30 November 2018

Calon-calonnya Adalah..

10:28 AM 16
CALON-CALONNYA ADALAH..
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


CALON-CALONNYA ADALAH.. | Suatu perlawanan atau pertandingan yang dianjurkan..pasti ada calon-calonnya..atau pesertanya.Sekiranya tidak..itu tidak digelar sebagai perlawanan atau pertandingan.Maka menjadi calon yang menang tanpa bertanding.Dengan mudah.Dengan yakin mendapat sokongan yang baik.

Itulah percaturan di dunia.Itulah juga adat di dunia.Satu hal atau perkara yang terkadang dilupai adalah...setiap makhluk hidup yang bernyawa itu semuanya calon.

Calon-calonnya Adalah..

Calon jenazah.Calon ahli kubur.

Kita semua.Ya kita semua cuma cara,masa dan tempatnya sahaja berbeza-beza antara satu dengan yang lain.Siapa pun kita.Bagaimana pun penampilan dan kedudukkan kita..hujungnya sama.
Calon-calonnya Adalah..

Mungkin kita biasa-biasa di dunia tidak mengapa.Kalau kita kecil sahaja juga tidak mengapa.Usahakan sedayanya kita luas di dalam lahad..moga semuanya Allah redha.

Salam Jumaat semua.

#sama-sama mencari redha Allah SWT






29 November 2018

Tidak Semudah Terbalikkan Telapak Tangan

8:29 AM 15
TIDAK SEMUDAH TERBALIKKAN TELAPAK TANGAN
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


TIDAK SEMUDAH TERBALIKKAN TELAPAK RANGAN | Hidup penuh dengan pelbagai agenda.Banyak perancangan.Bermacam impian juga harapan.Setiap waktu akal sentiasaberfikir dan terus berfikir.Keinginan bercambah dan terus bertambah.Keperluankah atau kehendakkah yang disenaraikan.Diri sendiri yang tahu.Dan kalau mahu menapis pun diri sendiri juga yang boleh menapisnya.

Tidak semudah terbalikkan telapak tangan.

Tidak Semudah Terbalikkan Telapak Tangan

Tugas yang digalas.Baik tugas di tempat bekerja.Atau tanggungjawab sebagai ummat Baginda dan hamba-NYA.Semua ada buku masing-mading juga.Lihat,eh mudahnya dia.Dengar,eh senangnya dia.Sebenarnya tidak semudah yang disangka juga.Walau lain bentuk cubaannya..ia tetap ada.Di waktu yang tidak sama.Di keadaan yang juga berbeza-beza.

Lebih besar periuk lebih tebal jugalah keraknya.Lebih besar dan tinggi statusnya maka lebih besar dan banyak risiko serta bebannya.Apa yang dicari.Apa yang dikehendaki.Setiap individu ada target masing-masing.Bila bersuara atau memberi pandangan yang dirasakan paling jujur..ya itu tidak salah cuma mungkin sesekali perlu meletakkan diri sendiri di situasi.

Hidup tidak semudah terbalikkan telapak tangan.Kalau hidup itu mudah,indah bukan di dunia tetapi di syurga.Sehingga waktunya tiba..bersusah dahulu di mana yang sewajarnya.

#sama-sama mencari redha Allah SWT

28 November 2018

Dorongan

8:15 AM 11
Dorongan
DORONGAN
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


DORONGAN | Bangkit sendiri itu mungkin agak lambat sedikit berbanding bangkitnya seseorang itu disertai dengan dorongan yang tidak berbelah bahagi.Penting sangatkah dorongan pada kita dan orang lain.Bagi PC..ya,sangat-sangat penting.Tapi dorongan yang baiklah.Kalau dorongan yang buat haru biru dan memusnahkan..penting juga...penting untuk dicantas dengan kadar paling pantas.

Dorongan.

Pilihan.Banyak cara boleh dipilih untuk memberi dorongan.Kata-kata semangat.Bantuan dari segi tenaga.Bantuan kewangan.Jangan dilupa doa juga adalah satu dorongan yang sering kita perlukan.Ikutlah mana yang dirasakan mampu dan selesa untuk dilakukan sebagai satu dorongan yang benar-benar tulus.

Niat tidak menghalalkan cara.Salah tetap salah.Mahu mendorong itu bagus.Tapi jangan sampai ketika mahu memberi dorongan itu mengaibkan atau membuat orang seperti tidak berperasaan.Adalah lebih baik memberi sokongan atau dorongan yang berupa nasihat itu secara tertutup.Walaupun dikhalayak yang semuanya saling mengenali..tetapi setiap kita ada perasaan malu yang mesti sama-sama dijaga.

Ada bahagiannya.Mungkin hari ini kita memberi dorongan pada orang lain untuk menjadi lebih baik dan terus maju.Tidak mustahil di satu keadaan kita merasai dan mendapat dorongan positif daripada orang lain juga.Bantuan sebesar zarah pun ada nilai dan ganjarannya daripada Allah SWT.

#sama-sama mencari redha Allah SWT


27 November 2018

Kikis Perlahan-lahan

10:46 AM 7
KIKIS PERLAHAN-LAHAN
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


KIKIS PERLAHAN-LAHAN | Kerak di kuali.Kerak di periuk.Macam mudah bersihkannya.Sebenarnya agak susah.Tapi zaman sekarang banyak alat atau bahan pemudah cara untuk membersihkan kerak-kerak degil.Daki-daki lama..tahi lalat pada pakaian dan sebagainya.Peralatan dapur yang hitam legam boleh berkilat seperti baru.Macam melampau sangat macam baru beli..tapi baru digunakan sekali dualah lebih tepat dan sesuai.

Kikis perlahan-lahan.

Datang suci.Balik pun suci.Bayi yang baru lahir sangat suci.Sangat bersih.Sangat terpelihara.Ibu bapanya yang mencorakkannya mahunya seperti apa.Itu semasa kecilnya.Ya,sedari kecillah dilakar,diwarna dan diacuankan.Bukankah boleh berubah seiring waktu?..Benar.Manusia boleh berubah.Tidak mustahil.Namun jika teguh tiangnya insyaAllah kukuh wujudnya seorang insan.Tiada ibu bapa mahukan anak yang tidak berhaluan.Begitu juga anak-anak pastinya tidak mahu ibu bapanya hidup tidak bertujuan.Terbatasnya kemampuan kita..mana mungkin dapat melangkaui kehendaknya Allah SWT.Tiada istilah malang..tapi ada apa yang dipanggil ujian.Pada setiap yang kurang baik,kikis perlahan-lahan supaya kita datang ke dunia (lahir) ini suci,balik (mati) pun suci.

