21 May 2018

Ikan Pun Pandai Pilih Umpan

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum WBT


IKAN PUN PANDAI PILIH UMPAN | Bagi kaki pancing ianya bukan suatu yang asing.Ya,tidak asing dengan pasang surutnya air laut,kualiti dan kuantiti umpan,pemilihan peralatan dan teknik-teknik minimum gagal.Rezeki kalau diusahakan insyaAllah ada.Kalau tidak hari ini mungkin hari esok dan seterusnya.

Ikan pun ada citarasa.Kalau tak kena selera sampai kita dah balik dari pasar dah siap masak kawannya pun umpan tu masih di mata kail - Abah Mertua

Biar tak berakal tapi Tuhan beri deria rasa dan naluri - En Suami

Nasib.Tawakkal.Pemancing dan ikan.Sama ada rezeki pemancing atau rezeki ikan - Babah

Ikan pun pandai pilih umpan.

Cacing.Cengkerik.Cicak.Ulat.Belalang.Udang hidup.Antara beberapa jenis umpan yang dijual dan menjadi pilihan pemancing.Setiap sasaran ikan yang ingin dipancing lain umpannya.Lain juga modalnya.Nak memancing ikan pun kena pandai ambil hati ikan.Bukan nak pikat orang je bermodal dan kena ada skill.Tak gitu.He he he heeeee.

Manusia sebaik-baik ciptaan daripada Allah SWT.Dikurniakan otak yang berakal.Dihatinya terletak iman.Justeru berhati-hati bertindak,berpada-pada memilih dan dahulukan petunjuk-NYA untuk memilih.Sesekali tersilap tingkah itu wajar,melakukan kesilapan-kesilapan kecil itu patut kerana sempurna itu milik Tuhan.

Ikan Pun Pandai Pilih Umpan
Google image

#sama-sama mencari redha Ilahi

6 comments:

  1. betul tu pc... kekadang kita hamba yg lemah ni adakala tergelincir gk dgn nafsu kena pandai pilih mana yang mana perlu atau tidak. semoga apa jua yg kita lakukan kita istiqarah terlebih dahulu... InsyaaAllah... nice sharing

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila difikir kak...PC malu dengan diri sendiri.Malu dengan Allah SWT...banyak khilafnya.Taubat tapi tak serius.Allah terus beri nikmat.Moga istiqhomah kita berbuat baik..amin.

      Delete
  2. hahaha bukan manusia je reti memilih ,ikan pun sama rupanya btw jemput singgah

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan...ada citarasa kaedahnya si ikan.

      Delete
  3. Ena akui selalu melakukan kesilapan. Kemudian menyesal. Xpelah pengalaman itu mengajar ena untuk jadi lebih matang.. lumrah manusia.

    ReplyDelete
  4. tak pandai memancing... tapi suka tengok orang memancing...

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..