Nafkahilah

NAFKAHILAH
بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم 
Assalammualaikum wbt


NAFKAHILAH |  Biasa sangat dengar : "Dalam rezeki kita ada rezeki orang atau makhluk lain juga" dan "Tangan yang memberi(di atas) itu lebih baik daripada tangan yang menerima(di bawah).

Mungkin segelintir kita ada yang berasa bangga bila memberi.Tidak kurang juga yang berasa malu dan kerdil bila menerima.Betulkan rasa-rasa dan persepsi seperti itu.

Ok..macam ni..hari ini kalau kita boleh,mampu,berdaya untuk memberi..jangan bangga tapi bersyukurlah kerana Allah bantu kita untuk membersihkan harta-harta yang DIA pinjamkan pada kita dengan cara berkongsi rezeki..memberi hadiah atau sedekah juga zakat.Ingatkan pada diri..siapa tahu di hari mendatang kita pula menjadi penerim.

Kalau hari ini kita adalah penerima pemberian..tidak usah berasa hina kerana rezeki Allah itu luas yang didatangkan dalam pelbagai bentuk dengan bermacam cara.Mungkin sahaja hari ini kita banyak menerima..siapa tahu satu ketika dikemudian hari kita pula banyak memberi.Kalau Allah mahu terbalikkan keadaan..sekelip mata tiada yang mustahil bagi-NYA bukan.


NAFKAHILAH


Nafkahilah.

Mahu namun tidak begitu mampu.Kalau tanya sesiapa pun pasti niat mahu memberi dan membantu itu sentiasa ada dikalbu.Tidak mengapa..hantarlah doa-doa sebagai bantuan yang mendahului bantuan-bantuan lainnya.

Tidak terlihat tidak bererti tidak ada.Jangan bersedih kalau ada yang mempertikai mengapa tidak terlihat sebarang pemberian..kerana apa yang paling utama nafkahi TERLEBIH dahulu keluarga kita sebaik-baik dan secukup-cukupnya.

Menafkahi itu sangat digalakkan..namun pastikan setiap apa dan kepada siapa yang mahu kita nafkahi itu betul-betul selayaknya..jangan sampai setiap nafkah yang diberi itu menjadi bara yang kita hidupkan sendiri akhirnya.

#sama-sama mencari redha Allah SWT

PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

5 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Ikhlas dalam memberi dan menerima. Jujurlah dala apa jua. Inn Shaa Allah rezeki ada untuk kita.
    #jmbelog

    BalasPadam
  2. nafkahi tu dah macam wajib pula bunyinya... ka Tedi salah faham?

    BalasPadam
  3. ikhlas dalam memberi,bersyukur bila menerima =)

    BalasPadam
  4. kalau niat ikhlas, insyaaAllah yg yg dibuat Allah gandakan pahala...

    BalasPadam
  5. Setuju dalam rezeki kita ada rezeki orang lain juga..

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama