19 February 2018

Sekangkang Kera

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


SEKANGKANG KERA ~ Cuma sekangkang kera.Lihat kera seberapa luas dia mengangkang.Sebegitulah perumpamaan keluasan dan jaraknya merujuk pada kebun yang dimiliki atau jauhnya jarak yang kita harus lalui.Allahu.Biar kecil langkahnya..tapi pantas berlari dan melompat serta memanjat.Begitu jugalah harta .. tanah .. kebun yang kita miliki .. biar kecil dan sedikit ukurannya kalau betul pengurusannya... insyaAllah lumayan pulangannya.Amin.

Sekangkang Kera
Google image 

Toleransi .. sama-sama menang dan menikmati.Keterbukaan fikiran dan hati .. saling meredhai dan sentiasa mencari jalan mendamaikan hati dan fikiran sendiri.Bila ada rasa begini insyaAllah banyak urusan mudah diselesaikan..rasa mahu lebih sentiasa ada.Nafsu ada pada semua.Bezanya bagaimana melenturnya.Jangan bimbang,ambil masa tenangkan diri.Magik pun perlukan latihan begitu juga berusaha perbaiki diri.

Apa yang ditinggalkan oleh kerabat terdahulu boleh menjadi saham.Syaratnya siapa pun yang mengurus harus lurus dan telus.Maka mengalirlah pahala kebaikkan terus menerus.InsyaAllah.Amin.

Apa yang sedikit tidak usah direbutkan hingga keadaan menjadi serabut dan kelam kabut.Padam rasa dengki dan iri hati.Banyak solusi.Pilih yang halal dan bersih agar keberkatannya berpanjangan.Tidak usah bertelagah kerana yang sekangkang kerana kerana kita sendiri akan kembali menyatu dengan bumi.

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha 





6 comments:

  1. Sedikit atau banyak, sempit atau luas, apa sahaja yang kita buat atau ada, nilai baik atau buruknya tetap dikira...

    ReplyDelete
  2. nak padam dengki dan iri hati ni memang susah tapi kalau selalu dekat dengan Dia, insya-allah kuat hadapi godaan syaitan

    ReplyDelete
  3. Sikit ke banyak kalau takde usaha memang tak berguna. Semua benda perlu usaha. Dari kecil laa menjadi besar.

    ReplyDelete
  4. Sekangkang kera tu lah kalau di guna utk jalan agama membuahkan hasil yg lumayan. Lagi2 kalau diwaqaf atau diinfak utk arwah2 keluarga kita. Banyak pahala mengalir utk mereka di sana yg memerlukan.

    ReplyDelete
  5. Betul tu PC, tak payah nak rebut-rebut kan, buat serabut adalah.. ehehe..

    ReplyDelete
  6. Toleransi adalah kunci kepada banyak perkara yang berbentuk positif. Contoh seperti hidup masyarakat berbilang kaum. Toleransi adalah kunci kepada perpaduan dan suasana harmoni kehidupan masyarakat kita. Walalupun sedikit toleransi kita lakukan ibarat sekangkang kera terhadap sesuatu perkara, namun impaknya sangat besar seperti 10 ekar tanah jika kena pada cara yang betul dan diredhai oleh Allah SWT.

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..