31 March 2018

Kesan Yang Dahsyat

8:48 AM 11
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum WBT 


KESAN YANG DAHSYAT ~ Sekecil-kecil tindakkan atau apatah lagi sebesar-besar keputusan yang dilakukan atau diambil .. ada impaknya.Oleh sesiapa pun.

Kesan yang dahsyat.


Pertelingkahan .. perdebatan .. perkongsian .. baik ke arah positif mahupun negatif .. kesan yang dahsyat bakal bercambah.Tidak hanya kesan jangka pendek malahan untuk jangka panjang juga.

Dahulu .. pesan yang sering diberi "jagalah lisan" namun dizaman ini,tidak sekadar lisan yang mesti dijaga .. jari jemari yang rancak menari pada setiap abjad juga harus sentiasa dikawal dan beramaran.
Share .. comment .. reply .. like .. biar semuanya menjadi saham akhirat kita.

Kesan Yang Dahsyat

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 





30 March 2018

Semakin Malam Atau Semakin Siang

8:12 AM 2
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum WBT 


SEMAKIN MALAM ATAU SEMAKIN SIANG 

Siang.Malam.
Berganti.
Berputar.
Mengisi tempat masing-masing. 
Lama malamnya.
Lama siangnya.
Putaran yang telah diketetapan.
Akur.Syukur.


Siang.Mentari.
Malam.Rembulan.
Saya.Awak.Kamu.Mereka.
Mendongak melihat langit.
Ada masa dengan mata terpejam.
Hati terbuka.Putih.
Ada ketika dengan mata yang luas.
Sedang hati tertutup rapat.Gelap.
Di mana.
Ya di mana kita.


Semakin malam atau semakin siang.
Semakin gelap kabur atau semakin terang jelas.
Rancangan itu semangat mencapai matlamat.
Jelas atau kabur.
Lurus atau berundur lebur.


Kegelapan dikehidupan.
Al Quran penyuluhnya.
Pembuka.
Keterangan dikehidupan.
Ada nikmat dan ujiannya juga.
Semakinnya malam.
Isi untuk temujanji dengan Tuhan.
Semakinnya siang.
Penuhi dengan sebaik-baiknya keseimbangan.

Semakin Malam Atau Semakin Siang

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 


29 March 2018

Terlihat Yang Satu Cari Sembilan Lainnya

9:11 AM 3
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum WBT 


TERLIHAT YANG SATU CARI SEMBILAN LAINNYA ~ Fokus.Bukan mudah apatah lagi berterusan menggali kebaikkan.Biarpun Jumlah kebaikkan yang dilakukan banyak,angkara sekali khilaf.....ya,yang khilaf itu akan sentiasa di sebut-sebut.

Terlihat Yang Satu Cari Sembilan Lainnya.

Terlihat Yang Satu Cari Sembilan Lainnya

Bila ada niat untuk berubah ke arah yang lebih baik,niatkan dan lakukan.Kemudian mantapkan hati untuk menjadi kalis pada dugaan.Kerana Dia.Namun langkah paling pertama adalah..bila terlihat satu khilafnya orang jangan dituding..usahakan mencari sembilan lainnya yang berbentuk kebaikkan.

Untuk teguh digarisan ketenangan dan kebaikkan hindari penyakit hati.Sebab ianya musuh dan racun pada setiap niat baik.Tak boleh buang sekaligus .. sikit-sikit.Tak apalah daripada tak ada usaha nak buang rasa tinggi diri dan yang seangkatan dengannya...betul tak.

Dan diketika kita terlihat satu kebaikkan diantara sembilan keburukkan..pertahankan kebaikkan itu agar ianya dapat menghakis keburukkan yang ada..

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

28 March 2018

Pandanglah Tepat Ke Anak Matanya

7:53 AM 9
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum WBT 


PANDANGLAH TEPAT KE ANAK MATANYA ~ Selain lisan di mulut..mata juga mampu berkata-kata.Bahasa yang tersangat halus dan dalam.Bicara daripada sepasang mata.Berkaca-kaca kesedihan .. berkaca-kaca terharu dan gembira .. kegelisahan .. kemarahan .. ketenangan .. pembohongan.Mata daripada sirnanya mampu ditafsir.

Pandanglah tepat ke anak matanya.


Pandanglah Tepat Ke Anak Matanya
Google image 

Bukan satu hal yang aneh dan tidak perlu dihairankan namun mesti diambil tahu.Kucing gelandangan.Berat untuk disebut sebenarnya mereka lebih berat untuk melalui.Di pasar .. di gerai-gerai makan sering menjadi tumpuan pemindahan atau pembuangan kucing.Ada yang panjang usianya.Juga sebaliknya.

PC sayang kucing.Mungkin sudah terbiasa dari kecil kucing itulah kawan dan adik beradik PC.Ya,PC bukan pejuang membela nasib kucing.Tidak.Rasa belas ihsan itu ada.Sentiasa ada.Subur.Lebih-lebih lagi bila sedang makan di luar.

