11 March 2018

Berhabis-habisan ..

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


BERHABIS-HABISAN ~ Boleh diertikan bersungguh-sungguh juga bila sebut berhabis-habisan..tidak pun sedaya upaya meng"ada"kan sesuatu apa yang diingini.Ikutlah cara masing-masing untuk berhabis-habisan sebagaimana keperluan dan kehendak yang bermatlamat.

Berhabis-habisan ..

Ketika beribadah.Membayangkan hari ini adalah hari terakhir bernyawanya jasad..berdegupnya jantung dan berdenyutnya nadi.Buat sehabis baik.Cantik-cantik..kacak-kacak..bersih..wangi..jaga pnampilan..beri persembahan ibadah sehabis baik..doa berhabis-habisan sampai nangis-nangis kerana takutkan Allah SWT..takut dengan azab dariNya ..sampai hingus meleleh sampai merah kelopak mata...macam lawakkan..sebenarnya tidak.

Makanan.Apa yang terhidang depan mata itulah rezeki kita.Hari ini.Esok dan seterusnya.Nikmati.Berhabis-habisan makan bukan seolah-olah hidup untuk makan..tidak juga gelojoh tapi sebolehnya elakkan pembaziran.Jimat supaya tidak membazir...bukan kedekut.Bezakan ok.Ada bezanya.

"Pilih bulu".Sila elakkan.Tapi buang bulu haiwan yang telah disembelih itu berhabis-habisanlah.Bagi betul-betul bersih.Hee hee hee.Maksudnya buat kerja jangan separuh jalan...kecuali ada sebab yang tidak dapat dielakkan.Kalau saja-saja..atau sengaja begitu..adalah sangat meminta tendangan padu tanpa bayang..hikhik..gurau je..Bila dah mula lakukan sesuatu berhabis-habisan usaha lunaskan.Tak apalah lambat..lama-lama insyaAllah siap.


BERHABIS-HABISAN


*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

14 comments:

  1. Nak hadap Allah kena lah secantik yg mungkin ye PC. Jgn nk keluar berjalan je bukan main cantik bersolek to bila nak hadap Yang Maha Besar comot je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. He..he..he...cantik..bersih...sebolehnya gitulah..sebab Allah kena ada tempat yang paling istimewa pada setiap kita...😊

      Delete
  2. Betul tu PC, kadang kalau nak solat tak jaga pun betul-betul, tak bersungguh.. Hal dunia kemahin lagi kan. Kita selalu leka, bab kerja Kak Sue memang sangat tak suka bertangguh, tapi kadang ada masa tak boleh nak elak juga kan.. hihihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan kak...betul...yg baik tu kita aplikasikan dalan urusan dunia dan ibadah...😊

      Delete
  3. Kejarlah perkara yang hakiki iaitu akhirat

    ReplyDelete
  4. betul, yang pasti dalam hidup ini hanyalah kematian

    ReplyDelete
  5. Kadang-kadang pilih bulu jugak buat kerja rumah. Penat nak setel semua. kita pun pilih bulu la..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe...hilang penat balas bulu yang dianaktirikan ye😊

      Delete
  6. Kita kena berhabis habisan untuk buat yang terbaik demi mencapai hasil yang terbaik juga. Makanan itu rezeki dan nikmat kan kak PC.

    ReplyDelete
  7. dalam berbuat sesuatu perkara terutama bila beribadat memang kita harus berhabis-habisan membuat yg terbaik tapi kalau bab makan berhabis2 mcm esok tak de lagi..aduhai parah tuu..hehe

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..