Tekak

PENGAT UBI KELEDEK..SESEKALI LAYAN TEKAK
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


PENGAT UBI KELEDEK..SESEKALI LAYAN TEKAK | Manisan menjadi satu menu yang boleh dikatakan mesti ada di majlis-majlis.Majlis besar-besaran,sederhana atau kecil-kecilan.Dalam goodies bag juga seringkali manisan menjadi pilihan tuan rumah untuk diberikan kepada para tetamu.Termasuklah juga door gift.Lebih-lebih lagi untuk kanak-kanak.Mak bapak anak-anak pun tumpang sekali.Hikkkkss.

Pemanis mulut.Kuih muih.Kek.Bubur.Pengat.Ais krim.Pelbagai pilihan bererti lebih besar cabarannya.Kalau kanak-kanak terlebih gula..maka berlebihan juga energy untuk mereka..katanya lebih agresif.Untuk yang dewasa juga tidak begitu digalakkan terutama bagi yang sedang berusaha menurutkan berat badan atau mahu nenghindar serta mengawal kadar gula dalam tubuh juga darah.Lebih gula atau kurang gula dalam tubuh mendatangkan kesan.

PENGAT UBI KELEDEK..SESEKALI LAYAN TEKAK
Pengat ubi keledek
Bahan-bahan

Ubi keledek
Biji sagu (pilihan)
Santan
Secubit garam (pilihan)
Gula pasir
Gula melaka/gula merah
Daun pandan

Bubur.Pengat.Kebanyakkan dessert menjadi kegemaran PC.Lagi-lagi bila di masukkan dalam peti ais..makan sejuk cuaca panas..huiii.Babah mama selalu pesan..sesekali layan tekak boleh..elakkan selalu kerana bila bertukar menjadi nafsu..lain jadinya nanti.

#sama-sama mencari redha Allah SWT

12 comments:

  1. sedap nampaknya pengat keledek tu PC...SA memang tak bleh makan sebab akan berangin badan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul SA..setuju..berangin badan dan kalau PC pun lebih makan ubi keledek jadi kembung perut.

      Delete
  2. sedapnya, bertambah-tambah! Tapi kalau syaza makan ni, syaza kena beringat, lebih nanti kerja sendawa je, sendawa angin hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..jadi angin kat badan.Bila sendawa atau kentut jadi lega.

      Delete
  3. Sedapnya PC. Kak ana kalau pengat biar manis2 buah je rasa dia. Kalau manis sgt perit tekak nak telan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju kak..manis2 buah..nak makan pun tak muak.

      Delete
  4. Sedapnya, lama dah tak makan pengat ubi ni :)

    ReplyDelete
  5. ubi keledek buat pengat sedap, goreng pun sedap yum yum :)

    ReplyDelete
  6. aduhai.
    sedap nyer lah, PC.
    nyaman tekak bila merasainya...

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..