Ada yang suka.Ada sebaliknya.Sedang kita kelaparan dan dahaga menikmati hidangan,kucing-kucing ini datang bukan sengaja tapi dorongan Allah untuk uji kita.Ini yang PC rasa.Ada banyak meja,banyak pelanggan kenapa ditujunya ke kita.Menanti dengan khusyuk,bunyi minta perhatian.Ya PC belajar daripada persekitaran .. pemerhatian.

Bila terasa rimas .. pandanglah tepat ke anak matanya.Di situ ada jawapannya.

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

27 March 2018

Kerendahan Yang Mahal ..

8:00 AM 6
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum WBT 


Kerendahan Yang Mahal ..



KERENDAHAN YANG MAHAL ~ Tengok harga..seluk poket..jeling warna-warna dan jumlah yang tertera pada wang yang ada.Menjadi mahal bila ingin namun tidak mampu untuk tunaikan hajat kecuali yang berani mengambil risiko..ikat perut..tutup mata..hati kering atau tawakkal tahap air paras bibir.Huhuhuhu...ada bran!...tawakkal itu hujung pada usaha namun bukan tawakkal pada yang sudah kita tahu akibatnya.

Sederhana disaat apa pun situasi mungkin menjadi jalan keluar terbaik.

Kerendahan yang mahal.

Merendah diri (tawadhuk) bila berada di satu tahap yang mantap .. selesa dan dipandang bukan calang-calang punya tindakkan.Bermulanya kerendahan diri maka akan juga disertai kerendahan hati.Bukankah ianya bermula daripada hati.

Kerendahan yang mahal adalah sifat merendah diri.Bukan merendah-rendahkan orang lain ya.Itu zalim namanya.Punya seperti tiada apa..hebat namun terlihat biasa-biasa..pintar tidak hanyut dengan rasa bangga..subhanAllah tidak semua mampu dan mahu melakukannya...tetapi ada insan seperti ini...ADA!..Insan yang baik ada di mana-mana.Dekati dan hargai serta contohi.

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 



26 March 2018

Segmen Bloglist 2018 ShuhaidaSaad

12:08 PM 12
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum WBT 

SEGMEN BLOGLIST 2018 SHUHAIDASAAD ~ Lama sangat rasanya PC beku daripada menyertai mana-mana segmen atau giveaway.Kali ini dengan syaratnya yang cukup mudah..PC pun turut serta..😄

Segmen
Klik Sini : Segmen Bloglist 2018

Syarat yang tersangat mudah
Hanya follow Blog SHUHAIDA SAAD
Tempoh segmen juga panjang 👍
Apa lagi .. jom join .. kita support

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

Cari Dan Minta

7:04 AM 3
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum WBT

CARI DAN MINTA

Ada masanya boleh.
Buang rasa malu.
Tempatkan rasa silu.
Cari dan minta.
Ditempat yang betul dan bila perlu.
Tidak tercemar maruah.
Tidak jatuh air muka.
Tidak.

Cari dan minta.
Unsur yang baik.
Doa yang telus.
Yang terus.
Diangkat tanpa hijab.

Seperti lidi.
Satu patah dengan sangat mudah.
Seikat rapuhnya sangat susah.
Kuat.
Padat.
Erat.
Doa daripada banyak lisan.
Menjadi teguh kuat.
Mantap.
Sokong.Ya sokong setiap doa.

Cari dan minta.
Dengan kerendahan hati.
Dengan berlapang dada.
Dengan sebenar-benarnya tawakkal.
Cari keampuhan diri.Cari yang positif dari segenapnya sudut.
Cari arah yang tidak menjatuh.
Tidak meruntuh.
Tidak membunuh.
Minta dari DIA.
Minta gabungan doa daripada semua.

Cari Dan Minta


*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

25 March 2018

Tidak Pergi Jauh

7:28 AM 10
Tidak Pergi Jauh
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum WBT

TIDAK PERGI JAUH

Pokok manggis lebat buahnya
Gugur buahnya satu per satu
Tidak terpisah jauh dari induknya
Sikap ibu bapa juga yang bakal ditiru

Kacang hijau direndam semalaman
Siap menjadi bubur dinikmati setaman
Susah senang itulah pengalaman
Doa ibu bapa sentiasa diharapkan

Bunga kantan dihiris halus
Dicampur sayur menjadi ulaman
Bertahun merantau melangkah beratus-ratus
Hujung kembali ke desa halaman

Bangga menikmati apa dihajatkan
Hasil usaha membuahkan hasil
Hakikatnya semua daripada Tuhan
Boleh diberi boleh DIA ambil

Carik-carik si bulu ayam
Bila dikumpul bercantum juga
Adatlah hari ini ada bermuka masam
Sesaat lagi bergurau semula

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

24 March 2018

Berputus Asa? .. Janganlah..

