10 July 2018

Rasa Bercili Sampai Ke Hati

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum WBT


RASA BERCILI SAMPAI KE HATI | Siapa suka makan pedas.Sila hati-hati dengan biji lada atau cili.Pedas memang pembuka selera.Makin pedas makinlah syok makan.Asal sediakan sekotak tisu.Senang nak lap peluh dan hingus.Nak hilangkan pedas pada mulut,minum air suam.Makan timun.Makan buah-buahan.Tidak pun makanlah manisan.InsyaAllah lega.Kurang sikitlah mencungap kepedasan tu.

Rasa bercili sampai ke hati.

Kes berat.Huhuhu.Bila bercakap ikut sedap rasa.Ikut rentak lidah yang tidak bertulang gitulah.Pedasnya bukan dimulut tapi di telinga dan ke hati rasa panasnya.Penyudahnya ada yang bermasam muka.Angkat kaki dan panas punggung nak duduk berlama-lama.Kecualilah yang berasa pedas,panas dan terbakar di hati itu pun sama naik..suka dan pandai mencilikan orang....huhuhu....panas....panas....panas.Tak perlu lipat lengan baju pun.Tak payah bulat-bulatkan mata pun..santai sambil sengih-sengih cakap...tapi...fuh..rasa bercili sampai ke hati.

Berlisan spontan itu sukar dikawal.Sesiapa pun tidak boleh mengawal lisan orang kecuali diri sendiri mahu dan pandai mengawal diri sendiri.Kecualilah bercakap atau berucap yang telah sedari awal tersedia atau disediakan teks..itu lain halnya.Tapi aneh bila berbicara seharian baca teks..betul tak..rasanya belum terjadi lagi.Ke dah ada tapi PC yang ketinggalan cerita.

Bercakap tak salah.Cakaplah.Ada orang pening kepala sebab tak bercakap.Ada orang pening bila asyik dengar orang bercakap.Tapi ada hadnya.Tetapi ada boleh dan tidaknya.Tetapi mesti sentiasa berjaga-jaga dan beringat sentiasa ya.Ya,mulut masing-masing.Namun tidak semudah itu untuk melontarkan kata-kata dengan bersahaja kepada sesiapa sahaja.Belum tentu orang diam itu dia suka dan setuju mendengar apa yang kita perkatakan.Ingat,belum tentu.Diam dan dengar itu juga tanda hormat sebenarnya.

RASA BERCILI SAMPAI KE HATI

#sama-sama mencari redha Ilahi

8 comments:

  1. pedas sgt ni.. pedas yg sukar utk dihilangkan dgn air.. hehe.

    ReplyDelete
  2. Betul orang kata..terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya :) Mari la sama2 jaga lisan..

    ReplyDelete
  3. tk mkn pedas hehe...tp kalo bab berckp ikut sedap rasa tu..mmg kena hati2 la..sbb tk smua org penerimaan sama kn

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum, moga sentiasa diberikan kesihatan yang baik.
    Terima kasih atas peringatan yang sgt baik. Memang kena hati-hati bila berkata-kata, bimbang ada yang tertikam dan terluka tanpa disedari. Kata Imam Syafie: “Jagalah lidahmu kawan! Agar ia tidak menyengatmu kerana lidah tidak ubah seperti ular berbisa. Banyak orang binasa akibat perbuatan lidah padahal dulu mereka dihormati kawan-kawannya.”

    ReplyDelete
  5. Saya dulu banyak Kali sebab mulut saya sendiri mendatangkan masalah kepada saya

    ReplyDelete
  6. Cakap biar beralas. Tu yang sebaiknya. Kadang kita rasa kita cakap tu molek dah tapi takut2 ada yg termakan dalam. Kalau boleh bab2 yg sensitif tak perlu di bicarakan. Sama2 jaga harmoni perhubungan.

    ReplyDelete
  7. Setuju.. pedas berapi sampai berpeluh huhu :D

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..