Langkah demi langkah.Orang yang dah terbiasa memakai alat solek diwajahnya..akan berasa pelik jika tidak melakukannya.Begitu juga orang yang tidak pernah atau tidak biasakan dirinya bersolek.Walau bersolek tipis dirasa ada yang pelik pada wajahnya.Persamaannya adalah untuk mengubah atau berubah daripada kebiasaan kepada satu tindakkan yang baru itu perlukan masa dan langkah demi langkah.Meninggalkan rutin lama..memulakan rutin baru itu sukar lebih-lebih jika lakukan separuh hati.Nak berubah bukan macam nak buat ABC.Sebaliknya lakukan seperti mahu mengait sehelai selimut..perlahan-lahan..tapi selalu dan tekun hingga selimut itu siap digunakan kerana mahu berubah ini macam tarik duri dalam daging..sakit.

Parut yang berbekas.Luka pasti berparut.Kesan itu jadikan ingatan atau sempadan.Jangan ditambah tapi dirawat.Aib kita Allah SWT yang jaga.Jangan bimbang.Kikis perlahan-lahan rasa yang membinasa.Cari dan cungkil rasa yang membina.Gilap agar kita pun nampak terang di penglihatan Tuhan.امین.

Kikis Perlahan-lahan

#sama-sama mencari redha Allah SWT

26 November 2018

Penat Tak Jadi Blogger

9:24 AM 32
PENAT TAK JADI BLOGGER
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


PENAT TAK JADI BLOGGER | Ini berdasarkan pendapat peribadi PC.Penat tak jadi blogger.Dikenali.Kurang dikenali.Suka-suka.Serius.Untuk santai.Untuk sumber pendapatan.Apa pun alasan atau keperluan serta kehendaknya.............kembali semula pada niat asal dan awal mahu menjadi blogger.Tapi,perubahan boleh berlaku pada bila-bila masa dengan izinNya.Apa yang direncanakan Allah SWT itu sangat sulit.Kita tak tahu pun.Kadang kita perasan hint yang Allah beri itu boleh jadi sudah terlewat atau setelah sesuatu hal itu berlaku.Maka,syukurilah.

Penat tak jadi blogger.

Penat tak jadi blogger

Niat.Sebahagian besar perilaku atau tindakkan kita niat itu memainkan peranan besar dan penting.Sangat mempengaruhi.Solat..puasa..tak niat maka tidak sah."Aku nak jadi blogger kerana Allah"."Aku nak menulis dan berkongsi perkara baik juga kerana Allah".Itulah niat.Mungkin lain blogger lain-lainlah niatnya.Bukankah setiap orang itu tidak sama haluannya.Kita terima dan hormatilah sahaja.PC percaya,niat yang baik...susah macam mana pun kita mahu mendapatkannya,satu ketika Allah pasti mengizinkannya berlaku.

Menulis daripada hati(jiwa).Apa yang disampaikan daripada hati,insyaAllah ke hati juga akan terkesan."Bukan macam lontar buah dadu" itulah perumpamaan tidak mudahnya menulis atau menghasilkan entri.Kecuali bagi insan yang Allah SWT anugerahkan bakat dalam bidang penulisan seterusnya berkarya.Mungkin lebih mudah mengolah idea dan setiap patah kata.Penat tak jadi blogger..Kalau sudah minat dan sebati pada diri gagahkan sedaya kudrat..

Terbit rasa sayang dan rindu.Rasa penat,sesak,serabut,malas,tertekan..itu semua ada.PC rasa dan lalui.Nama pun manusia biasa.Walau tidak sentiasa,sesekali itu ianya menyapa fikiran dan jiwa serta semangat.Namun rasa-rasa itu cukup jadikan satu cabaran dan sekadar singgahan supaya tidak memadam rasa sayang dan rindu yang terbit pada blog.Kecuali ada asbab yang teguh untuk tidak aktif lagi menjadi seorang blogger secara nekad dan total.

Bersosial dengan kejernihan hati.Antara blogger,mungkin ada yang pernah bertemu,mungkin hanya beromunikasi di ruangan komen,tidak pernah bertemu.Itu pun sudah menggembirakan satu sama lain.Adik beradik,sama-sama blogger,mudah berjumpa,wow lagi bergandalah gembiranya.Alhamdulillah.Menjadi blogger,,memiliki blog adalah salah satu cara bersosial dengan kejernihan hati.

Penat dan malas ada bezanya.Kalau penat,hilang penat insyaAllah kembali bersemangat.Tapi kalau angin dan rasa malas yang melekat..Allahu.Allah SWT yang pilih kita untuk menjadi seorang blogger.DIA yang menggerakkan hati dan fikiran kita.Mendatangkan ilham untuk dikongsi bersama dan Allah SWT yang mengizinkan laluan-laluan yang harus dilalui seorang blogger.


"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (Al-Baqarah: 286)

#sama-sama mencari redha Allah SWT.

25 November 2018

Pemandu

9:06 AM 5
PEMANDU
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


PEMANDU | Mengikuti kelas memandu dan lulus ujian memandu hingga memperolehi lesen memandu itu syarat membolehkan seseorang itu memandu kenderaan.Mengikut kesesuaian jenis lesen yang diambil.Memandu tanpa lesen itu menyalahi undang-undang.Tidak memandu biar pun berlesen itu bukan satu kesalahan.Mungkin hanya satu kerugian kecil..setiap individu ada alasan sendiri mengapa gemar memandu dan sebaliknya.

Hebat menjadi pemandu kenderaan di atas jalan atau litar perlumbaan itu nikmat..tapi kalau diseiringkan menjadi pemandu yang hebat di dalam kehidupan itu juga pastinya satu rahmat yang luar biasa.SubhanaAllah.

Pemandu.

Pemandu

Al Quran dan hadis serta sunnah rujukkan ummat.Pemandu terbaik untuk kita hambaNYA dan umat Nabi Muhammad SAW.Menjadi panduan,rujukkan dan jawapan pada setiap persoalan atau keraguan sesiapa pun yang mencari kepastian.Wahyu daripada Allah SWT..kepada Baginda Rasulullah SAW untuk jadi pegangan umat.Ke mana pun tersasar..di mana pun khilafnya..bagaimana juga terlontar jauh..kembalilah pada Al Quran,hadis serta sunnah yang ada.InsyaAllah baik-baik sahaja nantinya.