7:36 AM 4
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum WBT


BERPUTUS ASA? .. JANGANLAH ~ Rapuh .. ada dalam diri PC.Ya rasa rapuh.Kudratnya kita tidak seberapa.Apatah lagi hati.Retak,,biasa..normallah dah namanya pun manusia.Robot pun kalau dipaksa setiap detik hancur juga segala sistemnya.Bezanya manusia,Allah SWT sentiasa menguji sentiasa juga merawati dengan cara-NYA yang tersendiri.

Berputus asa? .. janganlah.

Percubaan demi percubaan.Usaha demi usaha.Satu persatu sepertinya menyusun puzzle.Ada masa terseliuh dipermulaan.Ada ketika khilaf di pertengan dan tidak mustahil tersasar dihampir garis penghujung ikhtiar.Di antara fasa-fasa yang dilalui .. ya untuk berputus asa itu ada..namun janganlah.

Berasa lelah menanti hasil pada setiap yang diusahakan itu lumrah.Bila banyak persoalan mula timbul..mula terbit baik dari sekeliling mahupun dari diri sendiri..itu saat yang lebih mencabar.Cari kekuatan.Bangkit dan terus berharap.

Sebaik-baik berharap itu bila kita senantiasa dambakan campur tangan Allah SWT.Positifkan hati dan pemikiran,bersangka baik dengan Allah SWT sentiasa.Cari dan gali sisi baik dicelah rasa-rasa yang suram dan kelam.Berputus asa? .. janganlah.


BERPUTUS ASA? .. JANGANLAH


*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

23 March 2018

Muhasabah

7:30 AM 5
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum WBT

MUHASABAH

Bukan mudah.
Tidak juga susah.
Berbalik pada hati.
Besar ego susahlah.
Buang ego mudahlah.

Muhasabah.
Belek dulu diri sendiri.
Perbetulkan dulu.
Nanti-nanti menjadi contoh.
Tuding diri sendiri dahulu.
Jangan dituding dirinya orang.
Ingat.Bahaya.

Saya.Awak.Kita.Mereka.
Sama.
Muhasabah dulu.
Perbaiki mana perlu.
Jernihkan bahagian tertentu.
Luruskan sudut yang bengkang bengkok.
Diri sendiri.
Letaklah sebesar mana cermin.

Tidak rugi.
Muhasabah diri meningkatkan kualiti.
Akhlak terpuji.
Menebalkan rasa kehambaan.
SubhanAllah.
Muhasabah diri menambah nilai sendiri.
Harga diri.
Kerendahan hati.
Allah SWT sayang.
Rasulullah SAW cinta.

MUHASABAH


*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

22 March 2018

Ada Dua Maksud

7:03 AM 8
Ada Dua Maksud
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


ADA DUA MAKSUD ~ Sesiapa pun ada cara masing masing untuk menyampaikan sesuatu mesej.Berbicara secara terus terang atau menggunakan bahasa kiasan yang membawa maksud atau pengertian sebaliknya.

Situasi 1

'Seseorang' menegur anak buahnya (pekerja berpangkat di bawahnya) yang sedang gigih berusaha menurunkan berat badan.Mengikuti aktiviti rutin yang bukan calang-calang.Gaya,rentak dan cara komando ibaratnya.Ada perubahan ketara.Berat badan turun.Kawan-kawan lain menegur ada perubahan.Rekod bertulis juga ada menyatakan penurunan.

'Seseorang' itu berkata "eh langsung tak nampak perubahan pun..setakat muka je kecik"

👉Ia boleh jadi mempersenda .. gurauan .. atau berniat motivasi agar lebih gigih berusaha dan tidak mudah selesa.

Situasi 2

"Nak mohon cuti boleh tapi selepas saya cuti"

👉Jelas berterus terang 

Ada dua maksud ..

Berterus terang atau berbahasa kias terserah asal maksudnya sampai.Tidak tersasar,tidak menyakiti telinga dan hati.Bahaya bila apa yang cuba disampaikan tidak jelas selain menimbulkan fitnah secara tidak langsung mencipta musuh.Hati-hati.Berlapang dada menerima kelebihan orang lain..jangan matikan semangat orang lain untuk bangkit.


Terkadang orang tidak menyerang dengan kata-kata..tidak langsung menggunakan kekerasan tetapi sebaliknya menggunakan senjata doa..PerduCINTA 
*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

21 March 2018

Pulang Dengan Senyuman

7:26 AM 9
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum WBT


PULANG DENGAN SENYUMAN ~ Bahagia bila membahagiakan.Tersenyum bila melihat ada yang senyum.Luar biasa rasa-rasa dariNya.Nikmat.

PULANG DENGAN SENYUMAN
Goodies / Doorgift 
Pulang dengan senyuman ..

Bersinar di mata,cukup membayangkan girang dihati.Untuk menggembirakan kadang tidak perlu pemberian yang ribuan ringgit pun asal tahu bagaimana menghargai.Ya caranya.

