Jangan Sampai Campur Aduk

JANGAN SAMPAI CAMPUR ADUK
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


JANGAN SAMPAI CAMPUR ADUK | Campur,gaul,satukan setiap bahan untuk satu menu itu wajar bagi menyedapkan masakan atau hidangan.Namun campur aduk semua bahan untuk dua tiga jenis menu atau masakkan itu mencari padah sebenarnya.Justeru itu..ada bezanya antara campur aduk dengan campur sahaja.

Definisi Campur Aduk : ; bercampur aduk bercampur benar dgn tidak menentu; (sudah) bergaul atau berkacau benar; bercampur baur. mencampuradukkan menjadikan bercampur aduk. Sumber

Jangan sampai campur aduk.

Jangan sampai campur aduk.

Bukan dalam masakan sahaja perlu campur dan gaul bahan hingga sebati untuk menghasilkan rasa enak..dalam kehidupan juga sebenarnya begitu..perlu melakukan kombinasi namun BUKAN DAN JANGAN SAMPAI CAMPUR ADUK.

Nyanyei ada 9 orang anak.9 orang menantu.Bererti ada 18 buah buku.Setiap orang ada buku masing-masing bererti ada cerita,watak,karenah dan warna yang berbeza-beza..macam tu juga cucu-cucu.Ada bukunya sendiri-sendiri.Nak aman.Nak bahagia.Nak sentiasa mesra..JANGAN campur aduk buku-buku yang ada..- Arwah nyanyei PC.
Walau sama mak..sama bapak..kenapa layanannya tak sama..sebab anak-anak itu pun berbeza-beza perangainya..ada yang kuat bantah..ada yang rajin kipas..ada yang ringan tulang..ada yang tangkai jering..ada yang dengar nama dan tengok je pun dah sejuk hati lapang dada tenang fikiran.. - Arwah Atok En Suami.

Mula-mula tidak faham pun sebenarnya.Apakah ertinya.Apa yang cuba disampaikan dalam setiap nasihat dan pesanan.Kadang cara penyampaian orang tua-tua santai tapi mendalam.Bermakna dan padu.Lazimnya bila mereka dah tak ada baru kita terfikir dan hadam betul-betul.Lebih-lebih bila terkena pada diri sendiri.

Mengurus emosi sendiri tidak mudah.Apa lagi mengurus emosi orang lain.Kadang kita turut beremosi.Bila orang lain,tak kiralah adik beradik,saudara mara atau sesiapa pun suka bercerita dengan kita..jadilah pendengar yang baik..SATU..bila mana yang bercerita itu ramai dan semuanya dalam kelompok yang sama....pastikan jangan sebar cerita..Jujurlah memegang dan menyimpan cerita.Ya,sediakan buku untuk masing-masing.Sentiasa neutral.

Berat akibatnya bila mencanang kisah.Justeru jangan sampai campur aduk mengikut selera.Risaunya bukan orang suka tapi bertambah benci dan marah.

#sama-sama mencari redha Allah SWT



2 comments:

  1. Jaga aib kita jaga juga aib orang yang kita tahu ada kelemahan. Serahkan pada yang esa pasti ..akan berubah situasi, tup2 yg ada kelemahan naik berjaya dalam hidup. sebegitulah norma hidup manusia. dgn itu kita pertahankan kejujuran sebagai hambaNya

    ReplyDelete
  2. ORANG TUA KITA SARAT DGN PENGALAMAN N ILMUNYA JGN DIREMEHKAN KATA2NYA

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..