Imam.Seorang lelaki yang sudah berkahwin adalah imam bagi isteri nya.Apabila dikurniai zuriat..bertambah makmumnya..menjadi imam kepada isteri dan anak atau anak-anaknya.Mahu tidak mahu itulah perjalannya yang mesti dilalui.Bukan sekadar memenuhi kecukupan nafkah zahir dan batin isteri dan anak-anaknya..menjadi soleh itu juga perlu untuk membina sebuah bahtera berkeluarga yang sakinah mawadah warahmah.Jangan tergesa-gesa mahu menjadi soleh atau solehah takut nanti tergesa-gesa juga mahu kembali kepada asalnya.Semua memerlukan proses asal jangan sengaja bertangguh dan memberi 1001 alasan.

Siapa pun kita boleh menjadi pemandu.Boleh belajar menjadi pemandu.Asal sentiasa membawa penumpang atau orang lain ke jalan mencari redhaNya..itu sudah sangat baik dan indah.

#sama-sama mencari redha Allah SWT

24 November 2018

Pengajaran Dan Pembelajaran Berterusan

8:27 AM 12
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BERTERUSAN
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BERTERUSAN | Alhamdulillah.Hari bersekolah meriah anak-anak dan adik-adik berkumpul depan rumah masing-masing tunggu van sekolah datang jemput.Meriah babak tarik menarik dan kejar mengejar mak bapak pujuk anak nangis tak nak pegi sekolah..acik PC senyum je tengok sambil siram pokok.Seronok tengok macam-macam gelagat.Cabaran nak besar dan pandaikan anak.

Cuti sekolah dah bermula pun.Meriah  juga walau masih awal pagi.Awal-awal cuti mungkin masih ghairah nak bermain dengan kawan-kawan.Macam-macam idea masing-masing.Nikmatilah zaman kanak-kanak sebaik-baiknya nanti akan selalu diingati dan dirindui.

Pengajaran dan pembelajaran berterusan.

Kerja sekolah mungkin tiadalah.Kecuali bagi anak-anak yang tetap mengikuti kelas tambahan peribadi.Tidak mengikuti sesi pembelajaran di sekolah bersama guru,tidak bererti pembelajaran terhenti.Walau cuti sekolah banyak perkara baru boleh dipelajari.Terserah pada ibu bapa dan anak-anak itu sendiri menyusun jaduallah.Mungkin ada waktu cuti sekolah inilah masa rehat,bermain sepuas-puasnya.Ada yang terus hantar anak pulang ke kampung kerana ibu bapa bekerja.Tidak kurang ada ibu bapa menghantar anak ke kelas-kelas khas mempelajari ilmu kemahiran.

Formal atau tidak formal sesi pembelajaran tetap berlangsung.Tersilap kemudian sedar akan kesilapan itu dan perbetulkan itu juga pembelajaran.Sekecil-kecil hal sama ada baik atau kurang baik,di dalamnya insyaAllah ada pengajarannya untuk kita ambil.

Selamat bercuti pada anak-anak atau adik-adik PC ucapkan.Jaga diri sentiasa.Ibu bapa juga perlu lebih waspada jika tinggalkan anak di rumah ketika bekerja sepanjang cuti sekolah ini.
Pengajaran dan pembelajaran berterusan.
#sama-sama mencari redha Allah SWT



23 November 2018

Ada Batas

7:44 AM 16
Ada Batas
ADA BATAS
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

Keluar pagi balik senja
Jangan diamal itu berbahaya
Mahu bergaya eh boleh sahaja
Ada batas wajib waspada

Awal subuh perah kelapa
Kelapa parut dua biji sahaja
Bergurau berjenaka boleh juga
Jaga adab jangan dilupa

Tiada salah bersuka-suka
Fitrah hamba begitu sememangnya
Jangan lupa dalam bersuka ada batasnya
Hindari keterlanjuran memusnah segalanya

Pergi pasar beli penyapu lidi
Sapu sawang sana sini
Terlanjur kata merana diri
Sebelum terjadi bataskan diri

Pergi sekolah naik bas
Pemandu bas ayah si Abas
Bukan ubi sahaja perlu berbatas
Hidup insan juga perlu ada batas

Pergi ke hutan mencari rotan
Hati-hati terpijak duri
Pasti berhikmah syariat membataskan
Demi kebaikkan diri sendiri

Semua hukum Allah sudah tersedia
Setiap kemusykilan rujuk sahaja
Bukan untuk menyusahkan hamba
Melainkan menghindari azab di sana

Awal pagi hidupkan kipas
Rasa berbahang cuaca panas
Jangan diamal pergaulan bebas
Mengelak diri dari terus terbabas

#sama-sama mencari redha Allah SWT




22 November 2018

Kenapa Ya...

7:55 AM 9
KENAPA YA...
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


KENAPA YA... | Persoalan demi persoalan.Ada sahaja persoalan yang timbul.Daripada perseorangan.Mahupun berkumpulan.Begitulah kehidupan.Kepuasan hati itu sukar dicapai..kecuali sentiasa bersyukur.Apa yang lebih parah mempersoal apa yang Allah SWT telah anugerah dan pinjamkan.Menjalani sesuatu tanpa banyak persoalan itu sukar.Idea untuk mempersoal sentiasa berkembang dan mencanak.

Bertanya tak salah ya.Tanyalah andai itu boleh menjernihkan kekeruhan...meleraikan simpulan atau kekusutan serta menenangkan hati juga fikiran.Namun jangan sampai pertanyaan itu menyentuh isu-isu sensitif yang boleh membuah rasa marah atau benci.Semua orang ada hak untuk bertanya.Semua orang juga ada hak untuk tidak menjawab.

Kenapa ya...

Semakin dilarang semakin dibuat.Pada hal yang kurang baik.Kalau anak kecil yang kita sedia maklum belum cukup umurnya dan belum mampu membeza baik dan buruknya sesuatu hal itu..melakukan suatu hal itu bukan satu yang salah,bahaya atau buruk.Semua betul belaka bagi anak seusia itu.Berbanding remaja,dewasa atau orang-orang tua,ada segelintirnya semakin dinasihati,ditegah semakin itu juga menjadi-jadi.Kenapa ya..ya,rasa ingin tahu yang berlebihan dan rasa ego yang tersangat tebal.Mungkin jalan itu yang mereka pilih untuk meraih perhatian..mengisi kekosongan dan mencari solusi dengan cara dan gaya yang tidak berpadanan.Tersilap sedikit sebenarnya.Tapi ada juga jenis manusia yang semakin dilarang semakin dibuat dengan niat mahu bergurau dan menceriakan suasana.Pada yang faham dan suka ok sahaja...bagi yang meluat jangan terkejut melayang terompah saiz 8 hujungnya.