Di majlis-majlis perkahwinan dan majlis-majlis lainnya goodies atau doorgift sudah menjadi kebiasaan dan kemestian untuk sanak saudara juga tetamu.Macam-macam..ikut kewangan dan kemampuan masing-masing membeli untuk memberi la ya.Asalkan ikhlas dan apa sewajarnya..moga menjadi gudang pahala untuk semua.

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

20 March 2018

Fasa Menuju Ramadhan

7:04 AM 5
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


FASA MENUJU RAMADHAN ~ Anak-anak .. adik-adik sedang bercuti sekolah.Alhamdulillah.Ibu ayah ada yang bercuti juga untuk membawa anak-anak sama ada pulang ke kampung atau berjalan-jalan..isi masa dengan aktiviti yang selayaknya.Luangkan masa bersama.

Fasa menuju Ramadhan ..

Alhamdulillah dah pun masuk bulan Rejab..seterusnya Syaaban kemudian Ramadhan..meniti hari menuju Ramadhan yang kian mendekat..lunaskanlah hutang piutang..hutang puasa,qadalah..hutang wang ringgit berdikit-dikitlah bayar ye..

Menemui Ramadhan atau tidak itu bukan di bawah ketentuan kita..namun sentiasa berdoa agar Allah SWT memberi lagi peluang pada kita semua untuk menikmati manisnya Ramadhan.

Madrasah merawat hati .. melentur nafsu .. memantapkan iman dan meningkatkan ketenangan fikiran.Permulaannya sedari bulan Rejab lagi..lakukanlah persediaan sebaik-baiknya.

Fasa Menuju Ramadhan


*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

19 March 2018

Sebelum Berlaku Beringatlah

6:34 AM 4
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


SEBELUM BERLAKU BERINGATLAH ~ Mencegah itu lebih baik .. namun jangan menafi suratan kerana tiada yang sia-sia bagiNYA.Yang kita anggap wajar belum tentu itu yang terbaik untuk kita...

Sebelum berlaku beringatlah ..

Jangan menunjukkan kegembiraan atas penderitaan saudaramu,nescaya Allah akan menyelamatkannya dan akan menimpakan (musibah) kepadamu. (HR.Aththusi dan Tirmidzi)
Kalau tidak berdaya membantu tidak mengapa,tetapi janga bersorak gembira.Jangan buat-buat lupa.Gantikan dengan bantuan doa yang dirahsiakan.Diikhlaskan itu pun cukup.

Setiap yang bernyawa pasti menemui penghujungnya iaitu kematian.Namun sehingga detik itu tiba jangan berkali-kali matinya hati kita...jangan dibekukan pandangan sendiri.

SEBELUM BERLAKU BERINGATLAH


*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

18 March 2018

Putaran

6:30 AM 6
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 

PUTARAN 

Daun sirih daun kadok
Macam serupa tapi tak sama
Sebelum dewasa asalnya budak
Susah senang dilalui bersama

Kita melihat dia melihat
Sama dilihat lain pendapat
Hari ini lewat esok cepat
Siapa pun boleh berubah tempat

Banyak manisan dijadikan hanraran
Berbals dulang itu adat
Apa yang ada jangan dighairahkan
Kesian orang yang sukar mendapat

Hari ini dihadapan
Mungkin esok terkebelakang
Ada ketika ikan memakan umpan
Ada detiknya pulang berlenggang

Senyum itu biar kerana gembira
Bukan kerana sinis memerli sesiapa
Pusing sini pusing sana
Esok lusa bertemu juga


Putaran

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 


17 March 2018

Siapkan Entri Macam Carik-carik Si Bulu Ayam

8:00 AM 5
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


SIAPKAN ENTRI MACAM CARIK-CARIK SI BULU AYAM ~ Dulu,dulu la ya masa mula-mula nak buka blog..selain daripada nak pilih nama apa yang sesuai..terfikir jugalah ada ke orang nak baca..risau syok sendiri.

Bila dah ada blog .. eh meraba-raba pula niche apalah yang nak diketengahkan ni..selesai bab tu..sawan pulak nak mencantikkan blog.Kalau boleh semua widget nak diletaknya,nak dipasangnya..sindrom kemaruk kekdahnya.Loading blog macam siput apa kisah.Asal cantik *sebenarnya perasan cantik*.. faktor umur juga barangkali..huhu.

Lama kelamaan..seiring waktu.Mengutip ilmu melalui perkongsian tutorial daripada blogger-blogger hebat .. bertanya .. dan kesedaran diri sendiri.Pengisian apa yang ingin disampaikan itu perlu diambil berat.Jujur,sehingga detik ini PC masih lagi bertatih.Sungguh.Tak tipu.
Terkadang hilang fokus .. ada masanya kosong .. tidak terkecuali berasa terburuk.Allahu.

Ikhlas..setiap komen sahabat blogger itu motivasi yang Allah SWT hantar untuk PC menghidupkan Perdu Cinta.Bissmillah.Tawakkal.

Siapkan entri macam carik-carik si bulu ayam.

