ACUANKAN DIRI

ACUANKAN DIRI
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

ACUANKAN DIRI | Allah SWT kenal siapa kita sangat-sangat..luaran apatah lagi dalaman.Kita manusia pun TIDAK mampu dan tidak boleh berselindung apa-apa dari-NYA.

Kita lakukan apa terdayanya kita.Setiap hari niat mahu menjadi lebih baik agar sentiasa baik..baik akhlak.Baik keseluruhannya.Aamiin.

Acuankan diri.Banyak cara yang mudah boleh dilakukan untuk acuankan diri untuk jadi lebih baik.Pilihlah yang boleh buat kita istiqhomah untuk lakukannya.

Acuankan diri
Pokok cekur atau kencur(jawa)

Sinonim dengan kisah bercucuk tanam ni adalah tangan panas dengan tangan sejuk.Ada orang tanam ala kadar pun hidup segar bugar tanamannya.Ada orang menanam ikut buku..tak menjadi..Sering kali PC dengar orang cakap..tangan sejuk,kalau tanam mudah hidup dan membiak.Sekali,dua kali dan ketiga kalinya baru menjadi..bukan kerana tangan panas..tapi Allah belum izin dan mesti lebih berusaha.Sabar.

Salah satu daripada banyak cara nak lebih sabar..cuba bercucuk tanam dan menternak.Fuhhhhh.Cubalah.

#sama-sama mencari redha Allah SWT



16 comments:

  1. Sabar itu penting. Baru nampak hasilnya. Kalau terburu2, mungkin berhasil tapi cepat layu..

    http://www.imaginasiklasik.com

    ReplyDelete
  2. Mrs. A kalau tanam apa-apa jarang yang hidup. Kalau hidup pun sekejap aje.
    Itu sebab Mrs. A lebih suka bela kucing.

    ReplyDelete
  3. baru berjinak dalam dunia tanaman =)

    ReplyDelete
  4. Suka tengok tanaman kan.. Rasa macam SubhanaAllah uniknya kejadian Allah satu ni..

    Mak ayah husniey suka bertanam, berkebun.. Selalu itulah hobinya tiap hujung minggu habiskan masa di kebun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi terapi.Melihat kehidupan sekeliling.Betul,bukti kekuasaannya.

      Delete
  5. Kak ana bab menanam memang fail. Maybe sebab tak minat. Tp suka je tgk tanaman yg hidup subur. Bab bersabar memancing pun kena sabar kan. Tp kak ana suka =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..menanam,memancing..bab kesabaran banyak di situ.

      Delete
  6. Memang betul2 menguji kesabaran menanam dan menternak ni..tapi nak tambah satu lagi, memancing pun menguji kesabaran jugak kan..

    ReplyDelete
  7. Kena rajin usaha.. Mesti berbuah hasilnya..

    ReplyDelete
  8. Kak Sue minat juga menanam.. ikut Mak akak kut. Tapi ada juga yang tak menjadi tanamannya tak macam Mak segar menghijau ja.. semua dengan izin Allah kan..

    ReplyDelete
  9. hi hi aida suka menanam. skang ni lom la start.
    kat umah baru nanti, dah ada planning.
    limau kasturi, daun pandai, serai, bendi, cili padi, terung, ulam raja...
    moga berhasil la. kena sabo ekk. cuba dan cuba...

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..