Tiada masa untuk mendengar.Mendengar dengan jelas dan tepat itu sangat perlu dan sangat-sangat penting.Silap dengar,silap juga maklumat yang bakal disampaikan dan diterima serta disebarkan nantinya.Bahaya bukan.Bayangkan andai ianya fitnah.Allahu.Dosanya lebih parah daripada membunuh.Nauzubillah.Jadi kenapa ya tiada masa untuk mendengar..kerana zaman sekarang orang lebih suka bercakap berbanding mendengar.Bercakap mengikut rasa dan selera.Ada masalah boleh di atasi dengan cara memberi perhatian atau tumpuan untuk mendengar,maka  peruntukkanlah masa.Tidak rugi pun.Komunikasi dua hala itu penting.

Sabar itu berat.Sabar.Sabar.Sabar.Sabaruddin pun boleh naik marah.Sabariah boleh melenting tidak pasal-pasal.Nama,pangkat,kedudukkan tidak boleh mempengaruh tahap kesabaran seseorang.Tapi pemilihan nama itu penting untuk menjadi doa juga.Kenapa ya sabar itu berat..kerana syurga itu mahal.Sabar itu hadir beserta ujian.Ujian yang Allah beri selain hadiahnya pahala..rasa sabar juga akan bercambah pada diri seseorang itu.

Kenapa ya...

#sama-sama mencari redha Allah SWT

21 November 2018

Sebenarnya..

8:15 AM 10
SEBENARNYA..
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

Sebenarnya..
Siang itu terang.
Tidak pada semua.
Malam itu gelita.
Tidak juga pada semua.
Tafsiran berbeza.
Apa yang dilalui tidak sama.

Sebenarnya..
Berkumandangnya azan.
Itu seruan.
Itu arahan.
Ada hukum dan amaran di dalamnya.

Sebenarnya..
Bahagia.
Gembira.
Bukan di dunia namun di syurga.
Derita.
Gundah gulana lara.
Bukan juga di dunia tapi itu di neraka.
Yang sebenar-benarnya.

Sebenarnya..
Manusia itu sendiri banyak mencipta.
Pelbagai kesulitan.
Kita menambah.
Bara yang membahang.
Berasakan benar di pihak sendiri.
Itu lebih parah.

Sebenarnya..
Hidup kita untuk menghidupkan.
Memenuhi impian.
Mengisi ruang.
Mewujudkan angan-angan.
Mencari dan membina keselesaan.
Kerja untuk di dua kehidupan.
Untuk dunia.
Untuk akhirat.

Sebenarnya

#sama-sama mencari redha Allah SWT


20 November 2018

Ringankan Lisan Gandakan Selawat

10:07 AM 13
RINGANKAN LISAN GANDAKAN SELAWAT
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


RINGANKAN LISAN GANDAKAN SELAWAT | Alhamdulillah.Hari ini cuti umum sempena Sambutan Hari Kelahiran Baginda Rasulullah SAW.Insan yang sentiasa bimbang akan nasib umat-umatnya di akhir zaman.Nabi terakhir yang syafaatnya sangat-sangat kita harapkan selain rahmat daripada-NYA untuk menjadi penghuni tetap syurga.

RINGANKAN LISAN GANDAKAN SELAWAT

Ringankan lisan gandakan selawat.

Berlisan itu boleh jadi di lidah dan mulut.Berlisan juga boleh jadi tidak di dengari kerana sekadar di lubuk hati.Justeru bukan mulut sahaja perlu didisiplinkan..hati juga mesti dikawal bicaranya.Perlahan-lahan cuba..tak salah.Bila mana hati itu boleh berbicara maka sertakan juga zikir yang baik-baik.Selawat yang berterusan.Cara ummat memberi salam dan berhubung dengan Rasulullah SAW adalah sentiasa berselawat ke atas baginda..

Tema sambutan maulidur rasul pada tahun ini.."Menyantuni Umat Membawa Rahmat".Allah SWT sentiasa menyantuni hamba-hambaNYA.Rasulullah SAW tidak pernah melupakan umat baginda.Waima musuh sekali pun tetap Rasulullah santuni.Hakikatnya  dewasa ini,segelintir kita sendiri yang menzalimi satu sama lain.Allahu.Sebuah keluarga akan Allah sinari dengan nur dan mewahkan dengan keberkatan bila mana sentiasa menjaga hak Allah SWT..begitu jugalah yang wajar diterapkan ke peringkat negara.

#sama-sama mencari redha Allah SWT

19 November 2018

Patah Hati?.. Cuba Segera Rawat

7:11 AM 9
PATAH HATI?..CUBA SEGERA RAWAT
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


PATAH HATI?..CUBA SEGERA RAWAT | Bila ada yang cantik manis atau si kacak yang di idolakan berkahwin atau sudah memiliki pasangan..mulalah kedengaran patah hati sana sini..hingga ada hari patah hati sedunia gitu..sehari sajalah..walaupun sebenarnya macam tak berapa nak wajar perkara itu..tapi yelah..hak masing-masing..terpulanglah.Suka-suka senang cakapnya.😄

Patah hati?..cuba segera rawat.

Tersilap dan berkecil hati.Bagi PC,semua tak kira siapa pun berpotensi untuk berasa kecil hati atau buat orang berkecil hati.Kadang kita tak buat orang..eh orang buat kita..dan berlaku jugalah sebaliknya.Nama pun manusia.Mungkin makhluk lain pun begitu cuma kita yang tak tahu dan tak faham bahasa dan cara komunikasi mereka.Tersilap itu bukan aneh untuk kita.Apa yang aneh tahu tersilap tapi masih tegar dengan kesilapan itu.

Berlebihan itu tipu daya.Banyak ketawa,banyak juga menangisnya.Itulah sifir orang tua-tua dulu.Sebenarnya kata mudahnya adalah berpada-pada atau sederhana itulah yang sebaik-baiknya.Berlebihan itu satu tipu daya yang kalau tidak cepat dikawal tidak mustahil patah hati jadinya.Cuba segera rawat..kawal diri..cari solusi yang terbaik dan mudah untuk diamalkan.

Tercapai dek akal tidak tercapai dek kudrat.Bersungguh dan yakin itu bagus.Sangat bagus.Mula dari angan-angan kemudian disertai perjuangan..insyaAllah boleh.Namun,ada sesetengah hal lebih baik meletakkan harapan pada tahap yang paling minimum supaya hujungnya tidak berasa kecewa.Patah hati bila mana kudrat tidak mampu menyamai seperti sesuatu yang terjangka dek akal itu menyesakkan.Terbaik adalah..meletakkan sasaran dan jangan sesekali mendahului Allah SWT.