Sebut bulu ayam..tak lekang dari muqadam dan Al Quran.Jumpa je basuh dengan sabun,jemur .. kikiki.Duri landak ada juga tapi mama babah risau nanti gurau-gurau takut ada yang jadi kasim selamat.😄
Memori bulu ayam.


Siapkan Entri Macam Carik-carik Si Bulu Ayam
Google image 

Ilham atau idea datang dengan izinNYA.Dengan pelbagai cara dan bentuk.Tidak kira masa dan keadaan sebenarnya.Ada masa dicari-cari.Ada tu eh spontan sahaja.Alhamdulillah.Ada ketika kontang,ada musimnya deras sangat-sangat.Syukuri.

Hari ini mungkin hanya terlintas tajuk.Petang pula tergerak mencatat  isinya.Malam sepi muncul lagi tajuk lainnya.Sikit sana sikit sini tercatat di draf lah jawabnya.Bukan mudah membina satu entri yang cukup zat.Mewah vitamin dan sihat.Padu.Ya bukan mudah.

Apa yang dikongsi boleh jadi tiket ke syurga .. boleh juga jadi punca makanan api neraka.

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 



16 March 2018

Cukup Pandai .. Jangan Memandai-mandai

7:30 AM 5
Cukup Pandai .. Jangan Memandai-mandai
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 

CUKUP PANDAI .. JANGAN MEMANDAI-MANDAI

Pandai.
Anugerah.Diusahakan.
Rezeki.
Jangan nilai pada satu sudut.
Pertimbangkan pada banyak arah.
Subjektif.
Tolak riak.
Nyah takbur.
Singkir ujub.
Ingat.Sementara.Pinjaman.
Ujian.

Kelebihan.
Pandai itu tidak semata di akademik.
Hakikat.
Banyak bidang.Pelbagai lapangan.
Usah bimbang.
Jangan rapuh dipandangan orang.
Bangkit dipenglihatan Tuhan.

Cukup pandai.
Jangan memandai-mandai.
Ada masa.
Mahu memandai-mandai juga perlu pandai.
Supaya dihujung tidak menggadai.
Tidak tergadai.
Tidak digadai.

Diketika memandai-mandai.
Terima.
Mana arah beratnya.
Bertambah buruk.
Semakin membaik.
Lihat juga.
Lebih banyak membinasa.
Atau lebih banyak membinanya.

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

15 March 2018

Akad Mengikat

7:00 AM 4
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 

AKAD MENGIKAT

Tersergam indah pelamin di taman
Warnanya putih bersih sekali
Mula-mula hanya berteman
Lama-lama terpaut dihati

Lama-lama terpaut dihati
Bawa ibu ayah merisik si dia
Meluah rasa apa yang dihajati
Mohon izin mahu hidup bersama

Mohon izin mahu hidup bersama
Cincin dihulur tanda berpunya
Tidak mengapa besederhana
Apa yang penting pada akadnya

Apa yang penting pada akadnya
Punca bermula hubungan berdua
Jangan terlalu dimudahkannya
Mempengaruhi ke ibadah juga

Bunga telur dua pahar
Kanan kiri hiasi pelamin
Jangan dirisau sedikitnya mahar
Utamakan teguh dan tinggi di iman


Akad Mengikat
Google image 

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

14 March 2018

Pastikan Jaga Pokok Ini ..

7:41 AM 10
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 

PASTIKAN JAGA POKOK INI ..

POKOK SEGALA URUSAN IALAH AL-ISLAM DAN TIANGNYA ADALAH SOLAT DAN PUNCAKNYA (ATAPNYA)ADALAH BERJIHAD. ( HADITH RIWAYAT TIRMIDZI)

Mahal.Lebih mahal hingga infiniti nilainya.
Jual beli.Jangan sesekali.
Gadai tak usah berani-berani.
Anugerah.
Iman itu anugerah.

Diwarisi.Mewarisi.
Taufik dan hidayah Ilahi.
Diusahakan.Dicari.
Nikmat yang mahal.
Jaga.Tambah.Gilap.

Islam.
Mudah tapi jangan diambil mudah.
Indahnya jangan cuba dicemar.
Solat.
Ringan jangan diberatkan.
Berjaya tersergamnya syurga dari tiang solat di dunia.
Jihad.
Daripada jiwa.
Daripada minda.
Lawan dahulu nafsu yang ada.
Lainnya akan tersalur tanpa duga.

Pastikan Jaga Pokok Ini ..

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

13 March 2018

Legakan Rasa Pening

7:19 AM 9
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


LEGAKAN RASA PENING ~ Pening ada banyak puncanya.Ada pelbagai sebabnya juga.Walau hakikatnya semua atas izinNYA juga.Antara sebabnya berpunca daripada pemakanan .. rutin tidur yang tidak teratur .. tekanan (stress) .. gangguan kesihatan .. dan banyak lagi.

Legakan rasa pening.

Apabila .. Betulkan yang salah.Salahkan yang betul.
...aduh! pening arrrrr...he he he😲.Macam mana tu..

