18 February 2018

Jangan Berani Memperlekeh Ya

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


JANGAN BERANI MEMPERLEKEH YA ~ Sesiapa pun akan terdedah untuk melakukan kesilapan.Terutama pada kesilapan yang TIDAK disengajakan.Spontan.Tetapi disaat sedar,waras dan sihat,SEBOLEHNYA elakkan untuk buat silap.Seandainya sudah bersungguh tidak mahu buat silap tapi terjadi juga,,itu takdir..pasti ada yang DIA ingin kita perbetulkan.Siapa pun kita,di mana pun kita sedang berada,ingat asal usul .. 

Jangan berani memperlekeh ya .. 

Mungkin mungkin sekadar senyuman biar tawar,balaslah kerana dalam tawar itu mungkin dia benar-benar ikhlas..dalam tawar itu dia sedang bergolak dengan dirinya sendiri.Hebatkan .. biarpun tawar tetap masih berusaha untuk bersedekah.

Seandainya yang kita harapkan bantuan daripada orang lain itu ada lebih daripada doa ... sedang dia hanya semampunya itu .. terimalah dengan lapang dada.TERIMA DENGAN SEHABIS KEIKHLASAN.Tanpa usaha,tanpa bantuan material banyak yang mungkin terganggu.Tetapi  jangan hairan disaat bila Allah angkat dan terima setiap doa itu akan datang bantuan tanpa kita sangka.

Nasihat.Teguran.Marah.Selagi ianya tidak melangkau had,terimalah.Selagi masih ada yang prihatin,selagi masih lagi ada yang sayang hargailah.Terkadang menegur itu bukan kerana dia sempurna tetapi kerana dia tidak mahu terheret sama sedangkan dengan sedikit ilmu yang Tuhan pinjamkan itu dia wajar menasihati. 

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

5 comments:

  1. Setuju tu PC, kadang bila kita nasihat, tegur dan marah sebab kita sayang. Tak mau buat silap macam kita pernah buat n mereka jadi lebih baik..

    ReplyDelete
  2. Naishat dan teguran biar berpada jangan sampai ada yang terluka.

    ReplyDelete
  3. Bila org nasihat tu tanda dia sayang dan prihatin. Walau kadang sakit telinga mendengar berlapang dada. Dari dia dah tak endah lagi susah kan.

    ReplyDelete
  4. Tak semua orang boleh menerima nasihat atau teguran kita.
    Kita doakanlah yang baik2 untuknya.

    ReplyDelete
  5. GV setuju kak PC. Kita kena hargai nasihat yang membina, Jika sebaliknya, anggap saja ianya satu bentuk ujian kepada kita. :)

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..