Patah hati?..yang benar-benar patah hatinya bukan sekadar cakap kosong,mesti cuba segera rawat.Bagi yang mudah "move on" tiada masalah.

 Patah hati?..cuba segera rawat.
#sama-sama mencari redha Allah SWT

18 November 2018

Cemburumu..Ya Bukan Rezekiku

9:04 AM 5
CEMBURUMU..YA BUKAN REZEKIKU
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


CEMBURUMU..YA BUKAN REZEKIKU | Jodoh itu bukan bererti dengan pasangan sahaja.Rezeki itu pun bukan diambil kira wang ringgit sahaja.Tidak dinafi,kalau sebut jodoh mesti melibatkan pasangan atau berpasang-pasangan.Pung pang pung pang kompang nasi minyak bersanding kahwin.Kalau sebut rezeki..fokus pada berapa banyak duit ada..berapa bank ada untuk simpan duit.Pendapatan sebulan berapa.Hakikatnya rezeki  ianya lebih luas dan jauh daripada itu.

Cemburumu.. ya bukan rezekiku. 

Cemburu ni bukan semuanya membawa kepada hal yang buruk atau negatif.Ada juga cemburu yang membaikkan keadaan diri kita.Cemburu tanpa ada hasad dengki...cemburu bebas menyakiti..cemburu sifar aura-aura negatif nyata dan tidak..itu cemburu yang sihat.Silakan.

Tapi lain kisahnya...bila Nuffnang cemburu dengan Google Adsense..makanya,ya bukan rezekiku.Bila Allah SWT kata jodoh hanya sekadar ini...inilah yang akan berlaku...munasabah lagikah Nuffnang untuk terus berada di blog PC...jujurnya..ya.Namun,layakkah blog PC menjadi wadah untuk pihak Nuffnang menyiarkan iklan..pastinya tidak.Untuk setakat ini..cukup.Mungkin suatu masa nanti berjodohan lagi..insyaAllah kerjasama mungkin bertaut kembali.

Cemburumu.. ya bukan rezekiku.

Rezeki..seluas langit dan bumi.Jumlahnya melebihi isi apa yang terkandung di langit dan bumi juga.Allahu.

#sama-sama mencari redha Allah SWT

17 November 2018

Mencari Saksi

8:53 AM 15
MENCARI SAKSI
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

Pergi pekan naik teksi
Balanja dapur seminggu sekali
Begitu begini lincah beraksi
Kebenaran pasti akan muncul nanti

Tongkat Nabi Musa ada sakti
Mukjizat dari DIA kepada nabi
Mencari saksi sebagai bukti
Cara di dunia membela diri

Enak sungguh urap beremi
Duduk dianjung makan beramai-ramai
Diam di dunia jangan disangka mati
Bakal bangkit di akhirat menjadi saksi

Sesekali makan di dalam talam
Erat ukhuwah sesama teman
Walau berselindung digelap malam
Tetap terang dipandangan Tuhan

Indah kenangan mandi di perigi
Air ditimba berselang seli
Mahu apa dan bagaimana lagi
Bukankah Allah SWT itu sentiasa memerhati

Katil dipilih daripada besi
Bukan bererti kayu tidak berkualiti
Apa lagi yang sedang dibasa basi
Sedangkan para malaikat tidak tidur menyaksi

Mencari Saksi

#sama-sama mencari redha Allah SWT

16 November 2018

Lakukan Dengan Santai

8:44 AM 20
LAKUKAN DENGAN SANTAI
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


LAKUKAN DENGAN SANTAI | Redup sahaja suasana.Tidak muram tapi tenang.Sekejap redup.Sekejap ada cahaya menyelit.Eh,,dia main cak cak ba pulak.Selamat pagi Jumaat untuk semua sahabat-sahabat blogger.Yang bercuti hari ini..selamat bercuti.Yang sedang dan akan bertugas selamat melunas tugas.

Lakukan dengan santai.

Santai bukan main-main.Santai itu bertenang tapi jelas dan selesai dengan sebaik-baiknya.Justeru itu jangan campurkan main-main dalam santai takut hujungnya tak terlepas dari rantai..tunggu dengan terpaksa redha dibantai.

Jangan paksa atau desak keterlaluan.Paksaan..desakkan boleh mengubah sikap seseorang.Kalau menjadi lebih baik alhamdulillah..bayangkan kalau berlaku sebaliknya..tidak ke menyusahkan diri sendiri dan orang lain.Jangan melulu.Kenali dahulu dengan siapa kita mahu desak atau paksa.Jangan fikir semua orang sama.Setiap orang cara penerimaannya berbeza-beza.

Hari Jumaat.Lakukan dengan santai tapi istiqhamah.Slowly but surely..little bit but always do it.Perkara sunnat dan sunnah.Buatlah sikit-sikit.Kerana yang tamak selalunya kerugian.Tak boleh buat semua jangan tinggal semua.Zikir..potong kuku..baca surah Al Kahfi..sedekah..buat ikut mampu.InsyaAllah penerimaan dan penilaian Allah itu tidak pernah salah.

LAKUKAN DENGAN SANTAI

#sama-sama mencari redha Allah SWT

15 November 2018

Bila Ber"Blog" Silap Sikit Pun..Boleh Menangis

8:44 AM 28
BILA BER"BLOG" SILAP SIKIT PUN...BOLEH MENANGIS
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


BILA BER"BLOG" SILAP SIKIT PUN...BOLEH MENANGIS | Seusia kanak-kanak pra sekolah rupanya blog Perdu Cinta..diam tidak diam sudah berusia enam tahun.Tiada pencapai yang besar dan gah namun percayalah PC sangat-sangat bersyukur kerana ada sesuatu yang lebih manis daripada itu iaitu sokongan sahabat-sahabat blogger yang sudi mengikuti blog ini sedari awal hinggalah saat ini.TERIMA KASIH KALIAN SEMUA.Biarpun ada sahabat blogger yang bersilih ganti namun itu semua tetap menjadi hadiah untuk BLOG kerdil ini.Terima kasih Ya Allah.

Bila ber"blog" silap sikit pun ...boleh menangis.

Akaun.Blog ini umpama akaun simpanan kepada pemiliknya.Setiap patah perkataan yang dikongsi itu satu benih yang disemai..seperti juga pelaburan kecil-kecilan yang besar dan dalam kesannya.Rajin menyimpan dan menyemai..insyaAllah lumayan hasilnya.Hasil yang terlihat nyata mahupun hasil yang ghaib tidak terlihat dek mata.Ada..ya sentiasa ada.Cuma perlu dipastikan apa yang disampaikan itu bermanfaat pada diri dan pada semua.AAMIN.