Kita sering keliru dan tertipu.Dalam banyak urusan dan dalam berjenis perkara.Sengaja,atau sebaliknya..terancang atau juga sebalijnya.Susah dijangka.Terkadang tak sangka pun.Macam sekelip mata.Allahu.Justeru tidak hairan mengapa adakala kita tahu perkara itu salah tapi tetap mempertahankannya...manakala yang betul,eh bersungguh pula menyalahkannya.

Bila seseorang itu teguh dengan pemikiran dan pendiriannya,sukar untuk diubah.Batu hari-hari dititiskan air,lama kelamaan lekuk juga.Hati juga begitu.Mesti rajin dilentur agar melebur dan beracuan yang cantik.Kerana secara tidak langsung rasa ingin rujuk,bertanya untuk minta penjelasan dan kepastian akan satu-satu kemusykilan akan mengalir dengan mudah.Legakan rasa pening jugakan...ahaaaa..

Daun yang tertulis nama kita menanti detik untuk gugur..baki usia yang kita tidak ketahui ini..gunakanlah untuk buat diri dan orang lain bahagia dan gembira..jangan menjadikan orang pening disebabkan kita...


LEGAKAN RASA PENING


*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

12 March 2018

Apa-apa Pun Niat Tu .. Jaga

7:48 AM 16
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 

APA-APA PUN NIAT TU .. JAGA ~ NIAT ibarat tulang belakang.Seperti rangka juga.Boleh jadi tiang pada satu perkara yang ingin dibangunkan.Niat,perbuatan dan apa sepadan dengannya.Mulanya daripada niat.Justeru itu niat yang baik-baik..agar apa yang dipacu juga ke arah yang lebih baik.

Apa-apa pun niat tu jaga ..

Sangat penting.Ibu ayah semak lafaz  niat anak-anak yang sudah baligh. Niat mandi wajib.Suami isteri pun jangan segan-segan sesekali ulangkaji bab mandi hadas besar seperti selayaknya.Ibadah yang lain-lainnya bersangkutan dengan sucinya tubuh dari berhadas..peringatan untuk PC juga ni..

"Mulut jahat tapi hatinya sangat baik" .. ayat "cover" .. fakta atau auta sebenarnya ni..sukar untuk ditafsir.Mungkin ada yang terus menolak situasi ini namun bagi PC perlu dilihat terlebih dahulu..mudahnya "jangan menilai luaran sebelum  tahu bagaimana isinya".Setiap orang ada sisi baiknya..ada juga sisi khilafnya.Sesiapa pun berpotensi untuk mengubah dan berubah.InsyaAllah.

"Niat tidak menghalalkan cara".Ya seandainya ia menjurus pada haluan yang tidak baik.Namun sekiranya ia berada di laluan yang sejajar dengan apa yang diizinNya..tidak menjadi masalah pun.

Niat umpama angin..dirasai namun tidak terlihat..sehinggalah ianya ditunaikan.Namun sebelum itu hanya hati kita yang berbicara..didengari oleh telinga dan pastinya Allah SWT sangat mengenal pasti.Ibarat memberi.. "jangan sampai tangan kiri mengetahui" ..begitu juga dengan niat .. selagi belum yakin tidak usah diwarwarkan kecuali ianya suatu yang memerlukan banyak pendapat pihak tertentu.


Apa-apa Pun Niat Tu .. Jaga


*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

11 March 2018

Berhabis-habisan ..

8:03 AM 14
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


BERHABIS-HABISAN ~ Boleh diertikan bersungguh-sungguh juga bila sebut berhabis-habisan..tidak pun sedaya upaya meng"ada"kan sesuatu apa yang diingini.Ikutlah cara masing-masing untuk berhabis-habisan sebagaimana keperluan dan kehendak yang bermatlamat.

Berhabis-habisan ..

Ketika beribadah.Membayangkan hari ini adalah hari terakhir bernyawanya jasad..berdegupnya jantung dan berdenyutnya nadi.Buat sehabis baik.Cantik-cantik..kacak-kacak..bersih..wangi..jaga pnampilan..beri persembahan ibadah sehabis baik..doa berhabis-habisan sampai nangis-nangis kerana takutkan Allah SWT..takut dengan azab dariNya ..sampai hingus meleleh sampai merah kelopak mata...macam lawakkan..sebenarnya tidak.

Makanan.Apa yang terhidang depan mata itulah rezeki kita.Hari ini.Esok dan seterusnya.Nikmati.Berhabis-habisan makan bukan seolah-olah hidup untuk makan..tidak juga gelojoh tapi sebolehnya elakkan pembaziran.Jimat supaya tidak membazir...bukan kedekut.Bezakan ok.Ada bezanya.

"Pilih bulu".Sila elakkan.Tapi buang bulu haiwan yang telah disembelih itu berhabis-habisanlah.Bagi betul-betul bersih.Hee hee hee.Maksudnya buat kerja jangan separuh jalan...kecuali ada sebab yang tidak dapat dielakkan.Kalau saja-saja..atau sengaja begitu..adalah sangat meminta tendangan padu tanpa bayang..hikhik..gurau je..Bila dah mula lakukan sesuatu berhabis-habisan usaha lunaskan.Tak apalah lambat..lama-lama insyaAllah siap.


