04 May 2018

Pecut!

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum WBT 


PECUT! | Sebut pecut pasti terbayang satu perlumbaan.Di atas padang.Di litar.Pada hari sukan.Atau riadah persendirian.Tapi sekarang..di zaman ini,yang kurang power dibuat menjadi lebih super power..supaya boleh lebih pecut..tidak hairan jalanraya yang digunakan untuk memudahkan menjadi gelanggang satu sama lain pecut supaya sampai ke destinasi dalam tempoh singkat.Kalau keadaan darurat mungkin diperbolehkan namun keselamatan sangat-sangat mesti diambil berat.

Pecut

Pecut!

Perlahan.Lembab.Menjadi masalah juga pada orang.Pecut pun menimbulkan isu juga pada sekeliling.Penyudahnya bagaimana?.Sederhana dan berpada-pada.Jangan ikut suka.Jangan ikut selera.Betul,ikut suka .. tapi jangan sampai apa kita suka menimbulkan kebencian orang lain.Tiada salahnya sesekali luaskan pendengaran..dengar pendapat orang lain.Hujungnya nanti baik ambil kurang baik jentik jauh-jauh.

Jentik jauh-jauh bertangguh.Bermalas-malasan.Bukan kena buat drastik pun.Perlahan-lahan tapi sentiasa.Semakin hari semakin tambah speed..terutama untuk amal ma'ruf.Berlenggah sekarang bukan saatnya.Sungguh.PC sendiri rasa begitu.Cumanya mahu terus berada di laluan yang dirintis bukan mudah.Niat dan buat.Niat tanpa melakukan sia-sia.Buat tanpa niat kosong sahaja.

#sama-sama mencari redha Ilahi 
♡ Ramadhan semakin mendekat 



11 comments:

  1. nica sharing PC. lama tak jenguk PC.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih UY..alhamdulillah...sibuk ya...tak pe...ada kelapangan singgah la blog PC ya😊

      Delete
  2. beribadah seiring masa walau xterlalu memecut jgn tertinggal dek masa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kak PI...berterusan kan kak...insyaAllah amin😊

      Delete
  3. bila dah tua ni kena pecut beribadah sbb terlalai semasa muda dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah boleh...Allah Maha Mengasihani Cikgu😊

      Delete
  4. betul tu kak, kena luaskan pendengaran kita untuk terima pendapat orang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Demi kebaikkan diri untuk jadi calon syurga...amin😊

      Delete
  5. Sifat M tu susah nak dibuang. Nak elak kena segera kan sesuatu. Jangan bertangguh. Lama2 makin banyak makin besar M tu. 😅

    ReplyDelete
  6. In syaa Allah, kita segerakan dan dahulukan untuk membuat kebaikan.

    ReplyDelete
  7. pecut lah kita dalam mengejar kebaikan. InshaAllah..

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..