Terhindar daripada khilaf itu bukan kita.Ada yang sengaja buat khilaf di blog.Ada juga yang memang betul-betul tidak disengajakan.Ada yang mudah memaafkan dan ada yang sebaliknya.Macam-macam sebenarnya.Blog ini perantara.Pemiliknya yang mengemudi.Hitam atau putih lihat bagaimana pemiliknya mewarna.Salah satu milik kita yang tidak boleh sesukanya diperguna adalah blog.

Sekilasnya seperti mengurus diri sendiri.Kita mandi.Tukar baju.Berbedak.Wangi-wangian.Eh,begitu juga blog.Hehehe..ada masa perlu bertukar wajahnya..banyak tamplate percuma yang boleh dipilih.Apatah lagi yang berbayar juga tidak kurang banyaknya.Terserah.Boleh di edit mengikut citarasa sendiri.Tema warna kegemaran.Kalau mungkin mahu lebih segera atau mudah boleh juga diupahkan kepada yang lebih berkemahiran untuk mencantikkan blog kita.

Mengajar kesabaran.Terus terang..memiliki blog..mengurus blog..mengajar kesabaran yang tinggi juga..kenapa????...kerana Bila ber"blog" silap sikit pun ...boleh menangis.Mungkin PC sahaja yang begini tidak sahabat-sahabat blogger yang lain.Ada masa emosi melebihi kewarasan.Kadang bersungguh nak update..sekali tengok yang ada di draf semua tajuk semata..Allahu.Itu belum dah bersungguh menaip...ada masa auto save..bila ting tong tak ter auto save...laptop off tiba-tiba dek blackout..maklumlah tak ada support power..bila dah ada karen semula....rumah terang benderang...tengok post putih bersih semula..semua yang dikarang hilang....merah menyala terus muka..hahaha..Tidak mengapalah.Ianya mendewasakan.Ianya memandu ke arah lebih baik mudah-mudahan.
Bila Ber"Blog" Silap Sikit Pun..Boleh Menangis
#sama-sama mencari redha Allah SWT








14 November 2018

Ikut Musim Atau Ikut Mood

8:52 AM 17
IKUT MUSIM ATAU IKUT MOOD
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


IKUT MUSIM ATAU IKUT MOOD | Alhamdulillah..hujan turun setiap hari..kadang 24 jam..kadang 12 jam..kadang 30 minit.Namun cantiknya aturan Allah SWT..panasnya juga tetap ada.Syukur.Hujan atau panas kedua-duanya rezeki untuk kita semua.Sesekali antara hujan dan panas itu Allah SWT juga hadiahkan pelangi untuk kita tatapi.Segala puji pada-MU Ya Allah yang mencipta sekalian alam.

Tabiat atau sikap kita pun termasuklah PC..kadang macam roller coaster.Kadang macam duduk tepi peti ais.Kadang macam duduk sebelah oven..heeehehe.Bila musim hujan perut mudah lapar..bila cuaca panas tekak mudah kering dan berasa dahaga.Walhal hujan atau panas..makan minum itu keperluan.

Apa yang dipilih.

Ikut musim atau ikut mood.

Makanan.Bila cuaca sejuk..makanan berkuah seperti sup-sup yang boleh dihirup kuahnya menjadi pilihan PC sekeluarga.Kalau tidak berkuah pun,hidangan panas-panas jadi keutamaan..ubi kayu rebus makan dengan ikan kering..air teh o atau milo panas.Peeerrhhh😰Berbanding bila cuaca panas terik..perut kurang berasa lapar tapi tekak sentiasa dahaga.Minuman beraislah yang sering menjadi pilihan atau air sejuk dari peti ais.Huisssss.Lagi banyak berais lebih berat rasa dahaganya.Sesekali PC layan juga ABC..kira macam ganjaran pada diri sendiri bertahan minimumkan minum minuman berais..hehehe.Tapi ada juga memilih makanan atau minuman mengikut mood..mana-mana pun boleh gitulah kaedahnya.Bagus juga sebenarnya..seadanya rezeki.

Fesyen.Secara umumnya,sedia maklum lazimnya apa yang kita pakai bersesuaian dengan agama,budaya dan musim mengikut sesebuah negara itu.Jenis kainnya..rekabentuknya..sepadan dengan apa yang wajar dan mesti diikuti,kerana pakaian itu melambangkan keperibadian seseorang dan dari situ juga kita boleh mengenali budaya masyarakat yang berbilang bangsa.Itu dulu.Ilmu yang diterapkan sedari zaman PC gigi rompong-rompong.Seiring waktu ianya tidak lagi begitu.Keterbukaan di dunia fesyen menerima apa sahaja rupa bentuk atau rekaan daripada ramai pereka fesyen yang datangnya dari seluruh pelusuk dunia..membuatkan kita diberi peluang untuk melihat,menerima dan mencuba banyak pilihan.Dulu mungkin ikut musim..tapi sekarang lebih ramai yang mengikut mood.Namun begitu..masih ada yang mengikut apa yang Allah SWT perintahkan.

 Ikut musim atau ikut mood.

#sama-sama mencari redha Allah SWT


13 November 2018

Apakah Itu "Saling Memahami"

9:28 AM 25
APAKAH ITU "SALING MEMAHAMI"
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


APAKAH ITU "SALING MEMAHAMI" | Berenang di persisir pantai..menyelam ke dasar lautan.Ada bezanyakan.Begitu juga antara faham dan memahami.Faham itu lebih bersifat ringan.Tetapi memahami itu lebih mendalam.Faham itu boleh jadi bersendirian pun memadai berbanding saling memahami itu melibatkan dua..tiga dan seterusnya banyak pihak.Bila banyak pihak,ramai orang maka pelbagai perangai juga ragamnya.

Apakah itu "saling memahami".

Keperluan dan kehendak.Keperluan mesti di dahulukan.Bagi PC keperluan itu asasnya.Manakala kehendak itu ada pilihan di dalamnya..boleh ada boleh tiada..boleh dicepatkan boleh juga dikemudiankan..boleh dikurangkan boleh dilebihkan.Dalam kehendak ada pertimbangan yang boleh ada tolak ansurnya kecuali yang pada keperluan itu sudah lebih daripada cukupnya dipenuhi.Bismillah silakan.Saling memahami.Bila?.Bila mula mahu membuat apa pun keputusan yang melibatkan pengurusan dan pengeluaran wang contohnya atau apa sahaja yang menerlukan perbincangan.Sesiapa pun.