BERHABIS-HABISAN


*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

10 March 2018

Tenggelam Timbul

8:28 AM 10
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


TENGGELAM TIMBUL ~ "Untung batu tenggelam .. untung sabut timbul" .. "benih kalau baik di campak ke laut menjadi pulau".. insyaAllah.Nasib tidak siapa boleh jangka.Boleh menduga-duga,berteka teki tapi ketepatannya itu mengikut mahunya DIA.

Sekejap ada .. eh sekejap lagi hilang semula..teringat iklan biskut chipsmore..hehe.Paling/buang belakang (throwback) kisah misteri PC dan biskut chipsmore..


Tenggelam Timbul
Google image 


PC  : Mama babah tengok magik..biskut chipsmore macam kat tibi
Mama/babah : haa cepat *muka redha melayan*
PC :*sambil pegang biskut  sembunyi tangan ke belakang* .. tengok..kejap ada haaaa kejap takde..
....PC ulang dua tiga kali..jadi...entah macam mana..seterusnya biskutnya betul-betul hilang separuh...rupa-rupanya PC tak perasan ada kucing belakang PC makan biskut tu...
Mama/babah : * bulat mata....haaaa baru terkejut*
Terima kasih kucing jadi watak tambahan..

Tenggelam timbul.

Apa yang kita lihat adakala memperdaya iman dan kewarasan akal kita.Hingga menyebabkan kita jauh meninggalkan dan ditinggalkan.Naik turun kualiti akhlak,bertambah berkurangnya kadar iman dan turun naiknya saat akal mentafsir..ianya memberi kesan bukan pada diri sendiri sahaja malahan pada orang lain juga.Mungkin fizikal kita lengkap namun belum tentunya dalaman kita sempurna.Justeru wajarlah untuk kita belajar terima lebih dan kurangnya diri sendiri dan insan disekeliling kita..

Menghadapi tenggelam timbul..bersabarlah..termasuklah nuffnang yang tenggelam timbul adanya....kikikiki..rezeki Allah untuk kita luas..syukuri...

Tenggelam Timbul


*terima  kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 






09 March 2018

Bukan Tempat Beristirehat

7:58 AM 10
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 

BUKAN TEMPAT BERISTIREHAT

Tubuh letih gigih bekerja
Pulang bekerja di waktu senja
Tidak usah terlalunya lena
Lena di dunia nikmat sementara

Apa yang ada jangan dimegah
Semua itu ujian semata
Sejauhnya kaki melangkah
Kurangnya tetap ada di sini sana

Sentiasa ada banyak tawaran
Terlalu murah hingga menambat hati
Mahal murah mungkin ukuran
Bukan jaminan tenangnya hati

Sesekali manjakan diri pergi ke spa
Mendapatan rawatan sambil berehat
Terserah mahu pergi ke mana
Dunia bukan tempat beristirehat

Pilih-pilih mengikut citarasa
Apa yang dipilih menyumbang bahagia
Cukup mewah sangat selesa
Kalah juga singahsana di syurga

Hati teruja melihat pesawat
Lalu lintas di awan biru
Hakikatnya dunia bukan tempat beristirehat
Syurga kelaklah tempat sebaik-baiknya beradu

BUKAN TEMPAT BERISTIREHAT

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 


08 March 2018

Jangan Terhanyut Ke Hati

8:37 AM 11
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


JANGAN TERHANYUT KE HATI ~ Namanya hidup,ada cabarannya.Lebih kita terdedah kepada umum maka lebih banyak dan besar cabarannya.Kalau diri sendiri pun ada karenah..begitu juga orang lain.Tidak usah pergi jauh .. balik pada keluarga sendiri.Adik beradik,biras,ipar duai,besan,anak-anak,anak buah..masing-masing pun ada karenah tersendiri.Inikan pula orang di luar sana.

Jangan terhanyut ke hati ..

JANGAN TERHANYUT KE HATI


Lebih ramai orang lebih banyak warna ragamnya.Sanggup atau tidak sahaja melayannya.Bila begini situasinya telinga,mulut mesti lebih disiplin dan beretika supaya apa yang pedas,masam dan pahit dapat dihalang agar jangan terhanyut ke hati.

Tidak sekadar telinga dan mulut .. eh,mata pun moleknya dikawal rapi.Bila apa yang di lihat senada dengan apa yang di dengari..itu yang mudah sangat hanyut ke hati.Mempengaruhi itu taktik.Tidak salah kerana strategi.Cuma diri kita sendiri mesti pandai mengawal..jangan terhanyut ke hati dengan mudah dan pantas.

Ada perkara boleh dengar dan terus simpan.Ada masa perlu dipertimbangkan banyak kali.Kemudian ada waktunya,buang sahaja terus.