Bertolak ansur.Sedayanya usahakan seimbang.Cukup cantik sangat dah tu.."bertolak" "ansur".Sama-sama.Berlebih kurang.Ada ketika lebih..sampai masa kurang.Sempurna memang bukan milik kita cuma milik DIA.Apa yang boleh kita lakukan usaha semampu dan sedayanya.Bila satu pihak mahu sentiasa menegakkan haknya pasti satu pihak atau banyak pihak lainnya rasa teraniaya.Begitulah sebaliknya.Saling memahami mesti ada pada setiap kita walau hanya sedikit sahaja.

Padam anggapan "ah dia sangat memahami".Atau "kami saling memahami" sebagai tiket untuk memenuhi tuntutan diri sendiri.Apakah itu "saling memahami". Bila sentiasa ada usaha untuk tidak memberatkan atau fokus hanya di mana-mana bahagian.

APAKAH ITU "SALING MEMAHAMI"

#sama-sama mencari redha Allah SWT

12 November 2018

Tidak Habis

9:13 AM 14
TIDAK HABIS
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

Makan.
Sebelum lapar.
Berhenti.
Sebelum kenyang.
Sunnahnya.
Sedikit.
Supaya tidak membazir.
Banyak.
Diagih-agihkan.

Masalah.
Selagi hidup.
Di dunia.
Masih boleh diusahakan.
Cari jalan selesaikannya.
Tapi nanti.
Bila sudah bersemadi.
Tadah sahaja apa yang diberi.

Cerita.
Fakta atau reka.
Benar belaka atau suka-suka.
Banyak.
Ada di mana-mana.
Merata-rata.
Cuma pilih sahaja.
Tapi jangan pilih suka-suka.

Tidak habis.
Kisah belum berakhir.
Selagi belum berlakunya kiamat.
Ingat.
Nanti penutupnya selepas di TITIAN SIRAT

Tidak Habis

#sama-sama mencari redha Allah SWT

11 November 2018

Jangan Sinis Nanti Pahala Tipis

8:49 AM 13
JANGAN SINIS NANTI PAHALA TIPIS
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

Bilas dengan air limau hilangkan hamis
Barulah mertua tidak bermuka bengis
Jangan dipencil melihat pengemis
Mungkin juga nanti kita terkais-kais

Mengikut skala menabur baja
Rahsia pokok subur berbuah sentiasa
Tidak suka diam sahaja
Demi menjaga maruahnya semua

Jangan sembarangan mahu meludah
Banyak buruk dari baiknya
Mungumpul pahala itu mudah
Lebih mudah menguranginya

Pusing kampung berkereta kuda
Udara segar merangsang minda
Sinis tidak semesti dengan kata-kata
Boleh jadi pada tingkah juga

Halwa betik sangatlah manis
Warna warni cantik terhias
Lisanlah yang baik-baik dan manis
Jangan sinis nanti pahala tipis

Jangan sinis nanti pahala tipis
#sama-sama mencari redha Allah SWT

10 November 2018

Ada "Sponge" Dalam Diri Kita

7:32 AM 3
ADA "SPONGE" DALAM DIRI KITA
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


ADA "SPONGE" DALAM DIRI KITA | Bagi sesiapa yang gemar dengan rutin ber"make up"..selain menggunakan "brush" untuk meratakan solekkan..pastinya beauty blender sponge ada dalam koleksi dan simpanan yang menjadi keperluan.Cuci pinggan,tidak asing juga dengan sponge selain berus steel untuk sental kerak dan hangus pada kuali dan periuk.Ada macam-macam jenis sponge mengikut keperluan dan kegunaannya.Musah menyerap cairan dan membersih antara sebab mengapa sponge sering dipilih.Lagi satu..jangan lupa..Spongebob dan kawan-kawan..heeehehe..

Ada "sponge" dalam diri kita.

Otak.Watak kita sedikit sebanyak dipengaruhi apa yang kita lihat,kita dengar sedari kecil.Bermula daripada melihat tingkah ibu bapa serta adik beradik di sekeliling kita di rumah seterusnya hinggalah ke sekolah.Anak-anak kecil yang polos pemikirannya sangat mudah meniru atau mengikut apa sahaja tindak tanduk orang dewasa yang dilihatnya.Justeru mengapa tatkala berada dikelompok atau persekitaran yang ada anak kecil atau kanak-kanak..mohon sentiasa berhati-hati serta berjaga-jaga supaya tidak bercakap atau bertindak keterlaluan.Jangan kata yang kanak-kanak,yang dewasa pun mudah merakam semuanya.Tiada masalah bagi hal atau perkara yang baik namun tidak yang sebaliknya.Ianya bakal menjadi warisan.

Hati.Terakam diminda.Tersimpan dihati.Bukan hal yang aneh.Walau kadang bila ditanya berkali-kali dan mengatakan tidak..ad masanya sangkut dan melekat dihati juga.Hati kita mudah menyerap banyak hal yang kadang kecil dan remeh sahaja.Tapi mungkin tajam dan dalam hingga ianya menjadi selumbar.Bukan pada hal yang tidak baik sahaja,,banyak juga hal baik yang sentiasa subur dalam hati..berbunga-bunga mewangi.

Dua aspek ini otak dan hati ibarat sponge dalam diri kita sebenarnya kerana kedua-duanya sangat mudah merakam,menyerap dan menyimpan.Serap dan simpanlah yang baik-baik sahaja..itu mencukupi kerana yang baik itu menjadikan kita insan.امین.


Ada "Sponge" Dalam Diri Kita
#sama-sama mencari redha Allah SWT



09 November 2018

Bergema Alam Ummat Meraikan

8:07 AM 7
BERGEMA ALAM UMMAT MERAIKAN
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

BERGEMA ALAM UMMAT MERAIKAN | Memasuki bulan Islam ketiga.. berasakan seolah baru semalam menyambut Muharram. SubhanaAllah.Alhamdulillah.Salam Jumaat indah untuk semua. 

Bergema alam ummat meraikan.

Rabiul Awal. Semua dan sesiapa mklum bahawa Rabiul Awal adalah bulan kelahiran Baginda Rasulullah SAW. 12 Rabiul Awal yang sentiasa diingati dan dirai seluruh ummat Islam di mana sahaja berada. Hari ini 1 Rabiul Awal..berbaki 11 hari lagi menuju sambutan hari lahir Baginda.

BERGEMA ALAM UMMAT MERAIKAN

Berselawat tanda kasih. اللهم صلی علی محمد وعلی ال محمد.Mengingati atau menghargai seseorang atau sesiapa pun itu ada cara sendiri-sendiri.Namun untuk Baginda Rasulullah SAW yang tidak pernah kita temui..berselawat serta mengamal sunnahnya juga satu hadiah besar untuk beliau dan bermanfaat besar untuk kita ummat sejagat.

Tidak kenal tapi rindu
Tidak bertemu namun sering menunggu
Ingin bertemu bersama menikmati syurga DIA yang didamba

#sama-sama mencari redha Allah SWT



08 November 2018

Berkeluh Kesah Itu Meringankan Juga..

8:26 AM 9
BERKELUH KESAH ITU MERINGANKAN JUGA..
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt


BERKELUH KESAH ITU MERINGANKAN JUGA.. | Ah!.Adoi!.Ermm!..dan banyak lagi biarpun sekadar menghela nafas yang menekan dan berat itu boleh dianggap berkeluh kesah.Tidak terlepas melalui hari-hari yang telah berlalu..saat ini..ada yang dikeluh kesahkan.Walau cuma dalam hati.

Salahkah..

Berkeluh kesah itu meringankan juga.

Tidak bersyukur.Tidak mensyukuri jika berkeluh kesah.Ada betulnya.Bila bersyukur apa pun yang datang,bagaimana pun bentuk ujian hadapi tanpa berkeluh kesah.Itu tanda redha,berlapang dada menerima dan tenang fikiran menghadapi.Persoalannya benar-benar mampukah kita.InsyaAllah boleh.

Sesekali itu wajar.Mungkin tidak sedap untuk di dengar,mahu tidak mahu terimalah hakikat berkeluh kesah itu meringankan juga bebanan dijiwa dan minda.Apa yang terbuku dan terpendam ada waktunya perlu dileraikan.Mesti diluahkan supaya tidak merosakkan saraf emosi dan meragut ketenteraman akal.Sebelum apa yang terpendam itu membawa kepada ketidak wajaran tindakkan atau tingkah laku..adalah lebih baik luah dilandasan yang betul.

Tidak usah meleret menjadi rungutan yang berlarutan.Apa situasi..usahakan untuk jadikan Allah SWT tempat pertama berkeluh kesah.Seberapa banyak mana pun yang ingin diluahkan..silakan.Bila-bila pun.Namun sesama insan..jangan terbiasa dan dibiasakan..cukup mungkin pada yang BETUL-BETUL perlu sahaja.Suatu yang berterusan takut-takut menjadi rungutan yang mungkin merosakkan diri sendiri.

Berkeluh kesah itu meringankan juga.

#sama-sama mencari redha Allah SWT



07 November 2018

Seberapa Besar Keperluan Sabar Dalam Kehidupan Kita

8:24 AM 9
SEBERAPA BESAR KEPERLUAN SABAR DALAM KEHIDUPAN KITA
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖


SEBERAPA BESAR KEPERLUAN SABAR DALAM KEHIDUPAN KITA | Sabar boleh tak?.Tak tahu sabar ke?.Faham tak sabar..sabar!.Tak pandai nak sabar ke?.


SEBERAPA BESAR KEPERLUAN SABAR DALAM KEHIDUPAN KITA

Sesiapa pun boleh sebut sabar.Boleh nasihatkan orang lain untuk bersabar.Tetapi sejauh mana diri sendiri mampu untuk bersabar ketika diuji atau disaat berada dalam situasi yang jauh dari pemikiran serta jangkaan.Adakah kita sekadar pandai menyabarkan orang lain tapi tidak pada diri sendiri..atau sememangnya kita mampu bersabar dan buat orang lain juga ikut bersabar.Mudah disebut.Ringan dilisan tapi berat diperbuatan salah satu daripada banyak perkara adalah صبر.

Seberapa besar keperluan sabar dalam kehidupan kita.

Selain daripada kebersihan..sabar ada kaitan dengan keimanan seseorang.Sabar bukan hari ini kita cakap kekuatannya terus datang.Bagi PC tidak.Setiap ujian yang Allah beri itu ibarat baja pada anak benih pokok.Pokok semakin membesar..maka baja semakin bertambah sukatannya.Semakin banyak ujian kita lalui di masa lalu semakin Allah tebalkan rasa sabar pada diri kita.

Perlu sabar di kehidupan kita.Sabar sah lakunya di dunia kerana sabar antara ujian untuk dapat lebih ganjaran.Lebih sabar maka lebih pahalanya..kurang sabar..hilang sabar melayang-layang tabungan kita.Allahu.

Sabar mampu memulihkan banyak situasi.Situasi genting dan dingin insyaAllah kembali damai dan akrab.Dengan syarat semua pihak yang terlibat bekerjasama dan bertolak ansur.Jangan hanya sebelah pihak main peranan sedang sebelah pihak lagi buat perangai.Sekiranya begitu yang berlaku..hindari dan jangan simpan dalam sanubari..bye-bye kita angkat kaki.

Syaitan,jin,iblis benci tapi Allah SWT dan Rasulullah SAW sukai..hamba atau ummat yang sentiasa berusaha dan dalam keadaan صبر.Sabar atau menahan sabar itu sakit.Namun impaknya itu sebenarnya ia suatu yang sangat berbaloi untuk diamalkan.Biarpun begitu..sabar itu letaklah pada kewajaran yang selayaknya supaya orang yang waras namun hilang kerasionalannya tahu bahawa tidak semua hal boleh dilangkaui batasnya..kerana beranggapan tidak mungkin tindakkan dilakukkan kerana memelihara kemurnian secebis kesabaran.Moga-moga Allah SWT tebalkan rasa sabar pada diri kita semua.امین

#sama-sama mencari redha Allah SWT

06 November 2018

Kalau Mahu Selamat

7:50 AM 10
KALAU MAHU SELAMAT
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum wbt

Semua orang mahu selamat.
Dunia.
Akhirat.
Penentu di TITIAN SIRAT.
Moga tidak tergelincir.
Tidak tercicir.
Biarlah lambat.
Hujungnya tetap bersambut.
Baginda pencinta ummat.

Sebelum itu.
Berjaga-jagalah.
Di dunia yang banyak helahnya.
Banyak silangnya.
Indah itu menarik-narik.
Hati-hati jangan tercarik berdarah.

Harta.
Membuta kan mata.
Takhta.
Menggelapkan jiwa.
Wanita.
Meleburkan iman yang ada.
Sebenarnya satu.
Semuanya nafsu.

Kuat.
Lepas.
Lemah.
Terhempas ke lembah.

Kalau mahu selamat.
Jaga hubungan.
Rapikan niat.
Cantikkan akhlak.

Ke syurga bukan kerana banyak benda.
Tapi.
Dengan satu azimat.
Kasih sayang Allah SWT.
Rahmat-NYA.


KALAU MAHU SELAMAT

#sama-sama mencari redha Allah SWT