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 


07 March 2018

Lebih Daripada Itu ..

6:51 AM 8
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 

LEBIH DARIPADA ITU ..

Apa yang difikiri.
Sekadar itu.
Kalau berlebihan.
Juga sekadar itu.
Berkurangan.
Ya sekadar itu.
Terhad.
Ada batasan.

Apa yang dirasai.
Semampu itu.
Duka.
Sebegitu.
Bahagia.
Pun sebegitu.
Berlebihan. Berkurangan.
Hadnya begitu.

Lebih daripada itu.
Bila.
Ketika DIA mahu memberi.
Disaat DIA berkehendak.
Bila semua DIA izin.

Tiada yang mustahil bagi-Nya.
Banyak yang tidak mungkin daripada hamba.
Ada beza.
Sedari.Hakikat.
Terima.
Diwaktu melafaz segalanya mampu dilakukan.
Nyata sebenarnya diri menampakkan kerdilnya.
Kerdil pada taqwa.
Jangan.Berbahaya.


Lebih daripada itu


*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

06 March 2018

Sebenarnya Memang Susah ..

6:55 AM 11
Sebenarnya Memang Susah ..
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


SEBENARNYA MEMANG SUSAH ~ Hidup mesti ada dugaan.Allah SWT beri dugaan kepada kita .. kerana sayang..kerana rindu..kerana perhatianNYA luar biasa.Apa sahaja daripada Allah SWT itu sangat istimewa dan luar biasa.Kerapuhan iman itu adakala buat kita terkadang rebah dan kesedihan.Allahu.

Sebenarnya memang susah .. 

Meraih pemahaman orang..bukan hal kecil.Biar bicara menggunakan patah kata yang sudah cukup mudah dan jelas..silap faham dan salah sangka itu boleh sahaja terjadi.A boleh menjadi C dan tidak mustahil C berubah ke M.Justeru tolak rasa bosan untuk terus memperjelas pada setiap kekeliruan yang bercambah.

Menyabarkan diri.Cakap memang mudah.Sebut "sabar .. sabarlah.." nak realisasikan "sabar" itu entah berapa banyak pahala yang terpadam dan dosa yang terekod.Api dan air.Jangan sampai ada campur tangan angin.Api yang sudah terpadam tidak mustahil marak kembali.

Mengikut rentak.Susah kita memahami orang.Begitu juga sukar orang mengikut rentak kita.Potensi untuk sumbang itu ada.Jangan kata orang lain,waima ibu ayah sendiri pun adakala tidak terikut kemahuan dan rentak anak-anak yang kian dewasa.

Sepakat.Sepakat itu berkat.Nak sepakat bukan macam beli gam..sapu tampal lekat.Hee hee hee.Sebenarnya memang susah kerana gerak hati kita di luar kawalan.Sepakat itu perlukan kejujuran untuk melakukan..amanah dengan apa yang telah dipersetujui dan bersedia untuk terima perubahan pada saat akhir atas keputusan yang telah disepakati.Nak buang rasa di khianati bukan mudah.Jaga-jaga kerana boleh menjadi dendam.Jauhkanlah.

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

05 March 2018

Seiringnya Waktu ..

7:18 AM 9
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


SEIRINGNYA WAKTU ~ Pasti ada perubahan yang berlaku.Mesti ada yang sudah tidak sama sepertinya dulu-dulu.Banyak.Kesedaran daripada diri sendiri atau ada suara-suara yang mula mengingatkan.

Seiringnya waktu ..

Seiringnya waktu

Semakin ramai yang mula sedar dan celik.Celik mata celik jiwa.Tidak usah terkejut masih ramai juga yang masih buta dalam celik dan meraba-raba dalam terang sedangkan penglihatannya lebih jelas dikegelapan.Satu hal yang harus kita percaya mahu berubah,ingin hidayah itu mesti diusahakan.Amaran,panduan,seruan sudah beribu tahun ada.Al Quran.

Beri peluang.Sesiapa pun jangan segan dan kedekut untuk beri peluang baik pada diri sendiri mahu pun pada orang lain.Beri peluang bukan terlalu memanjakan.Ada bezanya.Sesekali rotan nafsu.Sesekali penjarakan akal yang keterlaluan.Tidak mudah.

Tidak mudah mengawal lisan.Sukar mengawal emosi untuk meluah itu ini.Rasa lega dan lapang itu perlu juga bersih.Bersih daripada mencerca atau mencaci pada orang lain.Jangan memberi espresi yang tidak baik pada orang terhadap orang lain.Mudahnya jangan mengata orang lain pada orang baru yang dikenali.Ianya membuka aib diri sendiri.Biarkan..seiringnya waktu masing-masing akan mengetahui dengan sendirinya..

Seiringnya waktu akan ada perkara baru yang dipelajari.Ada pengalaman dilalui dan ada yang suka serta benci.Diibaratkan "Pandai-pandailah mendayung sampan agar pendayung tidak patah"

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi